Nummer
4/2018
|
Identitetspolitik
– vad är det
egentligen?
Nyhetsbrevets
Moa Lindholm har funderat kring begreppet identitetspolitik
och läst vad andra skriver om vad som egentligen menas med
begreppet.
Ett
uttryck som blivit vanligare i de senaste årens politiska
debatt är uttrycket "identitetspolitik".
Jag brukar själv använda detta ibland, men har den senaste
tiden funderat allt mer på vad uttrycket egentligen syftar
på. Allt som oftast verkar det nämligen användas
av diverse konservativa personer i det högerpolitiska spektrumet
för att svepande klanka ner på alla former av feminism,
antirasism och hbtq-politik.
Samtidigt, skulle jag säga, finns en legitim kritik
mot vissa delar av dessa rörelser, men som kommer från
ett helt annat håll. Så, jag bestämde mig för
att undersöka vad som egentligen menas med uttrycket identitetspolitik
och hur en kan förstå olika former av identitetspolitik.
Definition
Den klassiska definitionen av "identitetspolitik" är
ungefär att det är en "erkännandets politik".
Här skulle kanske hbtq-rörelsen vara det tydligaste exemplet,
alltså att man till exempel kräver att få leva
öppet som homosexuell, och erkännas för detta, på
samma villkor som heterosexuella.
Denna erkännandets politik anses vara en del av
vad som karaktäriserar de så kallade Nya
sociala rörelserna, där så vitt skilda rörelser
såsom miljörörelsen, hbtq-rörelsen och kvinnorörelsen
klumpas ihop. Dessa rörelser särskiljs från äldre
rörelser som främst organiserade sig kring klass.
Denna uppdelning är ju grovt förenklad (och
på många sätt felaktig, skulle jag säga!),
så för att hitta mer komplexa sätt att kategorisera
sociala rörelser och definiera identitetspolitik så letade
jag upp Mary Bernsteins text Identity
Politics.
Identitetspolitik, skriver Bernstein, började användas
ungefär från 1980-talet för att beskriva de sociala
rörelser som uppkommit under 1900-talets senare del. Sedan
dess, fortsätter hon, har termen använts för att
beskriva en enormt bred skara fenomen relaterade till politisk organisering.
Eftersom alla som använder uttrycket verkar mena väldigt
olika saker, skriver hon, blir det enormt svårt att definiera.
Bernstein närmar sig därför begreppet genom att bland
annat diskutera relationen mellan politik och identitet samt ringa
in några kategorier av kritik mot identitetspolitiken.
Kollektiva identiteter
En av Bernsteins viktigaste poänger är, till att börja
med, att alla rörelser måste forma någon form av
kollektiv identitet. Alltså; en måste gå tillsammans
till exempel som arbetare, miljöengagerade eller kvinnor eller
något annat för att alls kunna driva en politisk rörelse.
Identitet är alltså viktigt för alla rörelser.
Och det säger ju sig självt; om vi inte identifierar
oss med varandra i en viss grupp och ser att vi har liknande intressen,
vare sig vi organiserar oss som arbetare eller kvinnor, så
kommer vi inte att komma långt.
Några
av forskarna som Bernstein lyfter i sin text gör en åtskillnad
mellan två sorters identitetspolitik, som jag tror innebär
en viktig nyckel. Den ena sorten syftar på att med utgångspunkt
i sin position (exempelvis "kvinna") kräva förändringar
i institutioner och strukturer. Den andra handlar framför allt
om individens rätt att uttrycka sig och definiera sig såsom
individen själv vill. Även om båda delar behövs
i någon mån, så är det mest en alltför
stark betoning på det sistnämnda som jag personligen
syftar på när jag använder ordet identitetspolitik.
Framför allt när betoningen hamnar på att kräva
individuellt erkännande för individens sätt att vara,
och där betoningen hamnar på individens valfrihet, istället
för att skapa förändring på ett strukturellt
plan.
Den kritik som lyfts mot identitetspolitiken kan, som
vi ska se senare i texten, skiljas åt med hjälp av just
dessa två kategorier.
Men först ska jag sammanfatta några huvuddrag
i olika kritiska röster mot identitetspolitik. Kategorierna
jag utgår ifrån är väldigt generaliserade,
men jag använder dem för tydlighetens skull.
Liberalernas kritik
Jag tänkte börja i den kritik mot identitetspolitik som
ofta kommer från diverse liberala och högerorienterade
personer. Om en googlar på "identitetspolitik" så
dyker bland annat ett antal debattexter av statsvetaren Bo
Rothstein upp, där han upprört argumenterar för
att identitetspolitiken undergräver tilliten till välfärdsstaten.
Han menar att en grundläggande princip för
att demokratin ska fungera är att alla medborgare behandlas
likadant och att det därför är odemokratiskt att
någon grupp kräver "särbehandling". Företrädare
för denna typ av kritik mot identitetspolitiken verkar alltså
utgå från att det inte finns något nämnvärt
förtryck mot exempelvis kvinnor eller rasifierade som behöver
kompenseras med särskilda åtgärder.
Som feminist måste jag ju då hävda
viss skepsis mot att åtgärder som syftar till att alla
ska kunna delta på samma villkor verkligen leder till demokratins
kollaps. Kanske är det naivt av mig, men jag trodde att vi
hade konstaterat att jämlikhet inte nödvändigtvis
betyder att alla ska behandlas exakt likadant, utan handlar om att
alla ska ha samma förutsättningar.
En person med synfel ska alltså inte förväntas
kunna läsa utan glasögon bara för att en person utan
synfel kan det. Så när jag träffar på denna
typ av kritik kommer jag osökt att tänka på talesättet
att för den som är van vid sina privilegier känns
jämlikhet som diskriminering.
Queerteoretikernas kritik
En annan form av kritik mot identitetspolitiken kommer från
queerteoretiker och postmodernister.
Deras kritik verkar rikta sig emot den feminism som
brukar klumpas ihop som andra-vågen-feminism. Alltså
den som introducerade uttrycket "det
personliga är politiskt" och därmed lyfte
ut det våld och det förtryck kvinnor utsattes för
inom familjen ut på den politiska arenan.
Queerteoretikerna menar dock att det är kontraproduktivt
att ta utgångspunkt i den kollektiva identiteten "kvinna",
eftersom detta bara bekräftar just de positioner som rörelsen
försöker undkomma. Att exempelvis skapa särskilt
skydd i lagen för kvinnor befäster bara idén om
att kvinnor behöver skyd-
das, enligt detta resonemang.
Queerteoretiker och postmodernister, skriver Bernstein,
brukar istället mena att själva kategorierna är vad
som är förtryckande och att vi därför inte ska
använda oss av dessa kategorier.
Även om det är mycket i denna typ av resonemang
jag inte håller med om pekar de dock på en intressant
kärnfråga; nämligen svårigheten i att organisera
sig utifrån en identitet som definieras av ett förtryck.
Marxisternas kritik
Den tredje kategorin av kritik, som jag menar är mest intressant,
kommer bland annat från marxistiskt håll. Under den
här typen av kritik, skriver Bernstein, så ligger antagandet
att klassförtrycket är det huvudsakliga förtrycket
som allt annat förtryck vilar på, och att detta går
skilja från förtryck som inte har strikt ekonomisk grund.
Identitetspolitiken ägnar sig, enligt dessa kritiker, för
mycket åt sociala och kulturella aspekter av förtryck
och missar det riktiga förtrycket; klass.
Detta synsätt har vissa brister. Att se alla former
av organisering som inte handlar om klass som identitetspolitik
riskerar att förminska förtryck baserat i exempelvis kön
och rasifiering. (I mitt huvud hör jag här valfri socialistisk
farbror som muttrar om att en inte ska tjata för mycket om
kön, för då splittrar vi ju arbetarklassen!).
Dessutom är, som Bernstein också skriver,
uppdelningen i ekonomiska vs. kulturella frågor rätt
omöjlig att göra i praktiken. Socioekonomiskt förtryck
och frågor som rör representation, kommunikation och
normer hänger ju samman och förstärker varandra.
Samtidigt så finns vissa poänger i denna kategori av
kritik. Att ägna sig i alltför hög utsträckning
åt symbolfrågor medan man bortser från frågor
som rör fördelningspolitisk rättvisa riskerar att
bli en elitistisk form av politik som bara är relevant för
socioekonomiskt starka grupper.
Sammanfattning av kritikerna
Vad vi kan urskilja, återigen, är alltså att det
finns väldigt olika tolkningar av vad identitetspolitik är.
En kategori (liberalerna och queerteoretikerna) verkar rikta sig
mot all form av organisering utifrån en viss samhällsposition,
alltså exempelvis mot klassisk feministisk organisering inom
kvinnorörelsen. Den andra (marxisternas) verkar handla om en
kritik mot det som jag nämnde i början, nämligen
alltför stort fokus på symboliska frågor och på
exempelvis erkännande av individens livsstil.
Jag skulle utifrån detta vilja mena att för
att verkligen förstå vad identitetspolitik är och
avgöra när den är bra respektive dålig, så
behöver vi göra ytterligare en uppdelning. Nämligen
en mellan rörelser som organiserar sig utifrån en kollektiv
identitet och rörelser som främst fokuserar på individen.
Denna skiljelinje handlar, i mina ögon, i grunden om frågan:
Var kommer frågan om identitet in? Är den ett mål
eller ett medel?
Identitet som medel
I min feministiska drömvärld så har kategorin "kvinna"
tappat social betydelse.
Här verkar jag åtminstone i viss mån
dela mål med exem-pelvis queerteorin. En viktig skiljelinje
är dock hur vi ska nå en sådan situation. Medan
queerteorikerna/postmodernisterna framförallt verkar mena att
vi genom att sudda ut kategorierna och genom att inte organisera
oss utifrån en viss samhällsposition (exempelvis som
kvinnor) så ska exempelvis kön bli socialt irrelevant.
Min syn är ju då att vi inte kommer att krossa
någon maktstruktur genom att helt enkelt låtsas som
att den inte finns och låta bli att organisera förtryckta
grupper. Tvärtom är medlet att stärka den kollektiva
identiteten som kvinnor, så att (som man försökte
göra med "det personliga är politiskt") varje
kvinna inte lever helt ensam och tror att hennes problem bara är
en privat olycka. Därför måste vi hela tiden synliggöra
kön, så att så många kvinnor som möjligt
får syn på förtryckande strukturer och kan protestera
mot dem.
Här kan vi alltså prata kvinnorörelsen
som en slags identitetspolitisk rörelse, men vad exempelvis
Rothstein och queerteoretikerna missar är ju att den kollektiva
identiteten i denna rörelse främst är ett medel,
inte ett mål. Och denna form av identitetspolitik skulle jag
säga är i grunden en progressiv kraft, där identitet
visserligen används för att mobilisera – men med
målet att identiteten ska bli socialt irrelevant för
att den inte längre är kopplad till en förtryckande
maktstruktur.
Som vi var inne på tidigare; att organisera sig
emot könsförtryck blir ju helt omöjligt om vi inte
ställer krav som kvinnor.
Identitet som mål
Att istället se identitet som ett mål är där
jag börjar få problem med identitetspolitiken. Detta
fenomen hänger nära samman med att vi lever i ett alltmer
individualiserat samhälle där det blivit allt viktigare
att sticka ut, vara unik, jobba på sitt "personliga varumärke"
och dylika obehagliga fenomen som nyliberalismen tvingar oss till:
alltså att individen måste sätta en massa etiketter
på sig själv för att inte försvinna i mängden.
Jag kommer osökt att tänka på det jag
försökte mig på i förra numret av nyhetsbrevet,
nämligen att inte totalt irra bort mig i den enorma djungeln
av olika prideflaggor… Att hitta en massa olika kategorier
att tillhöra verkar i det här sammanhanget bli något
viktigt i sig, alltså; ett mål i sig.
Postmodernistisk feminism brukar (med rätta, skulle
jag säga) kritiseras för sitt ställningstagande om
att individens rätt att definiera sig själv är central
i frigörelsen. Vad man i mina ögon missar med detta är
främst två saker. Dels att man underskattar hur mycket
olika strukturer faktiskt påverkar oss och därmed överskattar
individens möjlighet till fria val. Dels blir detta individfokus
djupt kontraproduktivt mot min idé om hur frigörelsen
kommer ske, nämligen genom medvetandegörande om strukturer
och kollektiv organisering utifrån detta. Vad som främst
är förtryckande med exempelvis femininitet och maskulinitet
är ju inte att individen inte kan välja vilken hen vill
tillhöra, utan att den ena rollen är en konstruktion av
överordning över den andra. Vad vi gör som individer
är inte irrelevant, men en enskild individ kan omöjligt
ställa sig utanför dessa strukturer och det är främst
i den gemensamma organiseringen som större förändringar
kan ske.
Individualismens fällor
Så, hur kan vi då knyta ihop säcken på allt
detta? Jag tänkte avsluta i en diskussion om vad jag tror utgör
gränsen för när identitetspolitiken övergår
från en progressiv kraft som syftar till att skapa bred organisering,
till en kontraproduktiv kraft som låser positionerna och gör
det politiska samtalet omöjligt: nämligen när vi
får för stort fokus på individen.
Faran med tolkningsföreträde
Den brittiska journalisten Julie Bindel
sa en gång att en viktig skillnad mellan den identitetspolitik
som hon känner från exempelvis andra-vågen-feminismen,
och dagens identitetspolitik, är att den sistnämnda är
identitetspolitik men utan politik.
I den förstnämnda, menar Julie, fanns definitivt
inslag av ett kontraproduktivt fokus på olika identitetspositioner,
där hävdandet av exempelvis en arbetarklassidentitet avgjorde
hela ens trovärdighet i klassfrågan. Alltså; vad
man är blir viktigare än vad man gör.
Tolkningsföreträde bör i grunden ses
som ett rimligt koncept, som syftar till att uppvärdera den
levda erfarenheten som kunskap, alltså till exempel att kvinnor
kan anses ha en annan kunskap om könsförtryck –
och att förtryckta grupper bör formulera och leda kampen
för sin frigörelse. Det finns dock, som många säkert
träffat på i diskussioner, risk för kontraproduktiva
låsningar när tillhörighet till en viss identitet
blir det mest avgörande för att anses ha rätt i sak.
Detta blir synnerligen besvärligt när det tas ner på
individnivå. Om identiteter blir viktigare än vad man
faktiskt säger och gör kan den politiska förändringen
upplevas som ett hopplöst projekt.
En kritik som Bernstein lyfter, som delvis kan kopplas
till liberalernas kritik, är just att identitetspolitiken riskerar
att skapa en ständigt ökande mängd kategorier som
hamnar allt längre ifrån varandra. Och om vi inte tror
att exempelvis vita kvinnor kan bli bättre på att förstå
vad rasism är och agera i systerskap med svarta systrar, eller
om vi inte tror att även
medelklassfödda kan lära sig förstå klassförtryck,
så kan vi ju ge upp att organisera en bred kvinnorörelse.
Så; hävdandet av tolkningsföreträde
på individnivå är nödvändigt i vissa
fall, men det måste alltid kompletteras med bredare politiska
samtal, bortom individuella identitetspositioner, så att målet
inte skyms bakom identitetspolitikens låsningar.
Postmodernistisk identitet utan politik
Den andra formen av identitetspolitik som Bindel pratar om är
den som tappat bort just detta; nämligen de gemensamma och
visionära politiska målen. Här blir hävdandet
av en viss identitet i högre grad ett mål i sig och framförallt
är detta en identitetspolitik med individen i centrum.
Jag vill hävda att detta i själva verket är
rätt symptomatiskt för den tid vi lever i, präglad
av nyliberalism och individualism.
Den nuvarande tidsperioden klassas ibland som en postmodern
epok, som brukar definieras som ett samhällstillstånd
där tilltron till framtiden gått om intet, av en osammanhängande
och oberäknelig social ordning där individens roller och
identiteter är både föränderliga och många.
Statsvetaren Wendy Brown
skriver just om det postmoderna tillståndet som en viktig
del i att förstå förändringar i den politiska
organiseringen och synen på identitet de senaste decennierna
– där identitetspolitiken nästan blivit en slags
antipolitisk rörelse. Hon menar att vad vi kan se är just
en identitetspolitik som tappat tilltron till att på allvar
kunna förändra världen. Så egentligen kan utvecklingen
av denna kontraproduktiva form av identitetspolitik ses som ett
symptom på att den politiska kampen på ett djupgående
sätt anpassats till det rådande samhällssystemets
logik och den tid vi lever i.
Slutsatser
Som vi kan se så finns det enormt olika tolkningar av vad
identitetspolitik faktiskt är samt vad som är bra respektive
dåligt med det. Och kärnan i mitt problem med identitetspolitik
tycks visserligen handla delvis om identitet, men under detta tycks
andra problem faktiskt vara mer centrala; såsom den tilltagande
individualismen.
Så när vi vill kritisera denna utveckling,
så kanske identitetspolitik faktiskt inte alltid är rätt
ord? Detta inte minst då ordet används av alla möjliga
olika personer som menar så vitt skilda saker.
Vad händer om vi istället kritiserar nyliberalismen,
individualiseringen och tron på att individen ensam kan göra
sig av med ett förtryck? Och svarar på individualisering
och fragmentisering med att säga att vi visst kan förstå
varandra och att vi visst kan förändra världen?
Om vi på detta vis tar avstamp i vår situation
som kvinnor, som absolut inte behöver vara identisk för
alla kvinnor för att vara gemensam, så tror jag att vi
kan bygga upp en stark rörelse som har verkliga chanser att
nå frigörelse.
Moa Lindholm
|