Har du fastnat i en diskussion om prostitution nån gång? Tyckt
att du saknat argument? Då är du inte ensam.
Diskussioner om prostitution brukar ofta väcka starka
känslor. Det kan kännas jobbigt att diskutera, eftersom prostitution
rör oss så personligt – i vår egen sexualitet, vår
uppfattning om oss själva och vår syn på andra. Därför
är det så viktigt att vi tar stöd av varandra! Är vi
flera som hjälps åt kan vi lättare hitta argument.
Vanliga argument
I det här häftet har vi försökt samla de vanligaste
argumenten vi brukar möta, och vi hoppas att det ska vara till hjälp
för dig när du diskuterar. Men kom ihåg att du alltid har
rätt att
tycka vad du vill –
även när du inte hittar ord, eller argument!
Tänk inte heller att du måste ”vinna”
en diskussion. De flesta människor blir ändå inte övertygade
så. Det krävs oftast många diskussioner, och att vi hinner
fundera över argumenten mellan gångerna, innan vi ändrar
uppfattning om nåt.
Men just därför, är det så viktigt
med det korta vardagliga argumenterandet människor emellan. Så
lycka till, och ge inte upp!
Könshandel är inget nytt för vår tid. Den är en
del av allt sexuellt utnyttjande och övergrepp mot framför allt
kvinnor och barn som pågått genom historien. Men könshandeln
har också förändrats – i takt med att all handel genom
historien har förändrats. När allt annat industrialiserats
har även könshandeln blivit en
industri
– en världsomspännande mångmiljardindustri; delvis
laglig, men ofta också styrd av kriminella organisationer.
Idag är könshandeln en av världens största
och mest lönsamma industrier. Där ingår gatuprostitution,
bordeller, ”massageinstitut”, striptease, människohandel
för sexuella ändamål, sexklubbar, telefonsex, barn- och
vuxenpornografi, postorderfruar och prostitutionsturism – för
att bara nämna några av de vanligaste exemplen.
Kvinnoförtryck
Den bakgrunden kan vara bra att tänka på, när vi ser hur
prostitutionsglorifierande kändisar och andra ”tyckare”
i tidningar, i tv och på nätet beskriver prostitution som nåt
sexuellt ”frigjort”, eller till och med som ”kvinnors
rätt att göra vad de vill med sin egen kropp”.
Prostitutionsglorifierarna framställer ofta prostitution
som nåt som bara rör just
den
kvinnan och just den mannen, just där och just då, som om de
var helt isolerade från allt och alla – som om prostitutionen
befann sig i ett vakuum, opåverkad av samhällets alla könsnormer
och könsstrukturer. De ser inte, eller vill inte se, att prostitution
handlar om
sexualisering av makt. Makt
utifrån kön, makt utifrån klass, makt utifrån etnicitet.
Prostitution existerar ju, som allting annat, i ett sammanhang.
Och prostitutionen påverkar i sin tur – inte minst synen på
kön i samhället.
Puritansk sexualtradition
Prostitution kommer ur en puritansk sexualtradition, där endast mannens
sexualitet räknades. Hustrun respektive ”horan” skulle
finnas till hands för den heterosexuella mannen.
Själva
grundförutsättningen
för prostitution i sig är just förväntningen att den
som blir prostituerad
inte vill ”ha
sex”. Prostitution utgår från
köparens
sexualitet. Prostitutionsköparen beställer och betalar för
det som han vill göra, eller få gjort. Hennes eventuella sexualitet
”köps bort”. Det är just för att ”sexet”
i prostitutionen endast utgår från köparen, som den prostituerade
får betalt.
Förövare & prostitutionsglorifierare
När vi skriver om
köparna i
prostitutionen skriver vi nån gång ”
torskar”.
*
Men oftast beskriver vi dem som
prostitutionsförövare.
Det gör vi för att visa på likheten med andra sexualbrottsförövare.
Vi vill inte medverka till att förringa vad de gör.
De som bagatelliserar prostitution och de följder
prostitutionen får, och som framställer det som ”sexarbete”,
de skriver vi också om utifrån vad de faktiskt gör:
prostitutionsglorifierare.
Män köper kvinnor
Vi skriver dessutom ”man” när vi talar om
prostitutionsköparen
och ”
kvinna” när vi skriver
om den som blir
prostituerad.
Det gör vi eftersom den absolut vanligaste formen av prostitution,
i Sverige liksom i resten av världen, är att
män
köper kvinnor.
Det är svårt att veta i hur stor utsträckning
de också köper barn, för mycket prostitution handlar om
män som köper tonårsflickor – som då oftast
inte räknas som barn, även om de faktiskt är det.
Att män köper män i prostitution är
inte alls lika vanligt, men det är ändå den näst vanligaste
formen av prostitution. Även då är det vanligt att män
köper nån som är barn, eller på gränsen till
barn. Betydligt mer ovanligt är att kvinnor köper män, och
allra mest ovanligt är att kvinnor köper kvinnor. Men
alla
formerna existerar.
Och självklart är vi emot prostitution i
alla
dess former.
De flesta män är inte prostitutionsförövare
Att vi skriver om prostitutionsförövare som ”män”
betyder däremot
inte att vi tror
att alla män är eller skulle vilja vara prostitutions- förövare.
De undersökningar som finns om hur många män i Sverige som
utnyttjat prostituerade är inte helt säkra, men en aktuell siffra
idag är ungefär var 12:e (
se argument
30). De allra flesta män är alltså
inte
prostitutionsförövare.
Tyvärr är det trots det alldeles för få
män som tar avstånd från prostitutionsköp när
de är tillsammans med manliga vänner och arbetskamrater.
Diskutera mera!
Du som tvärtemot dem
vill diskutera,
men känner att du behöver hjälp, får förhoppningsvis
en del bra tips bland de 49 argument vi samlat i den här skriften!
Det är ganska typiskt för vår tid att allt sägs vara
möjligt när det handlar om dig som individ – men när
det kommer till
politisk förändring
får vi nästan överallt höra folk säga att det
ena eller det andra bara
inte går
att göra.
Som om det bara
är
så. Som om
det som är nu, är
det enda möjliga – för att människor är såna,
för att marknaden kräver det, för att globaliseringen innebär
det, eller vad som nu passar bäst in i sammanhanget. Världen framstår
som
förutbestämd och
omöjlig
att förändra.
Men det är förstås inte sant. Det finns
nästan alltid alternativ. Världen är precis lika föränderlig
nu som den alltid har varit.
Historien slutar inte
idag.
Därför kan det vara bra att tänka på, att de som säger
att nånting är
omöjligt,
oftast brukar vara de som
inte vill ha
nån förändring.
Det viktiga är vad du själv
vill
förändra. Sen kanske vi behöver bli många fler,
som driver samma sak tillsammans, för att vi ska
lyckas
förändra nåt. Men det går!
Och just för att vi överallt får höra
motsatsen, kan det vara bra att påminna sig själv om, att världen
är föränderlig, och alla
kan göra
nåt!
Prostitution har alltid funnits.
(Underförstått: därför kommer det
alltid att finnas, det går inte att förändra.)
Slaveri har också ”alltid” funnits, är det okej då?
Prostatacancer har ”alltid” funnits, ska vi sluta behandla det
då? Mord har ”alltid” funnits..... och så vidare...
Frågan är väl om vi tycker att nåt
är bra eller inte. Om vi
inte tycker
att prostitution är okej, är det dags att börja fundera över
vad vi kan göra åt det.
Förr var det vanligt att slå barn
i uppfostringssyfte. Tack vare bland annat lagen mot misshandel av barn
är det betydligt färre som slår sina barn idag. Folk har
ändrat sin syn på ”aga”. Misshandel av barn har inte
försvunnit, men ju fler barn som
slipper utsättas desto bättre, eller hur?
Så ser vi på prostitution, våldtäkt
och misshandel av kvinnor också; lagar kan inte ta bort kvinnoförtrycket,
men de kan ibland vara bra – ju fler kvinnor som slipper utsättas,
desto bättre, eller hur?
Eller menar du att det skulle vara genetiskt/biologiskt
hos heterosexuella män att de vill utnyttja kvinnor sexuellt istället
för att vilja ha ett
ömsesidigt sexuellt
möte (oavsett om det är kort- eller långvarigt)?
En sån uppgiven syn på män har inte jag.
Prostitution är världens äldsta yrke.
Prostitution är inte världens äldsta yrke, för prostitution
är ett
förtyck. Om prostitutionen
verkligen är så uråldrig som du menar, är den i så
fall en av världens äldsta former av
mäns
sexualiserade maktutövning mot kvinnor.
Världens kanske äldsta
yrke
är snarare schamanens, jägarens eller jordbrukarens. Barnmorskan,
säger andra.
Varje dag och minut far otaliga kvinnor och barn
över hela världen illa i prostitution. Att avfärda det med
kommentarer om att ”det har alltid funnits” eller ”det
är världens äldsta yrke” är att både förminska
och bagatellisera prostituerades utsatthet.
Dessutom är det att luta sig tillbaka och säga
att
jag tänker inte göra nåt
åt förtrycket.
I mina ögon verkar det troligare att kommentaren
om ”världens äldsta yrke” egentligen är
världens
äldsta undanflykt.
En del pratar om ”trafficking” eller
människohandel
som om det vore nåt helt annat än all annan prostitution. Men
all prostitution utgår från
en och samma sak: att en prostitutionsförövare köper sig
sexuell tillgång till en annan människas kropp – att använda
på det sätt som han har betalt för.
Köparen är grunden
för all prostitution. Prostitution finns för att prostitutionsförövare
har kanaliserat sin sexualitet till ensidig konsumtion. De tar sig rätten
att använda andra – vars egna sexuella behov eller önskningar
prostitutionsförövaren har ”köpt bort”.
Och all prostitution innebär samma påverkan
på kvinnosynen i samhället.
Trafficking är jag självklart emot –
men det är ju en annan sak med vanlig prostitution.
Hur då, menar du? Självklart finns det otaliga variationer –
från att ”bara” behöva ta emot några enstaka
prostitutionsförövare i månaden (kanske på nåt
lyxigt hotell) till att tvingas ta emot 15 torskar varenda kväll på
en bordell som styrs av en människo-handlande hallick – med hur
många varianter som helst däremellan. Men det att graderna av
utsatthet eller tvång för den som blir prostituerad varierar
gör ju inte företeelsen till nåt helt annat – all
prostitution utgår fortfarande från att en prostitutionsförövare
köper sig tillgång till en annan människa att använda
sexuellt.
Själva företeelsen prostitution kommer
just ur förväntningen att den som ska tillfredsställa prostitutionsförövaren
är nån som
inte vill ha sex med
honom. Prostitutionsförövaren pressar på
sin
sexualitet på nån annan (men köper sig fri från ansvar).
Det är det som är prostitution.
Människohandel är att lura tjejerna, men i vanlig
prostitution har de ju valt själva.
Nej, så enkelt är det inte. För en del i människohandeln
är det så, att de är lurade att de ska få trivsamma
och bra betalda jobb på nåt café eller liknande, men
andra vet att det ska handla om prostitution – även om de ofta
blir lurade när det gäller i vilken utsträckning de kommer
att utnyttjas eller hur mycket pengar de ska få. Men många tjejer
blir motsvarande lurade in i ”vanlig” prostitution också.
Så nån sån uppdelning som du gör finns
inte.
Sen är ju inte det där med ”fria
val” heller nåt som är enkelt. (
Läs
mer om val längre ner.)
Människohandel för arbete är ett betydligt
värre problem, trafficking för sex är mer ovanligt.
Nej, det där är en myt. Det går förstås inte
att få fram exakta siffror, men en FN-rapport från 2009 anger
att omkring
79% av människohandeln
i världen sker för sexuella ändamål.
*
Rapporten omfattar 155 länder.
För den som utnyttjas innebär människohandeln
isolering, hot, förnedring, psykisk misshandel, manipulering, våld,
sexuella övergrepp, tortyr och dagliga kränkningar. Det leder
både till fysiska och psykiska skador och i värsta fall till
döden.
**
Det som gör människohandeln särskilt svår
att hantera för den som är utsatt är att de traumatiska upplevelserna
hela tiden upprepas, och fortsätter – till skillnad från
när du utsätts för en enskild svår händelse.
De flesta män vill faktiskt inte köpa sex av
en kvinna som inte vill själv.
Jo, det är bara skillnad mellan vad de säger och vad de gör.
Natasja Tenjeva, en rysk tjej som utnyttjades
i människohandel i Sverige, har sagt att den som tror att män
inte vill ”köpa sex” av nån som blivit tvingad till
prostitution är naiv.
”Männen
låtsades helt enkelt inte om att jag mådde dåligt, för
att det var enklare så. För om de skulle ha konfronterat det
lidande de orsakade genom sina handlingar skulle de också ha erkänt
sin skuld.”
Det finns traffickingoffer som berättat
att de sagt rent ut till sexköpare att de är utnyttjade i människohandel,
varpå förövarna ändå fortsatt.
Att det är så visar även en svensk
undersökning, där prostitutionsförövare sa just att
de inte skulle utnyttja nån som var utsatt för trafficking. Men
många av dem hade ändå utnyttjat kvinnor i människohandel,
ibland för att de inte såg skillnad och ibland fastän de
visste att kvinnan var utnyttjad i människohandel.
*
På frågan om varför de gjorde det trots det de sagt, svarade
prostitutionsförövarna sånt som:
– Begäret var så starkt.
– Det gick så fort.
Men TYcker du verkligen att den man är så
mycket godare, som ”bara” skulle betala för att få
tillgång till en tjej som (han tror) inte utnyttjas i just trafficking?
Prostitution i sig är ju att förövaren
betalar för att ”ha sex” med nån som
inte
vill ha sex med honom.
Jag tycker nog snarare att det verkar som om han försöker
slippa undan ansvar genom att jämföra sig med dem som är
ett litet snäpp grövre prostitutionsförövare.
Prostitution handlar om
sexualiserad makt,
och därför påverkas förstås vår inställning
till prostitution av vem vi identifierar oss med – torsken eller den
som blir prostituerad.
För att kunna tycka att prostitutionsförövaren
har rätt måste du skapa ett avstånd till den som utnyttjas
– medvetet eller omedvetet. Ett argument som flera prostitutionsglorifierare
har använt är att arbetarkvinnor har ett mer ”instrumentellt
förhållande till sin kropp” än medelklasskvinnor –
så därför betyder prostitution nåt annat för
”dom”.
Och det att män från väst utnyttjar kvinnor i Asien i prostitutionsturism
är det många som bortförklarar med att asiatiska kvinnor
– ”dom” – fungerar ”annorlunda” än
svenska kvinnor.
Såna kommentarer är förstås uttryck för både
klassförakt och rasism.
Det är inte personlighetsdrag som avgör vem av oss som blir prostituerad,
det är omständigheterna i våra liv.
Prostituerade kvinnor är nog nymfomaner...
Om det finns nymfomaner, alltså kvinnor som har extremt stark sexualdrift,
då vore det väl troligare att de skulle gå ut och ragga
upp nån som ville tillfredsställa
dem?
Är det inte ganska ologiskt, att just de som själva
har
extra stark sexualdrift skulle vara
de som ville ingå en affärstransaktion om att
bortse
från de egna sexuella behoven och
istället
få pengar för att koncentrera sig på ”kundens”?
Kvinnor i Asien är fattiga och genom sexturism får
de i alla fall lite pengar.
Borde inte även asiatiska kvinnor ha rätt till ett rimligt liv
utan att behöva suga kukar på rika västerländska turister?
Jag tycker nog att det där låter som gammal reaktionär kolonialism.
*
Det är turistindustrin och de enskilda hallickarna
som tjänar pengar på fattiga kvinnor i prostitution i till exempel
Thailand. Men det gynnar varken kvinnorna eller landet. Det skapar tvärtom
ett beroende av väst, av förövarna, och håller kvar
landet i fattigdom istället för att ge det en chans att utvecklas.
Jag är inte bara emot
kvinnoförtrycket
i prostitutionen, jag är emot sånt
rasistiskt
och
imperialistiskt**
förtryck också!
De som är emot den svenska sexköpslagen brukar ofta säga
att problemet med prostitution är att det inte ses som ett yrke –
”sexarbete”. Om det gjorde det skulle prostituerade betala skatt
och därmed få sjukersättning och andra sociala rättigheter.
Då skulle också stigmatiseringen
* försvinna,
menar de.
Men de pratar sällan om hur det faktiskt fungerar
i de länder där lagen
redan idag
säger att prostitution ska anses som ”sexarbete”. Till
exempel är det så i Tyskland sen 2001.
Tillfällig lösning
I tyska statens utvärdering av lagen efter fem år var det bara
1% (en procent) av de tillfrågade
prostituerade som hade anställningsavtal som ”sexarbetare”.
**
(Ytterligare några enstaka procent hade sjukförsäkring som
frilansande ”sexarbetare”.) De flesta
ville
inte ha anställningsavtal. På frågan om varför,
svarade majoriteten att de tvärtom såg prostitutionen som en
tillfällig lösning på en
omöjlig (ekonomisk) situation, och nåt som de ville komma ifrån.
Många var också oroliga att en eventuell anställning
skulle innebära att de själva inte längre skulle kunna bestämma
– till exempel att säga nej till vissa torskar, eller till vissa
handlingar som torskarna kräver. Eller att de skulle tvingas ta emot
fler torskar än de orkade med.
När prostitution framställs som ”sexarbete”
är det
förövarna –
torskar, hallickar och människohandlare – som applåderar.
För när prostitution framställs som en
”vara” eller ”tjänst” osynliggörs
maktförhållandena.
Allt lönearbete är slaveri!
– Det är ingen större skillnad på
att sälja sin kropp
i gruvan eller i prostitution.
Som man (
det brukar vara vänstermän
som använder det argumentet!), tycker du verkligen inte att
det är nån skillnad mellan jobbet i gruvan och att runka av din
förman? Eller att en kvinna kommer in och städar ditt arbetsrum
jämfört med att hon kommer in och suger av dig?
Jag
ser skillnad!
Tänk på vad som faktiskt händer i prostitution: en
man prackar på en kvinna sin sexualitet utan hänsyn till hennes
sexualitet – det är sånt som i andra sammanhang brukar
kallas för sexuella trakasserier, sexuellt utnyttjande eller våldtäkt.
Tanken är förstås att
pengarna
skulle förvandla det här sexualiserade kvinnoförtrycket till
ett ”sexarbete”. Men hur kan
samma
sexualiserade handlingar som tjejer och kvinnor annars kämpar
emot, såna handlingar som
lagen annars
definierar som sexuella trakasserier och övergrepp – plötsligt
anses vara ”arbete”?
Hur ska du få till det fackliga arbetet för
exempelvis rätten att
slippa utsättas
för sexuella trakasserier och sexualiserat våld på
jobbet, om såna övergrepp –
ibland
– ska ses som ett ”jobb”?
Du kanske kan pröva ett nytt sätt att
tänka:
De har våra kroppar, men vår
sexualitet ska de fan inte få jiddra med!
Det är inte konstigare att sälja sex än
att till exempel sälja tjänsten massage eller fotvård.
Jo, det är det. På ett jobb säljer alla sin arbetskraft,
men prostitution får följder för ens
sexualitet
också. Utan att romantisera sexualiteten, är det lätt att
se att ens sexualitet är en invävd del av ens personlighet. I
din sexualitet, och din lust eller avtändning, ingår dina tidigare
sexuella erfarenheter vartefter du gör dem. För den som blir prostituerad
blir också prostitutionen en del av ens sexualitet. Det gäller
även om du under tiden försökt se det som nåt utanför
dig själv.
Det är därför så många kvinnor
i prostitution efteråt vittnar om splittring av ens person, ens jag,
i prostitutionen. Många vänjer sig vid att stänga av sina
egna känslor under prostitutionen, men märker att det med tiden
blir svårt att sätta på eller stänga av igen. Prostitution
är nåt helt annat än ett yrkesarbete.
Och prostitutionsköp är för prostitutionsförövaren
inte vilket
köp som helst, eftersom
även hans sexualitet påverkas. Liksom hans
kvinnosyn
över huvud taget. Det är ju knappast en tillfällighet att
sexuella trakasserier riktade mot tjejer och kvinnor på stan är
vanligare i till exempel ”Red Light District” i Amsterdam än
på andra ställen.
De prostituerade själva vill att prostitution ska
ses som "sexarbete".
Vill ”de”? Eller är det några enstaka bloggare, respektive
några få som förs fram av medierna, som framställer
sig som om de talar för alla andra, genom att hela tiden prata om ”
vi
prostituerade”?
vet du att i länder där lagen har ändrats
så att prostitution ses som ”sexarbete” har majoriteten
av prostituerade
inte velat ha det så,
vilket framgår av till exempel utvärderingen av lagen i Tyskland?
Om du tänker på all prostitution som finns
i världen, hur många prostituerade tror du det är som vill
ha prostitution som arbete? Skulle du vilja det?
Sexarbetarnas fackföreningar vill att det ska ses
som arbete.
Vilka fackföreningar? De organisationer som hittills har kallat sig
”fackföreningar” för prostituerade har inte varit
det, alltså inte varit organisationer ”
som
drivs och finansieras av medlemmar och som agerar gentemot arbetsgivare”.
*
Lobbyorganisationer för legaliserad prostitution,
ofta med hallickar och andra prostitutionsglorifierare i ledningen, har
däremot ofta
kallat sig för
fackföreningar för ”sexarbetare”
– för att få människor att börja tänka på
prostitution som arbete.
Om du undrar över nån sån ”fackförening”,
så testa att fråga exakt
vad
av
fackligt arbete de ägnar sig åt,
riktat mot
vilken arbetsgivare?
Verkliga stödorganisationer för prostituerade
däremot, brukar inte kalla sig för fackföreningar. Och de
flesta prostituerade vill inte att prostitution ska ses som ”sexarbete”
.
Men om du inte är prostituerad behöver väl
inte DU lägga dig i hur deras jobb fungerar?
Jo, självklart måste jag ”lägga mig i”!
Att
leva i ett samhälle där kvinnor är till salu påverkar
allas människosyn. Samhällets syn på prostitution
får dessutom direkta och tydliga följder i vardagen. Det kan
du inte minst se i de länder som har en lag som Tysklands.
Om prostitution anses som ett ”arbete” finns
det med bland platsannonserna i tidningen, då får företaget
du jobbar på reklam för ”överraskning” till
företagsfesten, du får rabattkuponger hem i brevlådan,
du möter reklamaffischer för bordeller på busshållplatsen,
i telefonkiosker och så vidare.
Att se det, handlar inte om att vara sexualfientlig eller
att måla upp ett moraliskt mardrömsscenario, utan om att analysera
vad synen på prostitution som ”sexarbete” faktiskt får
till följd i praktiken.
Du kan själv fundera vidare på vad det skulle
innebära vardagligt – även för berörda yrkesgrupper,
som till exempel personliga assistenter och hemtjänstpersonal; ska
de ha skyldighet att hjälpa till med mäns prostitutionsköp,
som i Holland?
Om prostitution ska ses som ett yrke, ska då
föräldrar låta flickor göra sin prao som prostituerad?
Om prostitution ska ses som ett yrke, ska då Arbetsförmedlingen
dra in a-kassan för de arbetslösa kvinnor som säger nej till
prostitutions”jobb”?
Om du svarar nej på de frågorna, då
tycker du inte egentligen att prostitution är ett yrke. För i
så fall skulle det ju fungera som andra jobb.
Men om en tjej inte vill slita ut sig på ett underbetalt
jobb, när hon kan få bra betalt som eskort*
– varför ska hon inte kunna välja det då?
Tja, du frågar ju inte varför hon inte ska skippa sitt jobb som
vd för ett exportföretag/fondmäklare/tandläkare eller
liknande, för att istället suga av män på beställning.
Om prostitution är nåt så bra, varför är det
alltid de av oss kvinnor som har minst att välja på som förväntas
göra det ”jobbet”?
Både i den industrialiserade världen och i
så kallade utvecklingsländer är det främst fattiga
flickor och kvinnor – som samtidigt utsätts för både
klassförtryck och rasism – som utnyttjas i prostitution.
Att prata om
val och
frivillighet
är alltid knepigt. Att vi har
valt
nåt visar ju inte om det vi valt är bra eller dåligt. Det
beror bland annat på
vad vi har att
välja på, alltså vilka
alternativ vi har, eller ser.
Forskning om ”vanlig” prostitution visar att
så gott som alla kvinnor ser prostitutionen som nåt tillfälligt,
ofta för att lösa en svår situation ekonomiskt, men det
är ofta också ett uttryck för självdestruktivitet,
till följd av tidigare erfarenheter. Det är alltså inte
självklart samma sak som nåt som en tjej ”vill” göra,
trots att hon kanske ”valt” det själv.
Majoriteten av alla som utnyttjas i prostitution i världen
är dessutom fattiga, hemlösa och har redan innan prostitutionen
blivit utsatta för andra sexuella övergrepp.
Mänskliga rättigheter - även för
kvinnor?
Men även om det finns nån som oavsett omständigheter
vill
vara prostituerad, så handlar prostitution om betydligt mer än
om hennes personliga val.
Prostitution är ett globalt förtryck. Att män
har kunnat köpa kvinnor i prostitution är en del av den könsmaktsordning
som samhället är uppbyggt på. Och vårt motstånd
mot prostitution handlar om
kvinnors mänskliga
rättigheter.
Mäns val?
Dessutom tycks pratet om ”fritt val” alltid förutsätta
en diskussion om kvinnan,
den som prostitueras.
Men varför väljer
män att utnyttja kvinnor i prostitution?
Kvinnan ska själv ha rätt att välja vad
hon vill göra med sin egen kropp och sin egen sexualitet.
Självklart – och det är ju en gammal feministisk paroll!
Men
prostitution handlar inte om kvinnans
rätt – tvärtom! I prostitution ”väljer”
ju kvinnor i praktiken att
välja bort
sin egen sexualitet – för att istället tillfredsställa
mannens.
De flesta prostitutionsförövare bryr sig inte
ett dugg om vad den som får betalt tycker. Den som betalar för
sex betalar för ett ja. Han köper en kvinna som njuter
om
han vill,
när han vill, och
på
det sätt han vill och har betalt för.
Och vad händer egentligen med
kvinnors
rättigheter i ett samhälle där kvinnor kan köpas?
De som är emot prostitution försöker ta
ifrån vuxna kvinnor deras fria val.
Vad är ett fritt val? Frihet är inget enkelt, den påverkas
bland annat av var vi föds, och av vem, och vad vi faktiskt har att
välja på. Att välja prostitution är för de flesta
ungefär lika ”fritt” som att ”välja” fattigdom.
Författaren Louise Eek har skrivit om prostitution att
den
så kallade frivilligheten har en glidande skala. Hur förhåller
du dig till det?
Det finns flera internationella undersökningar som
visar att majoriteten av alla som köps i prostitution varit utsatta
för sexuella övergrepp som barn.
* En
svensk undersökning bland tonåringar konstaterade att av dem
som hade erfarenhet av ”sex mot ersättning” hade nästan
80% varit utsatta för andra sexuella
övergrepp innan prostitutionen.
**
Internationella undersökningar visar dessutom att den vanligaste åldern
att börja i prostitution är tidiga tonåren, cirka 14 år.
***
Det bekräftas av Prostitutionsenheten i Stockholms stad.
****
För mig blir pratet om
fria
val och
den lyckliga horan svårt,
när jag ser att den så kallat fritt valda prostitutionen så
ofta handlar om allt annat än ”fria val” – för
sexuellt utnyttjade barn/tonåringar.
Och i ett större perspektiv är bakgrunden
till kvinnors och flickornas ”val” av prostitution i världen
dessutom ett mönster av fattigdom – både individers och
hela länders fattigdom.
Vadå ”lycklig hora” - affärsbiträden
eller sjuksköterskor är väl inte heller lyckliga hela tiden?
Du har nog missförstått vad som menas med uttrycket
den
lyckliga horan. Det är ingen som tror att just prostituerade
kvinnor skulle gå omkring och vara lyckliga hela tiden, eller att
prostituerade skulle vara ”lyckligare” än andra.
Den lyckliga horan är
en gammal
symbol – och numera mest
ett uttryck för hur prostitutionsglorifierare (inte minst i medierna)
håller fram enstaka kvinnor som är beredda att säga att
prostitutionen är nåt rakt igenom positivt för dem –
medan de är väldigt tysta om allt negativt som prostitutionen
innebär för så många kvinnor, både här
och världen över.
Men jag har hört om/känner en tjej som trivs
med/mått bra av att vara prostituerad.
Menar du att hela
samhällsanalysen
av prostitution faller, om det finns en tjej eller kvinna som säger
att hon trivs med att vara prostituerad?
För oavsett hur bra eller dåligt nån
enskild trivs, så fortsätter ju
prostitution
att vara samma sak:
att prostitutionsförövaren
köper sig sexuell tillgång till en annan människas kropp,
att han ”köper bort” den prostituerades egen sexualitet,
att han betalar för att göra ett nej till ett ja.
jag har dessutom svårt att bortse från
att när kvinnor inte längre är kvar i prostitution brukar
många säga att de sa nåt liknande medan de befann sig mitt
i; att det var ett sätt att hantera vardagen då.
Men om nån faktiskt skulle trivas och må bra
av prostitution, kanske hon skulle kunna tänka sig att trots det avstå
– av hänsyn till den stora majoritet av kvinnor och flickor jorden
runt som varje dag far illa i och genom prostitution, av hänsyn till
alla kvinnors mänskliga rättigheter, och av hänsyn till kampen
för jämställdhet mellan könen?
Fast jag kan inte låta bli att undra över
varför det argumentet är så vanligt bland killar och män,
som gärna pratar om prostitution som ”kvinnors rätt att
välja”, men så sällan pratar om
bordellägare,
hallickar och
prostitutionsköpande
män?
Varför pratar de aldrig om
männens
val?
Prostitution är en uppgörelse mellan två
enskilda individer - och det ska inte staten lägga sig i.
Okej, vi bortser från att du har ”glömt bort” alla
bordellägare och hallickar när du säger så...
Men de där två ”enskilda individerna”
är ju inte ensamma, eller hur? I samma stund görs massor av liknande
uppgörelser, av massor av andra ”enskilda individer” –
världen runt, hela tiden. Och majoriteten av alla dessa ständigt
pågående ”uppgörelser” eller ”avtal”
i hela världen handlar om
män
som köper sig
sexuell tillgång
till
kvinnokroppar.
Tycker inte du att såna likheter mellan alla dessa
miljoner ”enskilda uppgörelser” i denna globalt utbredda
företeelse är värda att problematisera?
Allvarligt, prostitution är inte
bara nån helt fristående uppgörelse mellan två enskilda
individer, så jag diskuterar hellre varför global prostitution
finns, och följderna av den...
Oftast brukar prostitutionsglorifierare prata om ”kvinnors fria val”,
men ibland kan vi få höra att prostitution måste finnas
för
andras skull; ensamma män,
funktionshindrade män, män vars fruar inte vill, för att
andra kvinnor ska slippa bli våldtagna, och så vidare.
Men tänk på alla stackars ensamma!
Är det alla
ensamma äldre kvinnor
du tänker på här? Kvinnor lever ju längre än män,
så det är väl i så fall äldre kvinnor som behöver
prostituerade unga män?
Nähä, det verkar inte vara det som var frågan,
va? Den allra mesta prostitutionen handlar ju om män som köper
sig tillgång till unga kvinnor.
I verkligheten är de vanliga prostitutionsförövarna
ofta gifta män eller män som lever i fasta relationer, många
av dem har dessutom barn. Enligt en engelsk-amerikansk undersökning
av prostitutionsförövares sexliv, så har de dessutom haft
fler ”vanliga” sexkontakter än genomsnittet. De ”stackars
ensamma” männen är alltså i klar minoritet.
*
Dessutom är Sex med andra ingen mänsklig
rättighet. Relationer med andra är inte heller nån mänsklig
rättighet. Framför allt är det
inte
nån mänsklig rättighet att
utnyttja
andra människor för sin egen sexualitet.
Ensamma män får väl lära
sig att göra som ensamma kvinnor – onanera mera?
Men tänk på alla handikappade!
Vilka är det vi pratar om nu? Oj, det är visst
män
igen, eller hur? Det brukar inte vara funktionshindrade
kvinnors
”rätt” till prostituerade män som avses med det argumentet.
Din kommentar visar i själva verket på en nedlåtande
syn på alla som lever med funktionshinder. Varför skulle just
de männen vilja utnyttja kvinnor? Män med funktionshinder vill
väl som alla andra ha sex med nån som är tänd på
en. Tror du att ingen tänder på nån med ett funktionshinder,
eller? Då tycker jag att du ska ompröva din människosyn...
De Allra flesta prostitutionsförövare
är
icke-funktionshindrade män.
Så det är ganska oförskämt att använda funktionshindrade
män som alibi för en handling som det oftast är icke-funktionshindrade
män som begår.
Om du själv har ett funktionshinder som
hindrar dig även i din sexualitet, ska du självklart ha rätt
till sexhjälpmedel, för att kunna tillfredsställa dig själv
eller ha sex med en partner.
Men du har lika lite som nån annan rätt att
köpa en annan människas kropp att utnyttja sexuellt för att
tillfredsställa din sexualitet.
JA, visst tänker jag på ”alla
handikappade” – det är ju inte ovanligt att funktionshindrade
tjejer och kvinnor utnyttjas i prostitution. Du borde också tänka
på dem, tycker jag!
Det är ju bättre att män går till
prostituerade än att de våldtar!
Att våldtäkt och prostitution finns på samma skala, så
långt är jag helt med dig! Både våldtäkt och
prostitution handlar ju i grunden om att
sexualisera
könsmakt = att mäns makt och kvinnors underordning görs om
till nåt ”sexigt”, nåt att bli kåt av.
Men just
därför
tror jag inte att våldtäktsmän slutar våldta för
att de utnyttjar prostituerade. Tvärtom. Det är ju
samma
kvinnosyn som är grund för våldtäkt som för prostitution;
alltså att en man använder en kvinna för att tillfredsställa
hans sexualitet – hennes sexualitet
eller hennes vilja är underordnad. Det handlar om förövarnas
inställning att män har rätt till kvinnors kroppar.
Risken är väl snarare att om vi accepterar det
ena blir det mer av det andra också.
Fast oavsett, så vore det väl inte
speciellt schysst eller systerligt att i så fall skicka över
våldtäktsmännen på andra kvinnor – särskilt
inte på tjejer och kvinnor som redan är i en utsatt situation?
Prostitutionsglorifierare försöker ofta få diskussionen
att bara handla om en enskild individ, eller en enskild situation. Men då
blir det svårare att genomskåda förtryck – för
att förstå förtryck måste vi se till
mönster.
Det gäller alla former av förtryck. Det är
oftast inte nån tillfällighet när nån med ett icke-svenskt
namn har svårare att få jobb, även om det inte går
att bevisa i det enskilda fallet. För att genomskåda vardagsrasismen
måste du se
både till de enskilda
exemplen
och till helheten – du
måste se om exemplen bildar mönster.
Systematiska tillfälligheter
Ofta när vi reagerar på nåt exempel på kvinnoförtryck,
avfärdas det som en
tillfällighet.
För att genomskåda det har den norska feministen Kjersti Ericsson
myntat begreppet ”
systematiska tillfälligheter”.
Om vi ser dem tillsammans, bildar ju alla såna kvinnoförtryckande
”tillfälligheter” ett mönster av att tjejer &
killlar och kvinnor & män i de flesta sammanhang
behandlas
olika utifrån kön – och
har
olika tillgång till makt beroende på kön.
Därför går det inte att förstå
prostitution utan att koppla ihop prostitutionen med allt annat kvinnoförtryck;
som lönediskriminering, ojämställt omsorgsarbete, våldtäkt,
kvinnors osynliggjorda historia och alla andra exempel som tillsammans bildar
ett samhälleligt mönster av
systematiska
maktstrukturer utifrån kön.
Vadå – det finns ju kvinnor som åker
till Gambia och köper män!
Ja, prostitution handlar inte bara om kvinnoförtryck, utan också
om klassförtryck och förtryck utifrån etnicitet. Det faktum
att även kvinnor – i sammanhang där de på nåt
plan kan vara överordnade – kan bli förövare, bekräftar
analysen att det handlar om
sexualiserad makt.
Prostitution är ett maktutnyttjande som aldrig borde accepteras –
i nån form!
Jag hoppas att du tar fram det exemplet för
att ta avstånd från
all prostitution.
För du försöker väl inte använda de jämförelsevis
extremt få kvinnliga prostitutionsturisterna till att det ska framstå
som att män och kvinnor är ”lika goda kålsupare”?
Så är det ju
inte.
Det är inte
män som sitter inspärrade
på bordeller i världens fattiga länder, och neddrogade utnyttjas
sexuellt av den ena rika, vita kvinnan efter den andra. Av all prostitutionsturism
i världen står kvinnor för en jämförelsevis minimal
del, och för de minst grova formerna.
Det är faktiskt fler män än kvinnor som
har prostitutionserfarenhet, det är bara mer dolt!
Det finns några studier om ungdomar, där fler killar än
tjejer har svarat att de ”haft sex mot ersättning”. Men
det betyder ändå inte att du kan dra den slutsats du gör.
Se dig om. Pornografi- och prostitutionsindustrin i världen handlar
till allra största delen om att kvinnor säljs till män. Det
är kvinnor som utnyttjas i världens bordeller, och det är
övervägande flickor och kvinnor som utnyttjas i människohandel
för sexuella ändamål.
Dessutom kan det behöva påpekas, att oavsett
om det är kvinnor eller män som utsätts, är
prostitutionsförövarna
nästan alltid
män.
Och det skulle självklart behövas mer forskning
om
alla olika former av prostitution, för
att vi ska förstå mer av hur prostitution fungerar.
Men ni har ju vänt på allt - det är ju
kvinnorna som utnyttjar mäns behov av sex!
Den som betalar är offret, han
är den som utnyttjas.
Om vi glömmer hela människohandeln, glömmer att de flesta
prostituerade har varit utsatta för andra sexuella övergrepp redan
som barn, att unga tjejer luras in i prostitution, att drogberoende tvingar
in kvinnor i prostitution och så vidare, och om vi dessutom glömmer
följderna för kvinnor – i form av sexualiserat våld,
könssjukdomar, cervixcancer, splittrad personlighet, posttraumatisk
stress och så vidare... Det vill säga om vi helt bortser från
allt sexualiserat förtryck som tjejer och kvinnor utsätts för
innan, i och efter prostitutionen, och bara ser till några enstaka
män (de flesta torskar har ju andra sexuella relationer också),
då kanske det skulle gå att tänka att enstaka män
blir utnyttjade. Men det stämmer ändå inte. Prostitutionsförövaren
utnyttjar fortfarande en annan människa för att tillfredsställa
sina egna sexuella behov, det kvarstår ju,
oavsett
om han själv har det jobbigt eller inte, eller hur?
En prostitutionsförövare som känner sig
ensam och kåt förändrar alltså inte att prostitution
grundläggande och globalt handlar om mäns sexualiserade maktutövning
mot kvinnor.
Jag har hört att det minsann ofta är kvinnor
som är bordellmammor.
Ja, det stämmer, men vad finns bakom? De stora internationella människohandlarorganisationerna
tvingar ofta prostituerade kvinnor att välja mellan att fortsätta
utnyttjas i prostitution eller bli ”platsansvariga” för
en bordell. Så gör människohandlarna ofta planmässigt,
bland annat för att männen inte vill riskera att få långa
straff om verksamheten avslöjas.
Tyvärr är det många som feltolkar kvinnornas
roll. Rikskriminalpolisen har skrivit om det:
"Det som är gemensamt
för huvuddelen av dessa kvinnor är att de själva har utnyttjats
för prostitutionsändamål under längre tid."
...
..."Rikskriminalpolisen är bekymrad över att utländska
kvinnor som prostitueras i Sverige ibland framställs av aktörer
inom rättsväsendet som om de bedriver verksamheten i egen regi.
Denna föreställning leder till att utredningarna ofta begränsas
till den brottsverksamhet som förekommer i Sverige och att de verkliga
huvudmännen i de organiserade nätverken inte lagförs. Dessutom
finns det en uppenbar risk för att kvinnornas faktiska situation
inte uppmärksammas. De får därmed inte det stöd och
skydd som de har behov av och rätt till. Denna begränsade förståelse
för människohandelns organisering och nätverkens strukturer
leder också ofta till att myndigheter inte prioriterar arbetet för
att förebygga och bekämpa människohandel för sexuella
ändamål."*
Sexköpslagen gick igenom bara för att extremfeministerna
har lyckats infiltrera politiken här.
I andra länder skrattar de bara åt hur vi
här i Sverige har låtit radikalfeministerna styra och bestämma.
Ojojoj, så häftigt det skulle vara om feminister hade så
mycket makt! Men prostitutionen är ett globalt förtryck, som inte
bara vi feminister är emot. Vet du inte att Sverige har åtagit
sig att bekämpa prostitution både genom FN och EU?
FN antog redan 1949 en konvention om att bekämpa
prostitution och handel med människor. EU:s ministerråd beslöt
1993 att kamp mot prostitution ska ingå i EU:s polisiära samarbete.
Europarådet antog 1991 en resolution om att staterna ska bekämpa
sexuell exploatering, pornografi, prostitution med mera.
Antingen har ”extremfeministerna” (vilka nu
de är!?) tagit över både EU och FN sen årtionden tillbaka,
eller också vet du nog inte riktigt vad du pratar om...
Men sluta snacka om könsmaktsordning! Vi är
faktiskt jämställda här i Sverige.
Tja, det är förstås en tolkningsfråga! Det finns självklart
de som tolkar allt som att det inte alls handlar om
kön
och
förtryck, utan att vi tjejer och
kvinnor helt enkelt bara har oss själva att skylla: att du som kvinna
har lägre lön beror på att kvinnor är så dåliga
på att förhandla; blir du våldtagen borde du nog tänka
mer på hur du klär dig/uppträder/dricker och så vidare;
blir du utsatt för misshandel hade du väl provocerat fram det;
höjer du rösten är du en jobbig, tjatande bitch; gillar du
sex är du slampa; vill du träffa en man är du desperat –
och vill du
inte det är du onormal;
vill du ha sex med kvinnor beror det bara på att du inte fått
känna på nån ”riktig kuk”; sminkar du dig är
du en bimbo som torskat på att vara objekt, och gör du det inte
är du fan okvinnlig; kräver du kvinnors lika rättigheter
är du aggressiv, och håller du tyst är du en typiskt mesig
brud – som ju bara har sig själv att skylla...
Och att så många andra tjejer och
kvinnor berättar att de råkar ut för precis samma saker
som du, det är ju bara en tillfällighet, för nåt kvinnoförtryck
finns ju inte i Sverige.
Är det så du menar?
Under 70 år, mellan 1847 och 1918, fanns det ett kommunalt
reglementeringssystem
i Sverige (precis som i stora delar av Europa då). Trots att det var
känt att kvinnor hamnade i prostitution på grund av fattigdom
och utsatthet accepterades prostitutionen, som ett nödvändigt
ont, och i praktiken mer eller mindre som ett ”yrke” –
för vissa kvinnor.
Tanken med reglementeringssystemet var att samhället
skulle kunna hålla ordning på prostitutionen och minska spridningen
av sexuellt överförbara sjukdomar, som syfilis. Därför
tvingades prostituerade kvinnor att gå på regelbundna kontroller
(men nån kontroll av männen fanns förstås inte!).
Den som vägrade kontrolleras eller rörde sig i fel område
eller på fel tider fick först en varning och sattes sen på
arbetsinrättning i upp till ett år.
Dåtidens feminister försökte få
bort reglementeringssystemet, som ju bara slog mot redan utsatta kvinnor,
samtidigt som det signalerade att staten accepterande prostitution. Feministerna
pekade då som nu på att
utan köpare
fanns ingen prostitution.
Lära av historien?
Lärdomarna från
reglementeringssystemet
och de två
kommunala bordeller som
drevs i Stockholm en kort tid under 1800-talet var dels att
när
prostitution sågs som ett ”yrke” blev det svårare
för kvinnor att ta sig ur, dels att
det
är köparna/männen som är grunden för prostitutionens
existens, och dels att
prostitutionen ökar
när den accepteras.
*
Tyvärr lever vi i ett ytligt, snuttifierat
**
och historielöst samhälle. Men om vi lärde av historien kunde
vi ju slippa göra om samma misstag igen.
Sexköpslagen
Sverige var 1999 det första landet i världen som valde att ”
kriminalisera
torskarna”, men inte förbjuda prostitution. Det är
förövarna som kriminaliserats
– torskar och hallickar – inte prostituerade. Nu har flera andra
länder tagit efter – och dessutom utvecklat lagen på olika
sätt – bland annat Norge, Island, och delvis Finland och England.
Den svenska lagen säger alltså att det är
förbjudet att
köpa eller ens
försöka köpa ”sexuella
tjänster”. Förutom det är
koppleri
redan förbjudet, det är alltså kriminellt att tjäna
pengar på (eller på annat sätt medverka till) nån
annans prostitution. Sverige har också en särskild lag mot
människohandel,
men i praktiken döms många människohandlare för koppleri.
***
Samhällelig markeringl
Tanken med lagen är även att den ska ses som en samhällelig
markering: att samhället ser att prostitution grundar sig i en könsmaktstruktur
och därför inte accepterar utnyttjandet av prostituerade.
”Sexköpslagen” har jämförts
med lagen mot barnaga, som ju har förändrat folks tänkande
– förr var det vanligt att slå barn även i uppfostringssyfte.
En undersökning 2008 visade att drygt 70% av folk
i Sverige stöder sexköpslagen (endast 18% är emot den, resten
var osäkra). Bland kvinnor var stödet nästan 80%.
****
Lagstiftning & förtryck
Självklart räcker det inte med en lag för att prostitutionen
ska försvinna. Prostitutionen är en del av kvinnoförtrycket,
och som vi ser det, går det inte att
lagstifta
bort förtryck. Men vi tycker att sexköpslagen är bra,
för att den begränsar mäns sexualiserade makt, den visar
vad prostitution är, och den är ett stöd i annat arbete mot
prostitution.
Däremot behövs förstås betydligt
mer än en lag för att förändra på djupet, och
det behövs en verklig satsning på det som så ofta tycks
komma i sista hand: ett utvecklat stöd till prostituerade.
Läs mer om vad vi tycker
på resten av Kvinnofrontens hemsida!
Om vanlig prostitution var laglig skulle det vara lättare
att komma åt trafficking.
Nej, det är tvärtom. I de länder där prostitution avkriminaliserats
har prostitutionsindustrin ökat – och stora delar drivs illegalt.
Det beror bland annat på att hallickarna tjänar mer på
den illegala prostitutionen.
*
Och självklart är det lättare att dölja
trafficking i ett land där annan prostitution är laglig. Tvärtom
är det både svårare, dyrare och mer riskabelt för
människohandlarna att verka i ett land där
allt
”sexköp” är kriminaliserat.
Sexköpslagen hjälper inte de prostituerade.
Både jo och nej. Den som tänker att hon vill vara kvar i prostitution
upplever självklart inte alltid lagen som positiv, tvärtom. Men
lagen kan indirekt hjälpa den som vill ta sig ur, eftersom den är
en markering från samhället, att prostitutionsköparna begår
ett brott mot henne.
Även för den som utnyttjas i människohandel
kan sexköpslagen vara till stöd. Tack vare lagen kan polisen spana
redan vid
försök till sexköp.
Det har ibland lett till tidiga avslöjanden av trafficking. Om prostitutionsköp
inte var kriminaliserat skulle polisen
inte ha rätt att göra nåt förrän de fått
vetskap om att det pågår människohandel.
Men framför allt kan lagen fungera
förebyggande.
Lagen påverkar folks inställning till prostitution, och förhoppningsvis
kan den få några unga tjejer, som står och tvekar om att
börja, att kanske trots allt låta bli. Redan idag har sexköpslagen
dessutom påverkat så att färre män utnyttjar prostituerade.
*
Förhoppningsvis kan den också få åtminstone några
fler män att tänka att det inte är värt det, att åka
fast som prostitutionsförövare – om straffpåföljden
är tillräckligt kännbar. Och ju färre torskar, desto
mindre prostitution.
Men en lag räcker förstås inte
för att verkligen hjälpa prostituerade att komma ut ur prostitutionen.
Till det behövs massor av stöd. Inte minst i form av boende, eftersom
hemlöshet är en av grunderna för prostitution.
Sexköpslagen har lett till att våldet mot prostituerade
har ökat.
Nej – inte enligt forskning. Mäns våld mot prostituerade
tycks tvärtom vara lika utbrett
oavsett
lagstiftning, och oavsett om det är inomhus- eller utomhusprostitution.
Den lilla skillnad forskningen ändå sett antyder att våldet
skulle vara lite högre där prostitution är
lagligt,
men inte
reglerat.
*
Alltså, tvärtemot det du säger.
Däremot innebär prostitution i sig
våld. Alla organisationer som arbetar för prostituerades rättigheter
– oavsett vad de tycker om prostitution, och oavsett var i världen
de finns – utgår ifrån att prostitution är farligt/skadligt
för prostituerade. De som vill ha kvar prostitutionen brukar prata
om ”
skademinimering”, alltså
att det är viktigt att satsa på att
minska
skadorna. (Uttrycket kommer ur det engelska begreppet ”
harm
reduction”)
Våld är helt enkelt
en del av prostitutionen. Enligt en amerikansk undersökning
hade majoriteten av de prostituerade i studien varit utsatta för fysiskt
våld, sexuellt våld och hot under prostitutionen.
**
En tidigare kanadensisk undersökning visade att dödligheten för
prostituerade var 40 gånger högre än för andra kvinnor.
***
För mig är det helt ofattbart att nån
då kan nöja sig med att prata om ”harm reduction”.
Att
våld är en självklar del
av prostitutionen borde
i sig räcka
för att ingen skulle acceptera prostitution.
När sexköpslagen infördes gick prostitutionen
bara under jord.
Gatuprostitutionen började minska redan
innan
”sexköpslagen” infördes.
*
Det är framför allt en fråga om teknikutveckling –
det blev helt enkelt vanligt med både mobiltelefoni och internet.
Därför har prostitutionen till stor del övergått till
mobiler och internet i de flesta industrialiserade länder –
oavsett
vilken lagstiftning länderna har.
Men att prostitutionen därför har ”gått
under jord” stämmer ju inte. Prostitutionen finns för köparna,
och de förväntas hitta den, så särskilt dold kan den
inte vara, eller hur?
De är två om uppgörelsen i prostitution,
så varför ska bara mannen vara kriminell?
Lagen pådyvlar prostituerade en offerroll.
Frågan blir lite fel, eftersom prostitution inte bara handlar om två
parter – hallicken/bordellägaren är ju inte med i din fråga!
Men om vi nu bortser från det, så är
det inte bara vid prostitution som lagen gör skillnad mellan parter.
Det finns fler sammanhang då endast en part i en uppgörelse gör
nåt olagligt. Ta till exempel svarta hyreskontrakt, eller avtal där
hyresvärden tar ut för hög hyra. Fastän bägge har
skrivit på avtalet, är det bara hyresvärden som gör
något olagligt. Det är för att lagen ser till vem som utnyttjar
vem. Det handlar om makt.
Och det är ingen som brukar påstå att
vi därmed ”pådyvlar hyresgästen en offerroll”
eller gör hyresgästen till ”ett offer som inte kan ansvara
för sina handlingar”.
För övrigt tror jag inte på den
puritanska idén att prostitution skulle vara en ”dålig
sexuell aktivitet”, och att bägge parter därför gör
nåt illa. Jag är emot prostitution för att det är ett
sexuellt
utnyttjande och
förtryck.
Uppdelningen av tjejer och kvinnor i det gamla motsatsparet ”
hora
& madonna” är ett effektivt sätt att förtrycka.
Det slår mot varje enskild tjej/kvinna, och det
splittrar
kvinnor som grupp.
”Horan & madonnan” fungerar som
markering
av gränser för kvinnors sexuella handlingsfrihet; alltså
vad tjejer och kvinnor tillåts göra sexuellt. Mellan de gränsmarkeringarna
förväntas vi alla gå balansgång: du ska ha ett utåtriktat
sexliv – annars är du ”tråkig” – men
har du det, riskerar du att dömas
ut som ”slampa/hora”.
**
De flesta tjejer och kvinnor försöker gå
balansgång bäst vi kan. Men i praktiken spelar det ingen roll
vad en tjej gör – ”hora” kan hon bli kallad för
ändå, av den kille/man som råkar känna för det.
Även en tjej som aldrig haft sex med nån kan bli kallad ”hora”.
Skällsord & makt
Skällsord är en del av att
lägga
över ansvaret på offret. Att tjejer och kvinnor blir kallade
”hora” är typiskt för sexuella trakasserier; hemma,
i skolan, på jobbet eller ute. Samma ord använder män mot
kvinnor i porr och prostitution:
hora.
För sexualförövaren fungerar skällsordet ofta som ett
sätt att legitimera både överordningen och det sexualiserade
våldet – precis som rasistiska skällsord ska legitimera
rasistiskt våld.
Att vara offer
Men i dagens snuttifierade
*** samhälle, där
det mesta framställs utan sammanhang och som om allt bara handlar om
individen, blir det förstås
svårare att se såna mönster.
Ovanpå det kommer också myten om
offret.
Att vara
offer framställs idag ofta
som
motsats till att vara stark och klara
av saker. Det leder till att många inte vill se förtrycket –
för att slippa se sig själv som (det hjälplösa)
offret.
Men motsatsen till
att vara offer
är
att vara förövare. Att
prata om offer visar alltså på ett sammanhang – av förtryck.
Det säger ingenting om
hur offret är;
offer kan vara mer eller mindre utsatta, både starka och svaga (ofta
på samma gång!), driftiga personer som gör egna val.
Att
vara offer är ingen personlig egenskap.
Starka och svaga pà samma gáng
När arbetarklassen växte fram under 1800-talet var det självklart
att framställa sig som
offer för förtryck.
Det faktum att du var utsatt var ju det som gav dig kraft att protestera
mot förtrycket!
Då var det självklart att det inte finns nåt
motsatsförhållande mellan att vara offer och att vara en stark,
kämpande människa. Tvärtom. Den som seglar genom livet på
en räkmacka behöver inte kämpa och vara stark. Det är
vi andra – offren – som är både starka och svaga,
utsatta, driftiga och kämpande.
De som tjänar på myten om offret är de
som tjänar på att förtrycket fortsätter.
Problemet med prostitution är bara att det anses
fult.
Om det ändå vore så enkelt! Jag hörde en jämförelse
med tiggeri: Tiggeri och prostitution är gamla företeelser,
som
kommer ur ett ojämlikt samhälle. De bygger på skillnaden
mellan kvinnor och män, och mellan fattiga och rika.
Makt
och underordning. Du kanske hittar en ”lycklig tiggare”,
som inte tigger av nödtvång, utan ”för att komma ut”
och ”tjäna lite extra”, men det förändrar inte
tiggeri
i sig. Tiggeri
synliggör
ojämlikheten och
därför
blir det förnedrande för tiggaren. Precis som med prostitution.
Skammen läggs på offret, oavsett vad hon eller han kallas.
Om stigmatiseringen av horan försvann, så skulle
prostitution inte vara nåt problem.
Nä, så fungerar det inte.
Stigmatiseringen
av ”horan” är typisk för de flesta förtryck,
alltså att:
ansvaret för förtrycket
läggs på den förtryckta. ”
Skammen
klistrar sig vid offren” – så börjar en dikt
av Kjersti Ericsson, om att resa sig mot förtryck.
Blame
the victim. Annars skulle vi ju börja se förövaren,
och vad som faktiskt sker.
Prostitution grundar sig dessutom i en puritansk
*
syn på sexualitet, som kopplar ihop sex med smuts, skam och skuld.
Porr och prostitution
behöver puritanismen,
för att kunna konstruera en föreställning om gränsöverskridning.
Många prostitutionsförövare söker sig också till
prostitutionen just för att de ser den som en
skamlig/smutsig
sexualitet.
Därför stämmer inte prostitutionsglorifierarnas
snack om att det enda som behövs är att bli av med stigmatiseringen.
Stigmatiseringen kommer inte att försvinna så länge förtrycket
finns kvar.
Och då menar vi inte ”bara” förtrycket
av prostitutionen i sig. För så länge förtrycket i
form av uppdelningen av kvinnor i motsatsparet ”hora & madonna”
finns kvar, finns också stigmatiseringen.
Om prostitution sågs som ett arbete skulle stigmatiseringen
av prostituerade försvinna.
Eller inte...! I Holland, Tyskland, delar av Australien och exempelvis Nevada
i USA, där prostitution redan idag ses som ”sexarbete”,
är prostituerade kvinnor lika stigmatiserade som här.
De som
slipper stigmatisering
där är istället förövarna – alltså
hallickarna/bordellägarna och prostitutionsförövarna –
som nu har förvandlats till rekorderliga ”affärsmän”
och deras ”kunder”.
Feministerna gör de prostituerade till offer.
Näe. Det är skillnad mellan att utnyttja nån sexuellt och
att
synliggöra det utnyttjandet.
Det feminister gör, är att vi synliggör vad prostitution
är, vem som tjänar på den, att prostitution är en del
av ett större sammanhang och inte bara ”ett avtal mellan enskilda
individer”.
Om du tror att feministerna ”gör”
kvinnor till offer vet du ingenting om feminism. Tänk efter lite. Feminister
jobbar
mot förtrycket. Vi jobbar med
tjej- och kvinnojourer, stödgrupper, feministiskt självförsvar
och politiskt förändringsarbete – det feminister gör
är alltså att peppa varandra att försöka
ändra
villkoren, så att tjejer och kvinnor
inte
längre ska behöva vara offer för patriarkalt förtryck!
Dessutom låter det där som om du ser
prostituerade som några ”andra” – vad är det
som gör att du tror att prostituerade inte kan vara feminister? Det
finns många med prostitutionserfarenhet bland feminister som jobbar
mot prostitution.
Hon/Jag är inte nån offertyp!
Nej det är klart att hon/du inte är nån ”offertyp”,
det är ju bara en mytbild – det
att
vara offer är ingen personlig egenskap. Men om du säger
så där, blir risken att du istället förnekar förtrycket.
Därför är det så viktigt att avslöja
myten om offret. De finns få totalt hjälplösa offer, trots
våldtäktsskräcken som vi matas av i media och sexualmordsunderhållningsprogrammen
på TV. I verkligheten gör vi tjejer och kvinnor vad vi kan för
att överleva i ett samhälle skapat av män, för män.
Även den som under lång tid utsätts för upprepade övergrepp,
som incest eller misshandel, gör vad hon kan för att slippa undan
övergreppen så gott det går – vi är offer och
överlevare på samma gång.
*
Så det finns ingen ”offertyp” –
det är en myt som förtryckare skapat för att slippa undan
ansvar.
Vägra kallas hora!
alternativt tvärtom: Jag bejakar att vara slampan
och gör vad jag vill!
Alltså, jag fattar att den som blir kallad ”hora” i skolan
eller så kan vilja ”vägra kallas hora”. Men det är
att låta sig luras. Dels kan det låta som om du tar avstånd
från prostituerade, dels kan män ändå fortsätta
bedöma kvinnors sexualitet – så länge
uppdelningen
i sig finns kvar.
Och visst, att bejaka slampan kan kännas
som ett sätt att ta udden av påhoppen och tillåta sig själv
att göra vad jag vill. Men ”horan & madonnan” är
ett
motsatspar – ingen finns utan
den andra. Så att ”bejaka slampan” innebär i praktiken
inte att du bejakar din egen sexualitet,
utan tvärtom – att du ställer upp på att definiera
dig utifrån en puritansk, patriarkal sexualsyn som delar upp kvinnor.
Hellre då vägra
all patriarkal uppdelning av kvinnor över huvud taget:
det
finns inga horor och inga madonnor – vi är alla tjejer/kvinnor,
och vi definierar vårt eget sexliv som vi vill!
Om du försöker ifrågasätta pornografi eller prostitution,
får du snabbt lära dig att bli bemött med skällsord:
Är du moralist?
Att svara så är helt enkelt att försöka
få dig att framstå som gammaldags och bakåtsträvande.
Så gör den som vill tysta, utan att behöva diskutera vad
du faktiskt säger.
Personlig & samhällelig
Din ”moral” är ju bara de värderingar som du utgår
från i tankar och det du gör. Var och en av oss har en egen,
personlig moral, egna värderingar,
som vi utgår ifrån. Dessutom finns det en
samhällelig
eller
allmän moral. Den består
av de värderingar som de flesta i ett samhälle delar (eller som
det verkar som om de flesta håller med om). Därför har den
samhälleliga moralen sett olika ut i olika samhällen, i olika
kulturer och i olika tider.
Sexualmoral
Det är egentligen självklart. Men av nån anledning verkar
det som om många glömmer bort det när det kommer till moral
som handlar om just SEX. Men varför skulle sexualiteten vara det enda
område där vi inte ska ha några värderingar?
Sexualmoral är bara ett samlingsbegrepp för
värderingar om sexualitet –
en persons eller ett samhälles – som lika gärna kan vara
”frigjorda” som ”sexualfientliga”, eller vad som
helst.
Så ”moralist” är i praktiken alla
människor som driver en åsikt om hur vi människor bör
förhålla oss till nåt. Och det gör ju väldigt
många – även de som avfärdar andra som moralister...
Historikern Hjördis Levin skrev i sin bok om sexualmoralens
historia:
”Ingen tänkte på att
fördömandet av all moralisering också var en form av moralism.”
*
Det som är bra med att förstå vad moral
är, det är att då inser vi också att varken vår
egen eller den samhälleliga moralen måste vara nåt låst
och fast. Var och en av oss kan ändra sina värderingar. Och de
samhälleliga värderingarna kan ändras på motsvarande
sätt som våra personliga – det är ju därför
vi diskuterar med varann!
Att vara emot prostitution är bara moralism –
du är moralist!
Ja, visst har jag åsikter och värderingar – om väldigt
mycket faktiskt. Inte minst om
förtryck.
Har inte
du det?
Vad är det för fel på moral helt
plötsligt? Jag är emot en massa saker av moraliska skäl:
djurplågeri, misshandel av barn, utnyttjande, etcetera.
Är det nåt som står för
en
gammaldags moral så är det
väl prostitution? Den synen på sex återspeglar ju gamla
samhällsmönster, där kvinnan ”ägdes” av
sin man. Både köpt sex och äktenskapligt sex gick ut på
att kvinnan skulle anpassa sig och låta herren bestämma. Nä,
en sån gammaldags och kvinnofientlig sexualsyn ställer inte jag
upp på!
Staten ska inte lägga sig vad två vuxna människor
gör i sängen.
Jo, det är klart att samhället ska lägga sig i vad folk gör
i sängkammaren! Det är därför vi har lagar mot kvinnomisshandel,
och det är därför våldtäkt idag är förbjuden
även inom äktenskapet.
Mäns sexualiserade våld mot kvinnor finns överallt
i samhället, i många olika former, men det är i hemmet –
och inte sällan i sängkammaren – som enskilda tjejer och
kvinnor oftast blir utsatta för sexualiserat våld av enskilda
män.
Pornografi- och prostitutionsmotståndarna sitter
i knät på den kristna högern.
Nej, det är tvärtom! Det finns många undersökningar
(inklusive svenska) som visar att prostitutionsköpande män konsumerar
mer pornografi än andra. Och en undersökning i USA visade att
ju mer religiös och konservativ en man är,
desto mer porrsurfar han. Allra mest porrsurfade män i mormonstaten
Utah.
*
Så det är tvärtom porr- & prostitutionsindustrin
som har mycket gemensamt med den kristna högern: de utgår alla
från puritanism och dubbelmoral, och att sex förväntas vara
på mäns villkor.
Den sexualsynen går vi feminister emot – både
hos kristen höger och prostitutionsglorifierare.
Nu försöker du bara påtvinga mig DIN moral.
Självklart skulle jag vilja att du och alla andra också tyckte
att ingen människa ska få köpa nån annan! Det handlar
ju om människosyn.
Men jag vill inte tvinga på dig nåt. Det viktiga
för mig är inte vad just du – eller nån annan enskild
person – tycker. Men jag tar mig helt klart rätten att kämpa
för ett samhälle som tar avstånd från slaveri i alla
former, och där kvinnor räknas till
människor
– med mänskliga rättigheter.
Den som är emot prostitution vill begränsa sexualiteten.
Tvärtom! Om vi bortser från
allt som
prostitution är (fastän det förstås inte går),
och försöker se bara till själva ”sexet” –
finns det nåt mer begränsat sex än prostitution? För
mig är köpt sex både hämmat och inskränkt sex.
Vad är mer trist och just
begränsat
än sex bestående av noll frihet eller spontanitet, utan bara
är just det som mannen har beställt och betalat för, pengarna
i förskott, punkt?
Jag är emot prostitution också för att jag inte gillar
att kommersialismen till och med ska ta över människors sexualitet.
Jag gillar spontansex!
Många känner kanske instinktivt att sexualiteten är nåt
biologiskt. Men egentligen är det nog bara
sexualdriften
som är biologisk – vad vi gör sexuellt, själva lusten,
och det vi tänder på, formas vartefter, både av minnen
av våra tidigare sexuella erfarenheter, och av det samhälle och
den tid vi lever i.
Därför brukar många också säga
att sexualiteten är en ”social konstruktion”. Tyvärr
stannar det ofta med det – det är betydligt färre som pratar
vidare, om
vem som ”konstruerar”
sex, och
hur.
Vi saknar ord
Sexualliberaler pratar oftast om sex som nåt rakt igenom positivt.
Men det gör det svårt att förstå sexualiserad maktutövning,
som till exempel
glidande gränsöverskridningar,
där nåt som först känns positivt kan övergå
i ett övergrepp från närstående killar/män. Det
finns ju inte heller några ord för
negativ
sexuell upphetsning, vilket kan göra att kränkningen känns
ännu djupare, i de fall förövaren fått dig att reagera
sexuellt på ett övergrepp.
Därför är det viktigt att jobba mot
puritanismen,
som i takt med porrens utbredning blivit allt starkare i Sverige. Vi behöver
få ord på
alla
våra sexuella känslor – positiva och negativa – eftersom
det att
sätta ord på vad vi är
med om, också får oss att förstå.
Resan i min egen sexualitet
Sexualiteten kan vara en så stark och häftig drivkraft i ens
liv. Den kan ge dig kraft och styrka, njutning och lust, få din kropp
och själ att trivas ihop, få dig att sova gott och ge dig ork
att göra det du vill. Men den kan också vara destruktiv och skada
dig. Eller bara vara en gäspning däremellan. Och den kan utnyttjas
av andra.
Det gör att det blir desto viktigare att själv
fundera över sin sexualitet. Varför den ser ut som den gör,
och om jag vill ha det så eller inte.
Tända pà makt & underordning
Den sexuella normen i vårt samhälle är heterosexuell. Men
bortom om vi ser oss som hetero-, homo- eller bisexuella får vi alla
lära oss att även tända på en
föreställning om motsatser. Alla könsnormer, allt
som framställs som kvinnligt respektive manligt,
sexualiseras
– inklusive könens olika makt i samhället. I patriarkatet
är det heterosexuella mäns maktställning som vävs in
i grundsynen på vad sex ”är”.
Killar föds in i ett samhälle där de får
lära sig att sex utgår från deras drift och deras behov,
medan tjejer lärs att se våra kroppar som nåt som ska formas
för att väcka killars sexualitet – alltså för
nån annan. Han tränas till att bli
subjekt,
hon till
objekt.
Just nu lever vi dessutom i en värld där allting
blir allt mer kommersialiserat, även relationer mellan människor.
Till och med medmänsklig vård och omsorg diskuteras i ord som
”varor och tjänster”.
Det påverkar förstås också sexualiteten,
så att även den ofta ses som nåt som kan
konsumeras
snarare än som ett
sexuellt möte
mellan människor – långt eller kort.
Prostitution
I ett samhälle med en sån patriarkal konsumtionstrend blir prostitution
nåt självklart. Ju mer kvinnokroppen objektifieras, desto mer
till en ”vara” blir den. Och en varufierad kropp tillhör
köparen.
Därför har feminister genom historien varit
emot prostitution, mot objektifieringen, mot patriarkatets sexualnorm, och
för kvinnans rätt till sin egen sexualitet.
Män går till prostituerade för att de
vill ha en kvinna som njuter av att ha sex.
Näe. Det är en fullkomlig självmotsägelse att påstå
att män köper prostituerade för att hitta nån som verkligen
vill själv. Om en man vill vara
säker
på att möta en kvinna som ”njuter av att ha sex”,
då skulle han aldrig betala för det. Då skulle han leta
efter en kvinna som gör det för att hon vill, inte för att
hon får pengar.
På prostitutionsmotståndare låter det
som om sex alltid måste vara nåt fint, som om det vore nåt
”magiskt”.
Fastän det bara är en handling man utför.
Nej, jag tycker inte att sex i sig är nåt
magiskt
(utom ibland!
).
Men det är heller inte bara en handling vi utför, som vilken som
helst. Sexualiteten är en invävd del i ens personlighet. Det brukar
till exempel spela roll för din
person
och din
identitet om du ser dig själv
som homo, hetero-, bisexuell eller vad som helst.
I vår sexualitet, vår lust eller avtändning,
ingår minnena av våra tidigare sexuella erfarenheter vartefter
vi gör dem. Vi väver in våra sexuella erfarenheter i vår
personlighet – vilket inte står i motsättning till att
enskilda tillfällen då vi har sex kan vara lättglömda,
för att de inte berörde oss särskilt mycket.
Men det går inte att komma ifrån att sexualiteten
är en del av vår personlighet.
Om hon gillar sex, och vill tjäna pengar på
det, vad är problemet?
Kvinnors sexualitet utgår inte från att bara tillfredsställa
män – även om du som prostituerad kanske låtsas det
inför torsken. Schysst sex handlar om
ömsesidig
lust, oavsett om det är med en främling eller med nån
en levt med sen 30 år. Prostitution däremot, handlar om det ”sex”
som mannen beställer och betalar för – oavsett vem hon är
och vad hon själv vill eller inte.
Det är problemet. Prostitution är sexuellt utnyttjande,
företrädesvis av män som utnyttjar kvinnor. Och det är
jag som feminist emot!
Vad är det för skillnad mellan prostitution
och att ett par går till sängs efter att han bjudit henne på
drinkar hela kvällen?
Om du frågar så, förnekar du att kvinnor har
egen
sexualitet. Du tror tydligen att kvinnor inte har någon
egen
lust, utan att tjejer och kvinnor blir tillgängliga för
killars och mäns ”drifter” förutsatt att han betalar
– i pengar eller drinkar.
Journalisten Annika N. Lindqvist har uttryckt det:
Prostitution (som i de absolut flesta fall världen
över består i att män köper kvinnors kroppar) bygger
på en unken moralism och ett förnekande av kvinnors egen sexualitet.
Ett samhälle med utbredd prostitution är inte
till för oss som gör det gärna och gratis med någon
som vi själva väljer.*
Om du är emot prostitution, så är du emot
sex.
Nej, det är precis tvärtom! Om du gillar sex borde du vara emot
prostitution. Så vi säger som författaren Louise Eek:
Det anses inte ballt eller hippt att vara mot prostitution
som fenomen. Det är liksom lite coolare att vara för att människor
ska behöva sälja tillträde till sina kroppar. Själv
är jag inte för exploatering, vare sig den är medveten
eller ej. Jag är inte heller för ut- eller avsugning av mänskligheten.
Jag är mer tilltalad av att älska, knulla hjärnan i bitar,
ha sex ofta eller sällan men göra det för att du verkligen
vill det – inte för att du får betalt för att ställa
upp på någon annans behov.*
I det här häftet har vi försökt svara på de vanligaste
argumenten vi har hört om prostitution. Men avslutningsvis skulle vi
vilja ta det från andra hållet:
våra
egna skäl att vara emot prostitution, och för lagen om förbud
mot prostitutionsköp.
1. Prostitution är sexualiserad makt. Makt
utifrån kön, makt utifrån klass, makt utifrån etnicitet
etcetera.
2. Grunden för prostitution är sexuella övergrepp
mot barn. Majoriteten av alla prostituerade har varit utsatta för
andra sexuella övergrepp tidigare, och debutåldern för prostitution
är ofta runt 14 år.
3. Prostitution skadar kvinnor. Kvinnor i prostitution
utsätts ofta för sexualiserat våld, och riskerar sjukdomar
och psykiska trauman. Dessutom skadas alla kvinnor av idén om att
kvinnor är sexuellt underordnade och går att köpa.
4. Prostitution är en metod att förtrycka.
Män köper tillgång till kvinnor och skambelägger den
som utnyttjas. Samtidigt begränsas alla tjejers och kvinnors livsutrymmen
genom föreställningen om ”horan och madonnan”.
5. Prostitution är imperialism. Män
från väst våldtar tredje världens kvinnor och barn
– somliga män reser dit, andra köper offer för människohandel
hemma. Det är inte heller nån tillfällighet att så
många kvinnor som utnyttjas i prostitution i till exempel Kanada,
Sydamerika, Nya Zealand och Afrika tillhör ländernas ursprungsbefolkningar.
6. Prostitution tar ifrån kvinnor rätten till
våra kroppar. Killar lär sig att de har rätt till
sex, till kvinnokroppar, tjejer lär sig att forma sin kropp till nåt
killar ska tända på. Män förväntas vara subjekt,
kvinnor förväntas bli objekt.
7. Jämställdhet kan inte uppnås så
länge män kan köpa kvinnor. En sexualisering av könsmaktstrukturen
är motsatsen till jämställdhet.
8. Prostitution saboterar en lustfylld sexualitet.
Prostitution medverkar till objektifieringen av kvinnor och kommersialiseringen/
varufieringen av sex.
9. Att kriminalisera prostituerade skulle vara att göra
det olagligt att vara offer för sexualiserat våld.
10. Att inte kriminalisera prostitutionsförövare är att acceptera
det förtryck som vi har beskrivit här.
Hoppas att vår argumentsamling har peppat
dig och gett dig lust att diskutera mera. Glöm inte att du har rätt
att tycka vad du vill även om du inte hittar ord, och
• Global Report on Trafficking
in Persons, UNODC, 2009.
• Legalizing Prostitution is
not the Answer, The example of Victoria, Australia, by Mary Sullivan
and Sheila Jeffreys, Coalition Against Trafficking in Women, CATW, 2001.
• Men who buy sex – Who
they buy and what they know, by Melissa Farley, Julie Bindel and
Jacqueline M. Golding. Research report from Eaves in London and Prostitution
Research & Education in San Francisco, 2009.
• Not for sale. Feminists
Resisting Prostitution and Pornography. Red. Rebecca Whisnant & Christine
Stark. Spinifex, 2004.
• Policing public women. The regulation of
prostitution in Stockholm 1812-1880 by Yvonne Svanström. Atlas, 2000.
• Report by the Federal Government on the Impact
of the Act Regulating the Legal Situation of Prostitutes (Prostitution
Act), by Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend,
2007.
• Report of the Prostitution Law Review Committee
on the Operation of the Prostitution Reform Act (PRA) 2003. Report
from the Ministry of Justice in New Zealand, 2008.
• Study on National Legislation on Prostitution
and the Trafficking in Women and Children, by Andrea de Nicola, Isabella
Orfano, Andrea Cauduro and Nicoletta Conci. Transcrime, for the European
Parliament 2004-2005.
• The Legalization of Prostitution: Myth and Reality,
A Comparative Study of Four Countries, by Nomi Levenkron, Hotline for Migrant
Workers, Israel 2007.
• Sex Slavery in our Time. About an industry
that wants to be clean by Marianne Eriksson & Eva-Britt Svensson. The
Red EU special features series, issue 3. GUE/NGL, European Parliament, 2006.
• Situation report 9: Trafficking in human beings
for sexual and other purposes 1 January - 31 December 2006. RKP report
2007:6b. National Police Board.
• Situation Report 10: Trafficking in human beings
for sexual and other purposes. RPS 2009/2. National Police Board.
• 24 frågor och svar om prostitution.
Prostitutions- och Spiral-enheten at Stockholm, 2009.
• Från manlig rättighet till lagbrott:
Prostitutionsfrågan i Sverige under 30 år, by Hanna Olsson.
Kvinnovetenskaplig tidskrift issue 4/06.
• Från våldtäkt och misshandel
till prostitution: Att synliggöra sambanden by R. Amy Elman.
ROKS 1996.
• I sexualitetens gränstrakter – en studie
av ungdomar i Göteborg med omnejd som säljer och byter sexuella
tjänster, by Jonna Abelsson & Anna Hulusjö. Prostitutionsgruppen
Göteborg, 2008.
• Kännedom om prostitution 2007. Socialstyrelsen
(The National Board of Health and Welfare), 2007.
• Kön till salu – Om Europas vägval
i prostitutionsfrågan. Pockettidningen R issue 2-3/2006.
• Människohandel – en kränkning
av mänskliga rättigheter. Fackförbund mot Människohandel,
FMM. FMM is a cooperation between Unifem Sverige (today named: UN Women
Sweden) and several unions. Unifem 2009.
• Offentliga kvinnor. Prostitution i Sverige 1812-1918,
by Yvonne Svanström. Ordfront förlag, 2006.
• Pornografi och prostitution – sexuella övergrepp
som handelsvara by Gerda Christenson, in Ed. Lundström/Nordenfors:
Tystnaden är bruten. ROKS, 2001.
• Prostitution. Beskrivning • Analys •
Förslag till åtgärder, by Hanna Olsson and other
experts in the Swedish government commission on prostitution of that time.
Publica, 1981.
• Sedligt, renligt, lagligt: prostitution i Norden
1880-1940, by Anna Jansdotter and others. Makadam förlag 2007.
• Rapport 2008:24 Sexuell människohandel. En
fråga om tillgång och efterfrågan. Brå/Brottsförebyggande
rådet (The Swedish National Council for Crime Prevention), 2008.
• Se mig – Unga om sex och internet.
Ungdomsstyrelsen (the Swedish National Board for Youth Affairs), 2009.
• SOU 1995:15 Könshandeln. Betänkande
av 1993 års Prostitutionsutredning.
• SOU 2010:49 Förbud mot köp av sexuell
tjänst. En utvärdering 1999-2009.
• Testiklarnas herravälde. Sexualmoralens historia,
by Hjördis Levin. Natur och Kultur, 1989.
• Varat och varan. Prostitution, surrogatmödraskap
och den delade människan, by Kajsa Ekis Ekman. Leopard förlag,
2010.
©
Kvinnofronten 2013.
Text & layout: Gerda Christenson.
Projektgrupp: Bettan Andersson, Gerda
Christenson, Åsa Christenson, Annina Claesson, Kim Eldinadotter, Fotini
Gerani, Sara Ström, Amin Wikman & Lisa Åkesson.
* Global
Report on Trafficking in Persons, UNODC, 2009.
** Människohandel – en kränkning
av mänskliga rättigheter. Fackförbund mot Människohandel,
FMM. Unifem, 2009.
* Rapport
2008:24 Sexuell människohandel. En fråga om tillgång
och efterfrågan. Brå, 2008.
* Reaktionär
= bakåtsträvande. Kolonialism
= att ett land utnyttjar länder i en annan världsdel som sina
”kolonier”.
**
Imperialism betyder enligt ordboken
”strävan efter världsherravälde”, alltså
˜ att ett rikt land försöker öka sin ”marknad”
genom att knyta upp (fattiga) länder till sig och utnyttja dem
ekonomiskt.
* Stigmatisering
= brännmärkning. Ungefär: social utslagning.
**
Report by the Federal Government on the Impact of the Act Regulating
the Legal Situation of Prostitutes (Prostitution Act), av Bundesministerium
für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, 2007.
* Varat
och varan
– Prostitution, surrogat-
mödraskap och den delade
människan,
av Kajsa Ekis Ekman. Leopard förlag, 2010.
*
Eskort är en förskön-
ande omskrivning som ska låta som om det knappt alls handlade
om prostitution, utan som ett finare middags-sällskap (med sex)
eller nån som nästan skulle kunna passera som torskens flickvän.För
att ordet anses ha en så positiv klang används ”eskort”
idag även i reklam med kvinnor som i själva verket utnyttjas
i människohandel.
*
SOU 1995:15 Könshandeln.
**
Se mig – Unga om sex och internet. Ungdomsstyrelsen, 2009.
***
Fact sheet from Prostitution Research & Education, USA.
****
24 frågor och svar om prostitution. Prostitutions- och Spiralenheten
vid Stockholms stad, 2009.
*
Men who buy sex – Who they buy and what they know, av Melissa Farley,
Julie Bindel och Jacqueline M. Golding, från Eaves, London/ England,
och Prostitution Research & Education, San Francisco/USA, 2009.
*
Lägesrapport 9: Människohandel för sexuella och andra
ändamål. Rikspolis- styrelsen, Rapport 2007:06.
*
Tidskriften Dagny nr. 9-10/1902, Fröléns konversationslexikon
1914. Nordisk Familje- bok 1915. Tidningen Morgonbris, nr. 2, 1924.
**
Snuttifiera = att verkligheten i media
och överallt skildras i små delar (”snuttar”),
isole- rade och utan koppling till nåt annat, vilket gör
det svårt att få en överblick, kunna analysera och
se sammanhang.
***
Lägesrapport 10: Människohandel för sexuella och andra
ända- mål 2007-2008. Rikspolisstyrelsen, Rapport 2009:1.
****
Tio år med lagen. Om förhållningssätt till och
erfarenheter av prostitution i Sverige,
av Jari Kuosmanen, TemaNord 2008:604.
*
Legalizing Prostitution is not the Answer, The example of Victoria,
Australia, av Mary Sullivan och Sheila Jeffreys, Coalition Against Trafficking
in Women, CATW, 2001. och
The Legalization of Prostitution: Myth and Reality, A Comparative Study
of Four Countries, av Nomi Levenkron, Hotline for Migrant Workers, Israel
2007.
*
Tio år med lagen. Om förhållningssätt till och
erfarenheter av prostitution i Sverige,
av Jari Kuosmanen, TemaNord
2008:604.
I en undersökning innan
sexköpslagen infördes uppgav cirka var 8:e man att han hade
”betalat för sex”. I en undersökning nästan
tio år efter lagens införande beskrev cirka var 12:e man
motsvarande. Eller 13,6% av männen i Sverige 1996 mot 9% 2008.
Undersökningarna är för små för att det ska
gå att jämföra helt, men det pekar alltså mot
att prostitutionsköparna blivit färre. Undersökningen
från 2008 frågade också om stöd för sexköpslagen.
Drygt 7 av 10 svarade att de stöder lagen, men stödet var
klart starkare bland de yngre (nästan 8 av 10).
*
Study on National Legislation on Prostitu-
tion and the Trafficking in Women and Children. The EU parliament/ Transcrime 2005.
**
Prostitution, Violence Against Women, and Posttraumatic Stress Disorder,
av Melissa Farley och Howard Barkan, 1998.
***
Pornography and Prostitution in Canada: Report of the Special Committee on Pornography and Prostitution, 1985.
*
SOU 1995:15 Könshandeln.
*
Stigmatisering = brännmärkning.
Ungefär: social utslagning.
**
Det är en härskar- teknik, som brukar kallas dubbelbestraff-
ning – damned if you do, damned if you don’t.
***
Snuttifiera
– se kapitlet om lagstiftningen.
*
Puritan = ”renhetsivrare”.
Mot öppenhet om sexualitet. Används ibland som ”sexualfientlig”.
*
Bortom offer eller överlevare. Sexuellt våld, identitet och feministisk
teori och praktik. Liz Kelly, Sheila Burton och Linda Reagan i Sexuella
övergrepp mot kvinnor och flickor, ROKS 1997.
*
Testiklarnas herra- välde. Sexualmoralens historia, av Hjördis Levin.
Natur och Kultur, 1989.
*
Markets Red Light States: Who Buys Online Adult Entertain- ment? av
Benjamin Edelman, i Journal of Economic Perspectives, nummer 1/2009.
*
Kön till salu – Om Europas vägval i prostitutionsfrågan. Pockettidningen
R nummer 2-3/2006.
*
För prostituerade, mot prostitution. Debattartikel i tidningen Arbetaren,
nummer 33/2002.
*
Torsk = att ”torska” betyder
även åka fast/förlora/bli lurad, och uttrycket används
om prostitutionsköpare av den som vill markera omvänt maktförhållande.