Den senaste rapporten är specifikt inriktad
på riksdagsvalet 2018 och ämnar att få alla partier
att inse vikten av att Sverige ska verka för global social
rättvisa.
Årets rapport mildare
Trots det, så ter sig rapporten som betydligt snällare
än de från 2016 och 2017. Visserligen kan Sveriges sägas
ha uppnått flera framgångshistorier, särskilt som
motståndskraft till Donald Trumps
allt annat än feministiska utrikespolitik, men stora blinda
fläckar kvarstår. Hur kan en regering som exporterar
vapen till diktaturer som systematiskt bryter mot kvinnors mänskliga
rättigheter kalla sig feministisk?
CONCORD:s tidigare rapporter betonade denna problematik
och varnade för att Wallströms retorik skulle förbli
tomma ord. År 2018 verkar CONCORD däremot mycket mer
villig att klappa Sverige på axeln och mindre pigg på
att rikta kritik mot den nuvarande regeringen. Rapporten inleds
med att slå fast att namnet "feministisk utrikespolitik"
främst är ett symboliskt politiskt ställningstagande,
mer än vad det innebär en verklig förändring
i vad Sveriges utrikespolitik faktiskt gör – eftersom
Sveriges utrikespolitik redan prioriterade jämställdhet
till en så hög grad även innan Wallström började
kalla den feministisk.
Många kvinnor, både i Sverige och i utlandet,
skulle inte helt hålla med om det påståendet.
Risken är stor att en "feministisk utrikespolitik"
inte blir mer än ett PR-trick. Att föra en feministisk
utrikespolitik på riktigt kräver mycket mer än vackra
ord. Faktum är att hela vårt nuvarande system av internationella
relationer är uppbyggt enligt patriarkatets normer. Så
hur skulle en verkligt feministisk motståndskraft se ut? Och
varför verkar CONCORD och många andra analytiker nöja
sig med Wallströms version?
Feminism enligt Wallström
CONCORD slår i årets rapport fast att Wallströms
feministiska utrikespolitik har utvecklats och definierats pö
om pö. Det fanns ingen tydlig vision om vad det begreppet skulle
innebära när den först utlystes. Istället beskrevs
den som ett "förhållningssätt" fokuserat
på vaga punkter, sammanfattade som fyra R: Rättigheter,
Representation, Resurser och Realitet.
Sedan dess har regeringen förtydligat att detta
"förhållningssätt" utgår ifrån
existerande avtal i internationell rätt, såsom FN:s Kvinnokonvention
och olika överenskommelser från EU, för att synliggöra
och utmana maktstrukturer inom internationella frågor.
Fokuset är alltså att jobba inom existerande
diplomatiska och juridiska ramar för att synliggöra hur
kvinnors rättigheter nerprioriteras och osynliggörs inom
global politik, och att omfördela resurser för att motverka
detta.
Till exempel kan en feministisk utrikespolitik förändra
hur bistånd utdelas, vilka internationella organisationer
som Sverige aktivt verkar i eller samarbetar med, hur vår
migrationspolitik ser ut, hur vi verkar för klimatfrågor,
och de beslut som Sveriges regering tar om krig och fred.
Efter tre år med Wallströms feministiska
utrikespolitik så har Sverige gjort flera positiva insatser
för kvinnors rättigheter inom dessa områden. Kanske
det mest framstående exemplet kommer från sommaren 2017
då Sverige beslutade att sluta ge bidrag till organisationer
som stödde Trumps så kallade "global
gag rule" (ungefär, "globala munkaveln"),
en regel som tvingde organisationer att sluta stödja fri abort
om de ville ansöka om bidrag från USA. Sverige har också
förespråkat sexköpslagen till andra länder,
infört ett könspersektiv till FN:s Agenda
2030 för hållbar utveckling, och bjudit in kvinnorättsorganisationer
från Somalia och Nigeria att tala inför FN:s säkerhetsråd.
Även utan dessa konkreta exempel är det sant
att Sveriges bruk av "F-ordet" spelar roll. Att ett land
officiellt kallar sin utrikespolitik feministisk är en viktig
politisk signal. För bara några år sedan skulle
det av många uppfattas som otänkbart – feminism
har väl ingenting med fredspolitik och diplomatiska avtal att
göra? Det spelar roll att Sverige bidrar till att synliggöra
att kvinnor ofta är särskilt utsatta för de beslut
som görs i FN:s och EU:s maktkorridorer, och att ett könsperspektiv
inte bara kan utan bör införas i alla politiska rum. Att
andra länder såsom Kanada och Storbritannien vill följa
i dessa fotspår är inte heller oviktigt.
Dock finns det många punkter på Wallströms
agenda som inte direkt lever upp till de ideal som en feministisk
utrikespolitik förespråkar. Som CONCORD skriver i sin
(mer kritiska) rapport från 2017: områden där den
feministiska utrikespolitiken inte fått genomslag "har
utmynnat i en politik som i vissa fall inte bara misslyckas med
att bidra till den feministiska utrikespolitiken utan direkt motverkar
målsättningarna i politiken".
Blinda fläckar
Två punkter lyfts ofta fram som exempel på dessa motverkande
områden: Sveriges vapenexport och migrationspolitik.
För det första fortsätter Sverige att
exportera vapen till auktoritära stater som systematiskt begår
brott mot de mänskliga rättigheterna. Listan inkluderar
länder såsom Saudiarabien, vars attacker mot Yemen har
klassats som krigsbrott av Human Rights
Watch.
Sverige stöder alltså militär verksamhet
i länder som systematiskt bryter mot flickors och kvinnors
rättigheter, både direkt genom deras lagstiftning och
indirekt genom militär aktion som slår hårdast
mot flickor och kvinnor.
Aktionsplanen från 2017 för Sveriges feministiska
utrikespolitik säger att regeringen aktivt ska uppmuntra ett
könspersektiv för nedrustningspolitik. Trots det har
Inspektionen för strategiska produkter
(ISP), myndigheten som ansvarar för Sveriges vapenhantering,
själv rapporterat att de inte fått några politiska
signaler för att inkludera ett feministiskt perspektiv i sin
verksamhet.
Som CONCORDS skriver i rapporten från 2017: "om
den feministiska utrikespolitiken... ...ska vara trovärdig
kan Sverige inte genom krigsmaterielexport understödja stater
som systematiskt motverkar de värden och målsättningar
som den feministiska utrikespolitiken står för"
(CONCORD 2017).
För det andra har Sveriges 180-gradersvändning
i sin migrationspolitik slagit hårt mot utsatta flickor och
kvinnor. Under Sveriges nuvarande flyktingpolitik är familjeåterförening
närapå omöjligt för asylsökande. Detta
betyder att mestadels flickor och kvinnor tvingas stanna i livsfarliga
konfliktområden och flyktingläger, eller fastnar i limbo
på olika transportsträckor. Detta motverkar direkt de
mål som Sverige satt ut i sin utrikespolitiska agenda att
stödja flyktingkvinnors mänskliga rättigheter.
I sina tidigare rapporter kritiserade CONCORD tydligt
regeringen för dessa allvarliga brister och gjorde det tydligt
att Wallström inte kan äta sin kaka och ha den kvar: minimikraven
för att trovärdigt kalla sin utrikespolitik feministisk
borde vara att häva den tillfälliga lagstiftningen som
hindrar familjeåterförening och framförallt att
upphöra med vapenexporten.
2018:s rapport är dock mer fokuserad på att
"fortsätta med det goda arbetet". Svensk och internationell
media verkar inte heller vilja närmare granska Sveriges "feministiska"
utrikespolitik. Alltför många verkar nöjda med Wallströms
"goda försök", trots att Sverige idag fortsätter
att aktivt motverka flickors och kvinnors mänskliga rättigheter
genom stora områden av utrikespolitiken. Varför?
Ett könskodat system
Kanske för att utrikespolitik har utformats under de senaste
100 åren till att skapa väldigt låga förväntningar.
Internationell politik har länge varit en arena
definierad av män, för män. Inom den akademiska världen
är dock feministisk teori inom internationella relationer väl
utvecklad. 1989 var Cynthia Enloe
en av de första politiska forskare som ställde frågan
"var är kvinnorna?"
inom global politik. På samma sätt som feminister förespråkat
"det personliga är politiskt"
så synliggjorde Enloe hur gränsen mellan vad som anses
vara av internationell vikt och vad som anses vara privat och personligt
är konstgjord – av män.
Detta är särskilt tydligt i konfliktstudier.
Krig och militära affärer förknippas med maskulinitet,
och ses just därför som legitimt. Även idag då
väpnade konflikter ser väldigt annorlunda ut än för
bara ett par hundra år sedan så ses män i säkerhetspolitik
ofta som ärbara soldater som använder sin manlighet för
att försvara sitt land. Hur kvinnor påverkas av konflikter
anses inte vara viktigt att diskutera vid förhandlingsbordet.
Att massvåldtäkter först nyligen börjat ses
som ett krigsbrott är ett viktigt exempel.
Feministiska
teoretiker visar hur internationella relationer är fullt av
patriarkala könsnormer. "Hård" utrikespolitik
(fokuserat på militär aktion, kärnvapen, och "avskräckningspolitik")
kodas som maskulint. "Mjuk" utrikespolitik (diplomati,
kulturutbyte, bistånd) kodas som feminint. Det som anses maskulint
ses som starkare, och därmed av större internationell
vikt.
Just nu lever vi i ett världsklimat där ledare
som Trump och Putin mycket explicit
vill verka som "riktiga män" och "tuffa killar"
särskilt när de har fingret på röda knappen.
Tänk bara på när Trump twittrade om "hur mycket
större" hans nukleära knapp var än Putins. "Riktiga
män" för krig. "Fjollor" verkar för
fred.
Det är här som en feministisk utrikespolitik
har verkligt stor möjlighet att förändra. Många
forskare (Cynthia Enloe, Carol Cohn,
och Charlotte Hooper, för att
nämna några få) påpekar hur en feministisk
utrikespolitik kan verka för att krossa dessa könsnormer
för att skapa en värld där krig inte ses som önskvärt
bara för att det är "manligt", och där
beslut om krig och fred tas på basis av hur de påverkar
de mest utsatta i samhället. En feministisk utrikespolitik
är därför per definition anti-militaristisk.
En annan värld är möjlig –
eller?
Det är här Wallströms version av feministisk utrikespolitik
fallerar. Det går inte ihop att hyscha bort vapenexport och
samtidigt påstå sig verka för kvinnors rättigheter
i konfliktområden. Inte heller verkar Wallström sikta
på att på allvar förändra de (könade)
normer som definierar internationella relationer och internationell
folkrätt idag.
Wallström har själv påstått att
hennes utrikespolitik varken är "mjuk" eller "hård",
utan "smart". Samma ord uttalades av Hillary
Clinton för att beskriva sitt förhållningssätt
till utrikespolitik under Barack Obama.
"Smart" diplomati berättigar tydligen såväl
biståndsprogram som drönarattacker.
Det ses som pragmatiskt. I en Trumpiansk värld
ses utrikesministrar som Clinton och Wallström ofta som det
bästa vi kan hoppas på. Sverige må protestera ibland
mot Trumps värsta övertramp mot kvinnors rättigheter
i världen, men blundar för krigsbrott om de begås
av länder som Sverige tjänar pengar på att beväpna.
En sann feministisk utrikespolitik skulle istället konsekvent
sikta på att förändra de internationella normer
som gör krig möjligt.
I nuvarande världsklimat är det dock lätt
att känna sig positivt överraskad över att vi i alla
fall inte är ute i fullt kärnvapenkrig än. Alltför
många accepterar stora uppoffringar under ursäkten att
Sverige i alla fall är schysstare än Vita Huset. Troligen
är det därför som CONCORD blivit mindre kritisk i
sin senaste rapport, inriktad som den är på att övertyga
partier om att en feministisk utrikespolitik fortfarande är
en bra idé. Vi är rädda att förlora det lilla
vi har. Men om vi nu ska kalla vår utrikespolitik feministisk,
så kan vi också kräva att den faktiskt ska vara
det.
Det är viktigt att granskande organisationer som
CONCORD inte faller för frestelsen att luta sig tillbaka på
de få framgångar som Wallströms "feministiska"
utrikespolitik har uppnått. Sverige har fortfarande en mycket
lång väg att gå innan vi kan framstå som
en radikal röst för kvinnors rättigheter i världen.
Annina Claesson
|