Det som publiceras här är
ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra
ord redan publicerats i pappersform.
Kalvmärkning
i Gabna sameby. Bild: Silje Bergum Kinsten/norden.org
Bryter rennäringslagen mot FN:s kvinnokonvention?
Hur
påverkar rennäringslagen kvinnors och barns villkor?
Det är temat för en seminarieserie som Svenska Samernas
Riksförbund har rest runt med nu i vår. Jag var med på
ett av seminarierna.
Det var
inte helt lätt för en utomstående som jag att hänga
med i svängarna när Jenny Wik-Karlsson,
förbundsjurist på Svenska Samernas
Riksförbund (SSR), förklarade rennäringslagen
för oss seminariedeltagare. Ändå var det endast
en aspekt på rennäringslagen som seminariet tog upp,
men en viktig sådan: vilka följder lagen får för
kvinnor och barn.
Med utgångspunkt i FN:s kvinnokonvention respektive
Barnkonventionen berättade Jenny Wik-Karlsson och SSR:s handläggare
för kultur- och samhällsfrågor Ellacarin
Blind om vad som står i lagen och hur den fungerar
i praktiken.
Rennäringslagen är en gammal lag, som har
ändrats flera gånger genom åren. Dessutom har domstolarna
ibland tolkat lagen olika, när tvister uppstått. Så
helt säker på hur den ska tolkas kan nog ingen vara,
men Jenny Wik-Karlsson förklarade olika tolkningsmöjligheter.
Ingen
skillnad mellan kvinnor och män
När rennäringslagen infördes 1886 (då hette
den renbeteslagen) gjordes det inte
någon skillnad mellan kvinnor och män. Det fanns ingen
närmare definition på vem som kunde få bedriva
renskötsel, så könen hade lika rättigheter.
Det var också så det var i praktiken då. Kvinnorna
i samesamhällena hade runt sekelskiftet mellan 1800- och 1900-tal
en aktiv roll inom renskötseln.
Men när lagen ändrades 1928 var den inte längre
könsneutral. Kvinnors medlemskap i samebyn kopplades till relationen
till männen; hustru, dotter eller änka. Om en kvinna med
renskötselrätt gifte sig med en man utan renskötselrätt
förlorade hon sin rätt, medan en man som gifte sig med
en kvinna utan renskötselrätt inte förlorade sin
rätt.
1971 års rennäringslag utgick från
näringspolitiska avvägningar. Kvinnors roll som tillhörig
mannen togs bort. Men seminarieledarna konstaterade att tänkandet
lever kvar, och de tog en rad exempel som stöd för sin
inställning.
F A K T A
Rennäringslagen, som infördes
1886, grundas på den samiska befolkningens rättigheter
i Sverige enligt ”urminnes hävd”.
Rennäringslagen gäller den same som är medlem i en
sameby. Samebyn är en förening som ska styra renskötseln
inom ett visst område utifrån medlemmarnas gemensamma
bästa. En sameby får inte bedriva någon annan ekonomisk
verksamhet än renskötsel.
I Sverige idag finns 51 samebyar, fördelade över Norrbottens,
Västerbottens och Jämtlands län.
Det finns väldigt lite forskning kring samer i Sverige och
knappt någon med genus- perspektiv.
Först 1977 erkände Sveriges riksdag samer som ursprungsfolk,
men Sverige har fortfarande inte undertecknat den internationella
konventionen om urfolks rättigheter – ILO:s konvention
nummer 169.
Ett exempel var att renar som tillhör en renskötande
samebymedlems ”husfolk” enligt lagen räknas till
den renskötandemedlemmen. (Det står uttryckligen ”husfolk”
i lagen.) Familjen är oftast en gemensam ekonomisk enhet, och
flickors och kvinnors renar räknas då in under pappan
eller mannen, även om flickan eller kvinnan har ett eget märke
för sina renar.
Andra exempel gällde skilsmässor respektive
dödsfall. Om en renägande kvinna gifter sig med en renägande
man, och renarna räknas till hans ekonomiska enhet, vad händer
då om han dör? Är hon inte själv medlem i samebyn
tvingas hon ofta sälja renarna och flytta ut ur samebyn, trots
att hennes barn ska ha renskötselrätt. Ur detta har det
uppstått många konflikter.
Till allas bästa?
Enligt den svenska staten ska kvinnor och män ha samma möjlighet
att påverka sina liv. Men i samebyn har endast en i varje
ekonomisk enhet rösträtt när samebyn ska fatta beslut
som ska vara till ”allas bästa”. Den rösträtten
tillfaller oftast inte kvinnan, som istället står utan
beslutsrätt. Dessutom är antalet renar avgörande
för hur många röster en medlem har.
Den kollektiva rätt som rennäringslagen ska ge det samiska
folket blir ofta till en individuell rätt för den renskötande
mannen.
– Vi börjar se fler kvinnor som renskötare
i dag, sa Jenny Wik-Karlsson.
Men hon tillade att dessa har det svårt. De flesta
kvinnor som bor i en sameby har istället jobb utanför
samebyn.
Föreläsarna
Jenny Wik-Karlsson och Ellacari Blind.
Foto: SSR respektive Carl-Johan
Utsi
Inte bara renskötsel
Det var en engagerad publik på seminariet och frågorna
var många. Publiken tog även upp exempel på egna
erfarenheter.
I och med att renbeteslagen infördes 1886 delades
samerna upp i olika kategorier – med renskötselrätt
eller utan. Av alla samer i Sverige är det endast cirka 10
procent som tillhör en sameby. Men eftersom rennäringslagen
framställer samer som renskötande, kan samer utanför
samebyarna få problem med att exempelvis kunna få hemspråksundervisning
för sina barn.
Att renskötselrätten ofta går i arv
från far till son kan dessutom innebära att döttrar
förlorar möjligheten att återvända till samebyn,
där de vuxit upp.
Skandalöst!
I publiken fanns också numera pensionerade universitetsdirektören
Görel Oscarsson. Hon berättade
att hon var ordförande i Rennäringspolitiska
kommittén, som lade fram sitt betänkande 2001.
Det ord hon hade för att rennäringslagen tillåts
fortsätta att avvika från FN:s barnkonvention, kvinnokonventionen
och andra internationella konventioner var kort och koncist: Skandalöst!
Men frågorna är känsliga. Det var först
1977 som Sverige erkände samer som ursprungsfolk, och inställningen
har fortsatt att präglas av diskriminering och rester av kolonialt
tänkande. Så sent som 2010 konstaterade Diskrimineringsombudsmannen
att regeringens diskriminering av landets samer är allvarlig,
och en kränkning av samernas mänskliga rättigheter:
”De samiska språken,
den samiska kulturen och de samiska näringarna är på
väg att dö ut.”
Samisk kvinnoorganisering
För samerna är och har det varit viktigt att hålla
samman – för att kunna bevara sitt språk och sitt
kulturarv. Samernas land, Sápmi, sträcker sig över
både norra Norge, Sverige och Finland samt Kolahalvön
i Ryssland. Därmed är det inte helt självklart att
organisera sig utifrån olika länder. Det finns en samisk
kvinnoorganisation för hela Sápmi, Sámi
NissonForum (Samiskt Kvinnoforum - SNF), med säte i
Norge. Men det finns ännu inget nätverk för just
renskötande samekvinnor.
Det är också svårt för Samiskt
Kvinnoforum att verka, eftersom det är näst intill omöjligt
att få bidrag för ett arbete över landsgränserna.
Hittills är Norge det enda land som stöttat deras arbete.
Men debatten om jämställdheten i samebyarna
fortsätter. Jenny Wik-Karlsson och Ellacarin Blind avslöjar
avslutningsvis att en undersökning om kvinnors villkor ska
publiceras senare i vår.
Gerda
Christenson
Läs mera: Svenska Samernas Riksförbund (SSR)
har hemsidan: www.sapmi.se