Kvinnofrontens Nyhetsbrev - logga
Osynlig ruta
Datum

Torsdagen den 21 november 2024

Osynlig ruta
Osynlig ruta Meny

Det som publiceras här är ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra ord redan publicerats i pappersform.
Osynlig ruta

Osynlig ruta

  HEM

Osynlig ruta

  Artiklar

Osynlig ruta

  Tillförlitliga Tilda

Osynlig ruta

  Notiser

Osynlig ruta

  Citatet

Osynlig ruta

  Smått och gott

Osynlig ruta

  GAMLA nummer

Osynlig ruta
Osynlig ruta

Osynlig ruta
Osynlig rutaNummer 4/2014

Osynlig ruta

Fotografi ur filmen "Törst"  av kvinna framför en spegel
Naima Wifstrand i den ena spegeln, och Eva Henning & Mimi Nelson i den andra, i filmen Törst av Ingmar Bergman, 1949.


Representation och normer
Osynlig ruta
I Medlemskrönikan i detta nummer skriver Ellinor Romin om att det inte håller att säga att "Det är ju bara film", eftersom filmer påverkar våra värderingar.

"Det är ju bara filmer!" blir ofta svaret när en lyfter fram frågan om representation av minoriteter i film. "Film är inte på riktigt, allt är påhittat, och alla vet att det är påhittat!" Många väljer att inte se medias inflytande på vår egen och vår omgivnings världsbild. Det är dock sant att det som syns i media sällan är på riktigt. Varför är det då viktigt?
Osynlig ruta
För nästan 100 år sedan hade en film vid namn "Vingarne" premiär. Den handlar om konstnären Claude Zoret som adopterar den unge, men vuxne, Eugene Mikael. När Mikael inleder ett förhållande med en kvinna, Lucia, blir Zoret förkrossad och ber Lucia att få Mikael tillbaka. "Vingarne" har i modern tid klassats som den första svenska filmen om homo-sexuell romantik. Att Eugene och Mikael skulle ha haft ett homosexuellt förhållande är dessvärre aldrig bekräftat i filmen, men hur folk valt att se den har ändå gett den dess stämpel. (Att både regissören till filmen, samt författaren till boken som filmen baserats på, var homosexuella, kan också ha haft viss betydelse.)
Osynlig ruta
I modern kultur möter man ofta vad som i feministiska kretsar kallas för Queer Baiting 1., vilket är när två fiktiva personer tycks ha en romans, men deras förhållande framför kamerorna aldrig framställs som mer än platoniskt (icke-erotiskt). I modern tid hade alltså inte en film som "Vingarne" fått den stämpel som homo-film som den fått idag; den hade stämplats som Queer Baiting. Trots detta är filmen viktig. Varför? För att den var först. Representation i film handlar om att inte vara ensam i ett samhälle som tycks vara emot en. Queer Baiting är måhända inte "på riktigt", men det som inte finns går fortfarandeatt se. Det som saknas är själva bekräftelsen.
Osynlig ruta
I Jonas Gardells bok "Torka aldrig tårar utan handskar" finns en scen där huvudpersonen Rasmus letar efter sin sexuella läggning i böcker om sex. Han hittar ordet "homosexualitet" under rubriken "Perversioner", bredvid ord som Pedofili eller Incest. Detta spelar ingen roll; han ser lättat på ordet, som bekräftar att han finns. Representation handlar om bekräftelsen av sin egen existens; det handlar om att se att någon annan går igenom samma sak som en själv.
Osynlig ruta
Det skulle dröja nästan 50 år efter "Vingarne" innan en ny film som behandlade ämnet homosexualitet dök upp på den svenska filmmarknaden, då i form av Ingmar Bergmans "Törst" (1949). I denna film gestaltas en lesbisk kvinna, som närmast framställs som pervers och ondskefull då hon försöker förföra sin gamla klasskamrat.
Osynlig ruta
Demoniseringen av homosexualiteten har varit påtaglig även genom amerikansk filmhistoria. I dokumentären "The Celluloid Closet" (1995) ges flera exempel på homosexuella personer i filmer som framställs som onda. I de flesta fall dör de i slutet av filmen en ond, bråd död. Även senare, när film gav en aningen mer sympatisk bild av homosexualitet, dog den homosexuella människan ofta i slutet, inte sällan av självmord. Ett tydligt exempel är "The Children’s Hour" (1961), där den homosexuella kvinnan förtvivlat gråter och skäms över sin sexuella läggning till den grad att hon (spoilers) tar livet av sig.
Osynlig ruta
Bara ett år efter "Törst" kom Hasse Ekmans film "Flicka och hyacinter" (1950). Även här var homosexualiteten ifråga enbart anad. Vi följer en person som försöker pussla ihop en död kvinnas liv. Först i slutscenen avslöjas det att kvinnans partner "Alex" i själva verket hette "Alexandra". Den heterosexuella biopubliken förvirrades; få kunde förstå vad slutet egentligen betydde. Homosexualitet var ingenting som omtalades med glädje, då endast 5 år hade gått sedan det lagliggjorts.
Osynlig ruta
I P3:s radioprogram "Kitty, Manne och Relationsmyterna" fick vi i somras följa Kitty och Manne, och deras debatter kring diverse relationsmyter (till exempel "Kan kvinnor och män vara bara vänner?", "Är blod tjockare än vatten?", "Rostar aldrig gammal kärlek?", etc). I nästan samtliga avsnitt lyfter både Kitty och Manne fram exempel från filmer som bekräftar deras sakfråga. Klipp från "När Harry mötte Sally" används exempelvis för att bevisa att kvinnor och män inte kan vara bara vänner. Om detta går att göra i Sveriges radio utan att det ifrågasätts, varför säger människor att det "bara är filmer"? Representation lär oss om vår tillvaro, hur påhittat det vi ser än är.
Osynlig ruta
Efter "Flicka och Hyacinter" dröjde det nästan ytterligare 50 år innan "Fucking Åmål" (1998) dök upp i biosalongerna. Sedan dess har det dykt upp en hel del svenska filmer med homosexualitet i fokus: "Patrick 1,5", "Kyss mig", och "Fyra år till" är bara ett fåtal exempel. Filmatiseringen av Jonas Gardells bok "Torka aldrig tårar utan handskar" var dessutom en stor succé, och fick Jonas Gardell nominerad till Årets Homo samt en egen sektion på Stockholms Prideparad 2013.
Osynlig ruta
Frågan är dock, hur många filmer BORDE finnas innan samhället kan klassas som jämställt? I Sverige har ingen undersökning gjorts för att visa hur stor del av befolkningen som är homo- eller bisexuell, men i andra länder har man kommit fram till att cirka 5 - 10 % av befolkningen är homo- eller bisexuella. Med den statistiken borde var tionde, eller var tjugonde, människa vi ser på TV och film vara homo- eller bisexuell. Det krävs dock ingen expert för att se att så inte är fallet. På samma sätt som heteronormen blomstrar, är cissexuella män överrepresenterade, och vita syns betydligt oftare än rasifierade personer gör.
Osynlig ruta
  Representation av minoriteter är viktigt eftersom filmer upprätthåller våra samhällsnormer. Är det konstigt att vi, i en värld där nästan alla filmer handlar om män, antar att någonting av okänt kön är en "han"? Är det konstigt att unga (framförallt flickor) ser sig i spegeln och tror att de är överviktiga, när vi nästan bara ser underviktiga personer i media? Är det konstigt att flickor statistiskt sett är tystare än pojkar, när filmer så ofta gör narr av flickan som "pratar för mycket"?
Osynlig ruta
  Varför är representation viktigt?
Osynlig ruta
Alltsedan början av 1900-talet lever vi i en värld som blir mer och mer omgiven av film och TV. Filmer och TV-serier (även de med påhittade handlingar) lär oss, från en tidig ålder, hur världen ser ut, hur vi bör bete oss, vad som finns och vad som är accepterat av vår omgivning, beteende- och utseende- mässigt. Normer upprätthålls av all media, och representation är viktig för att trotsa dem. Av den anledningen tänker jag kontra ovanstående fråga med en motfråga: Kommer någonting bli normaliserat innan vi regelbundet ser det på film och TV?

Ellinor Romin

Allt material där inte annat anges:
© Kvinnofronten

Röd pil - gå till sidans topp

Osynlig ruta Kvinnofrontens nyhetsbrev - puffrad

Osynlig ruta
Bli medlem!
Osynlig ruta
Som medlem i Kvinnofronten får du nyhetsbrevet direkt hem i brevlådan!
Osynlig ruta
Läs mer HÄR!
Osynlig ruta

Osynlig ruta
Osynlig ruta
Kvinnofrontens adress

© Kvinnofronten 2006-2024