Det som publiceras här är
ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra
ord redan publicerats i pappersform.
Denna artikel har även publicerats
i tidningen ETC.
Sex, våld & feminism
Vem skriver
historien? Inte feministerna i alla fall, inte ens i ETC, som nu sällat
sig till kören av medieröster som sprider myten att feminismen
säger att våldtäkt inte handlar om sex, utan om makt.
I själva verket har både feministiska aktivister och forskare
nästan alltid drivit motsatsen: att våldtäkt är sexualiserat
våld.
Att vara feminist och aktivist i kvinnorörelsen
är att finna sig i att ständigt bli beljugen, förvrängd,
förtalad. Det är inte bara det att vi så sällan
får komma till tals i media – när feminismen beskrivs
är det nästan aldrig vår verklighet som skildras,
utan en anti-feministisk berättelse om oss. Ett av de tydligaste
exemplen är den amerikanska feministen, författaren och
aktivisten Andrea Dworkin. När hon
dog härom året skrev flera svenska tidningar sånt
som att hon drivit idén att ”porr är teori –
våldtäkt praktiken”. I själva verket kämpade
hon hela sitt liv för raka motsatsen – att få människor
att se att pornografi är både ideologi och praktik:
”Feminister får ofta
frågan om pornografi leder till våldtäkt. Faktum
är, att våldtäkt och prostitution har lett till,
och fortsätter att leda till, pornografi...” ”...pornografi
är för sin existens beroende av våldtäkt och
prostitution av kvinnor.”1.
När många tidningar nu recenserar Katrine
Kielos bok ”Våldtäkt & romantik” ser
vi samma falska beskrivningar av feminismen. Den här gången
påstås det ganska genomgående att feminister skulle
anse/ansett att våldtäkt inte handlar om sex, utan om
makt.
Vilka ”feminister”? Att jobba aktivistiskt
och direkt i vardagen med resultaten av mäns sexualiserade
våld innebär att tvingas se, mycket konkret, att mäns
våld mot kvinnor är sex för dem. I början av
1980-talet sammanfattade Kvinnofronten vad feminismen under 1970-talet
lärt oss om pornografi i det diabildföredrag som sedan
både Kvinnofronten, Folkaktionen mot Pornografi (FmP) och
RFSU reste land och rike runt med under 1980- och början av
1990-talen. I det visade vi hur ”sexualitet och våld
kopplas samman”, så att män lär sig tända
på sexualiserat våld mot kvinnor. Vi pekade på
att porrkonsumenternas utlösning/orgasm knyts sammans med de
pornografiska skildringarna av kvinnor som utbytbara objekt, ofta
uttalat förnedrade objekt. Och vi sa att precis som vi alla
lär oss att tända på våra tidigare sexuella
erfarenheter, lär sig porrkonsumenten att den sexuella lusten
hör samman med förnedring av kvinnor; objektifieringen
och förnedringen i sig blir sexuellt
upphetsande. (Vilket också innebär att pornografin
får olika följder för kvinnor och män, eftersom
det är skillnad mellan att förväntas tända på
att förnedra respektive att förväntas tända
på att bli förnedrad, men den frågan finns för
lite utrymme för att gå in på här.)
Det jag vill få fram är alltså att vi redan då
sa att våldtäkt, kvinnomisshandel, pornografi, prostitution,
incest och andra sexuella övergrepp är just sexuella
övergrepp, och att pornografin lär män att just tända
på våld mot kvinnor.
Även feministiska forskare har länge hävdat
att mäns våld mot kvinnor är sexualitet,
och att samhällets problem att ta in den feministiska analysen
handlar om att samhället velat
se sex och våld som separata företeelser. Professorn
i juridik Catharine A. MacKinnon har skrivit:
”För det första
är allt som förekommer i pornografin sex för någon,
annars skulle den inte finnas där. Detta inbegriper allt slags
våld...” ”...Om inte någon upplevde detta
som sexuellt, skulle det inte finnas som pornografi. Ändå
är det klart och tydligt våld. Pornografi sexualiserar
våld. Våldet undanröjer inte det sexuella –
våldet är det sexuella.”2.
Hon förklarar vidare att när samhället
separerar våld och sex skapar man en föreställning
om att sex handlar om samtycke och att våld inte gör
det. Det skulle kunna betyda att man därmed anser att allt
som innefattar våld inte kan uppfattas som sexuellt. Men istället
blir det tvärtom – eftersom sex och våld ses som
separat förvandlas allt våld i pornografin till sex –
eftersom männen upplever att det är sex. Motsvarande sker
i våldtäktsrättegångar idag: nästan vad
en man än gjort mot en kvinna har det i domstolarna ansetts
vara sex – om han säger att han uppfattade det så.
I Sverige har exempelvis forskaren Eva
Lundgren beskrivit samma konstruktion kring kvinnomisshandel,
som ju innefattar våldtäkt, och kvinnojourskvinnor landet
runt fick därmed redan för tjugo år sedan bekräftelse
på vad de långt tidigare sett:
”Om det finns en röd
tråd som tvinnas tjock i männens berättelser är
det den som tvinnar samman misshandel och 'sexualiserat våld'
till en enda tråd, till ett fenomen; våldet är
eller blir sexualiserat på flera plan”. 3.
Själva det feministiska begreppet ”mäns
sexualiserade våld” säger i själva verket
vad feminismen uppfattar: att våldet gjorts till något
sexuellt, att våldet är en del i en sexualiserad
maktutövning, och att det att förstå denna sexualisering
är förutsättningen för den feministiska analysen
av våldtäkt. Att feminister också betonat att våldtäkt
handlar om makt och kontroll har alltså inte stått i
motsättning till att det handlat om sex, tvärtom
har vi genom åren försökt peka på just hur
våld blir sex i en sexualitet
som kontrueras i ett patriarkat, en könsmaktsstruktur.
Finns det då inga feminister som har sagt att
våldtäkt handlar om makt, inte om sex? Jo, säkert.
Det är ju vad samhället sagt, så självklart
finns det feminister gått på den myten, precis som det
finns massor av andra människor i samhället i övrigt
som gjort det. Men ska vi prata om vad feminismen
står och stått för, borde man inte osynliggöra
vad vi – i feministiska aktivistorganisationer och i forskarvärlden
– skrivit respektive drivit och kämpat för under
alla dessa år.
Gerda Christenson
Noter:
1. Andrea Dworkin: Letters from a WarZone. Writings 1976-1987. (Min
icke-auktoriserade översättning.)
2. Catharine A. MacKinnon: Pornografi och jämställdhet.
Ur Pornografi – verklighet eller fantasi? ROKS 1991.
3. Eva Lundgren: Gud och alla andra karlar. 1990.