Nummer
4/2014
|
Naima Wifstrand i den ena spegeln, och Eva Henning & Mimi
Nelson i den andra, i filmen Törst av Ingmar Bergman,
1949.
Representation och normer
I Medlemskrönikan i detta nummer skriver
Ellinor Romin om att det inte håller att säga att
"Det är ju bara film", eftersom filmer påverkar
våra värderingar.
"Det är ju bara
filmer!" blir ofta svaret när en lyfter fram
frågan om representation av minoriteter i film. "Film
är inte på riktigt, allt är påhittat,
och alla vet att det är påhittat!"
Många väljer att inte se medias inflytande på
vår egen och vår omgivnings världsbild. Det
är dock sant att det som syns i media sällan är
på riktigt. Varför är det då viktigt?
För nästan 100 år sedan
hade en film vid namn "Vingarne"
premiär. Den handlar om konstnären Claude Zoret
som adopterar den unge, men vuxne, Eugene Mikael. När
Mikael inleder ett förhållande med en kvinna, Lucia,
blir Zoret förkrossad och ber Lucia att få Mikael
tillbaka. "Vingarne" har i modern tid klassats som
den första svenska filmen om homo-sexuell romantik. Att
Eugene och Mikael skulle ha haft ett homosexuellt förhållande
är dessvärre aldrig bekräftat i filmen, men
hur folk valt att se den har ändå gett den dess
stämpel. (Att både regissören till filmen,
samt författaren till boken som filmen baserats på,
var homosexuella, kan också ha haft viss betydelse.)
I modern kultur möter man
ofta vad som i feministiska kretsar kallas för Queer
Baiting 1., vilket är
när två fiktiva personer tycks ha en romans, men
deras förhållande framför kamerorna aldrig
framställs som mer än platoniskt (icke-erotiskt).
I modern tid hade alltså inte en film som "Vingarne"
fått den stämpel som homo-film som den fått
idag; den hade stämplats som Queer Baiting. Trots detta
är filmen viktig. Varför? För att den var först.
Representation i film handlar om att inte vara ensam i ett
samhälle som tycks vara emot en. Queer Baiting är
måhända inte "på riktigt", men
det som inte finns går fortfarandeatt se. Det som saknas
är själva bekräftelsen.
I Jonas Gardells bok "Torka
aldrig tårar utan handskar" finns en scen
där huvudpersonen Rasmus letar efter sin sexuella läggning
i böcker om sex. Han hittar ordet "homosexualitet"
under rubriken "Perversioner", bredvid ord som Pedofili
eller Incest. Detta spelar ingen roll; han ser lättat
på ordet, som bekräftar att han finns. Representation
handlar om bekräftelsen av sin egen existens; det handlar
om att se att någon annan går igenom samma sak
som en själv.
Det skulle dröja nästan
50 år efter "Vingarne" innan en ny film som
behandlade ämnet homosexualitet dök upp på
den svenska filmmarknaden, då i form av Ingmar Bergmans
"Törst" (1949). I denna film gestaltas en lesbisk
kvinna, som närmast framställs som pervers och ondskefull
då hon försöker förföra sin gamla
klasskamrat.
Demoniseringen av homosexualiteten
har varit påtaglig även genom amerikansk filmhistoria.
I dokumentären "The Celluloid
Closet" (1995) ges flera exempel på homosexuella
personer i filmer som framställs som onda. I de flesta
fall dör de i slutet av filmen en ond, bråd död.
Även senare, när film gav en aningen mer sympatisk
bild av homosexualitet, dog den homosexuella människan
ofta i slutet, inte sällan av självmord. Ett tydligt
exempel är "The Children’s
Hour" (1961), där den homosexuella kvinnan
förtvivlat gråter och skäms över sin
sexuella läggning till den grad att hon (spoilers) tar
livet av sig.
Bara ett år efter "Törst"
kom Hasse Ekmans film "Flicka
och hyacinter" (1950). Även här var
homosexualiteten ifråga enbart anad. Vi följer
en person som försöker pussla ihop en död kvinnas
liv. Först i slutscenen avslöjas det att kvinnans
partner "Alex" i själva verket hette "Alexandra".
Den heterosexuella biopubliken förvirrades; få
kunde förstå vad slutet egentligen betydde. Homosexualitet
var ingenting som omtalades med glädje, då endast
5 år hade gått sedan det lagliggjorts.
I P3:s radioprogram "Kitty,
Manne och Relationsmyterna" fick vi i somras följa
Kitty och Manne, och deras debatter kring diverse relationsmyter
(till exempel "Kan kvinnor och män vara bara vänner?",
"Är blod tjockare än vatten?", "Rostar
aldrig gammal kärlek?", etc). I nästan samtliga
avsnitt lyfter både Kitty och Manne fram exempel från
filmer som bekräftar deras sakfråga. Klipp från
"När Harry mötte
Sally" används exempelvis för att bevisa
att kvinnor och män inte kan vara bara vänner. Om
detta går att göra i Sveriges radio utan att det
ifrågasätts, varför säger människor
att det "bara är filmer"? Representation lär
oss om vår tillvaro, hur påhittat det vi ser än
är.
Efter "Flicka och Hyacinter"
dröjde det nästan ytterligare 50 år innan
"Fucking Åmål"
(1998) dök upp i biosalongerna. Sedan dess har det dykt
upp en hel del svenska filmer med homosexualitet i fokus:
"Patrick 1,5",
"Kyss mig", och
"Fyra år till" är bara ett fåtal
exempel. Filmatiseringen av Jonas Gardells bok "Torka
aldrig tårar utan handskar" var dessutom en stor
succé, och fick Jonas Gardell nominerad till Årets
Homo samt en egen sektion på Stockholms Prideparad 2013.
Frågan är dock, hur
många filmer BORDE finnas innan samhället kan klassas
som jämställt? I Sverige har ingen undersökning
gjorts för att visa hur stor del av befolkningen som
är homo- eller bisexuell, men i andra länder har
man kommit fram till att cirka 5 - 10 % av befolkningen är
homo- eller bisexuella. Med den statistiken borde var tionde,
eller var tjugonde, människa vi ser på TV och film
vara homo- eller bisexuell. Det krävs dock ingen expert
för att se att så inte är fallet. På
samma sätt som heteronormen blomstrar, är cissexuella
män överrepresenterade, och vita syns betydligt
oftare än rasifierade personer gör.
Representation av minoriteter är viktigt
eftersom filmer upprätthåller våra samhällsnormer.
Är det konstigt att vi, i en värld där nästan
alla filmer handlar om män, antar att någonting
av okänt kön är en "han"? Är
det konstigt att unga (framförallt flickor) ser sig i
spegeln och tror att de är överviktiga, när
vi nästan bara ser underviktiga personer i media? Är
det konstigt att flickor statistiskt sett är tystare
än pojkar, när filmer så ofta gör narr
av flickan som "pratar för mycket"?
Varför är representation viktigt?
Alltsedan början av 1900-talet
lever vi i en värld som blir mer och mer omgiven av film
och TV. Filmer och TV-serier (även de med påhittade
handlingar) lär oss, från en tidig ålder,
hur världen ser ut, hur vi bör bete oss, vad som
finns och vad som är accepterat av vår omgivning,
beteende- och utseende- mässigt. Normer upprätthålls
av all media, och representation är viktig för att
trotsa dem. Av den anledningen tänker jag kontra ovanstående
fråga med en motfråga: Kommer någonting
bli normaliserat innan vi regelbundet ser det på film
och TV?
Ellinor Romin