|
Om utredningenSakfel
och felaktig grundanalys Det är dessutom så att polisen före 1990-talet nästan aldrig bedrivit spaningsarbete vad gäller barnpornografi. De fåtaliga brottsundersökningar som gjorts tidigare har utgått från anmälningar från allmänheten, vilket begränsat antalet utredda fall till ett fåtal. Vidare är det så, att eftersom den nuvarande barnpornografilagen inte har någon åldersgräns, har anmälda fall med flickor från 13 år och uppåt ofta inte bedömts vara barnpornografi. Därmed finns de inte med i Barnpornografiutredningens undersökning, som även på detta sätt ger en missvisande bild av barnpornografin som företeelse och dess utbredning i Sverige. Angående vår nutidshistoria kring barnpornografi påstår utredningen i betänkandet att "När pornografin avskaffades år 1972 [2.] gjordes inga undantag för dess grövre former. Barnpornografi som företeelse uppmärksammades inte i förarbetena (SOU 1969:38, prop. 1970:125)." [3.]. Detta är grovt missvisande. I själva verket inte bara "uppmärksammade" utredningen Yttrandefrihetens gränser (SOU 1969:38) barnpornografin, den till och med föreslog att barnpornografi skulle förbjudas. Man föreslog nämligen att pornografi i allmänhet skulle avkriminaliseras, men att en yttersta gräns för yttrandefriheten ändå borde sättas. Den gränsen föreslog man skulle gå vid framställningar "som uppenbart måste anses förkastliga", och 1969 års betänkande förtydligade att detta bland annat skulle gälla pornografi som är "beskrivningar av sexuella övergrepp mot barn" [4.]. De refererade därmed till det som de flesta idag skulle kalla barnpornografi. Vidare tillstyrkte 27 av 37 remissinstanser att en sådan yttersta gräns skulle införas, vilket inte alls nämns i Barnpornografiutredningens betänkande. Däremot fanns något förslag till sådan yttersta gräns inte med när den dåtida propositionen lades fram. [5.] Genom den felaktiga historieskrivningen döljer Barnpornografiutredningen i sitt betänkande det faktum att barnpornografi diskuterats återkommande i Sverige under snart 30 års tid och samtidigt döljs det faktum att en folklig opinion försökt driva fram ett (heltäckande) förbud mot barnpornografi under nästan lika lång tid. Återkommande i betänkandet påstås att någon tryckt barnpornografi inte längre sprids i Sverige. Detta grundar man framför allt på att det inte "anträffats" någon sådan enligt den undersökning utredningens sekreterare Joel Brorsson gjort [6.]. Men den "anträffade" pornografin är i själva verket det material som hittills i Sverige dömts som varande barnpornografi [7.], och därmed uppstår ett moment 22. Om barnpornografi endast är det som dömts som barnpornografi då är ju den enda slutsatsen att lagen är tillräcklig, eftersom all barnpornografi dömts. Men den nuvarande lagstiftning avser med barn endast de "vilkas könsmognadsprocess inte är avslutad". Och kraven på skärpning av lagen inte minst kravet på införande av en 18-års gräns har ju väckts ur medvetenheten om att all förekommande barnpornografi inte hittills kunnat dömas som barnpornografi enligt svensk lag. När utredningen valt att använda det hittills dömda materialet som grund för en analys av förekomst och spridning, måste man ifrågasätta syftet. Utredningen har också valt att underlåta att studera svenska förhållanden utanför detta dömda material, genom att inte granska exempelvis så kallade "herrtidningar", som sprids i matvaruaffärer och kiosker. Deras bildmaterial består oftast till största delen av internationellt bildbyråmaterial, men dessa varvas under vissa perioder med fotoreportage med bilder av mycket unga, svenska [8.] flickor, i flera fall flickor under 18 år. Detta har utredningen valt att helt blunda för. Barnpornografiutredningen har inte studerat eller analyserat porrindustrin, vare sig den svenska eller internationella porrindustrin. Trots det påstår betänkandet bestämt att "Pornografibranschen har sedan länge upphört med att framställa barnpornografi." [9.]. Detta är grovt felaktigt. Den kommersiella pornografi som i Sverige sprids i matvaruaffärer, kiosker, videobutiker och på bensinstationer använder till och med det faktum att materialet innehåller barnpornografi som försäljningsargument, både på videofilmers baksidestexter [10.], i tidningarnas postordermaterial och i allmän marknadsföring [11.]. Betänkandet går så långt i sin verklighetsförvanskning att man till och med uttalar att "Enligt vår mening kan det inte befaras att barnpornografi på nytt kommer att börja framställas i tryckt skrift." [12.]. Verkligheten är att den kommersiella porrindustrin hela tiden har försökt kringgå lagstiftningen, både vad gäller den svenska lagen mot barnpornografi och mot sexuellt våld eller tvång. Ett sådant exempel är även anspelningspornografi, vilken av Barnpornografiutredningens betänkande också avfärdas utan analys (se avsnitt 7.4). Det är alltså mycket troligt att porrindustrin också nu hittar nya vägar att sprida sitt material, varvid tryckta skrifter självklart inte kan uteslutas. Om
utredningens val av kunskapsinsamling Istället har utredningen valt att inhämta sin kunskap från kontroversiella män som läkaren Tomas Eriksson, vars analyser blivit minst sagt hårt kritiserade på många håll [13.], och begärt in ett till betänkandet bilagt utlåtande från docenten i sociologi Peter L. Martens. Att Peter Martens utlåtande får stå oemotsagt i betänkandet är upprörande. Det är tendentiöst skrivet, med uppgifter som att "I den allmänna debatten om sexuella övergrepp mot barn får man ibland intrycket att alla vuxna män är potentiella förövare." [14.]. Martens grundar sin analys på en föråldrad sexologisk teori som använder begrepp som "onormala" avvikelser parafilier och i vilken man klumpar ihop homosexuella (d.v.s. även lesbiska kvinnor) med manliga "pedofiler" [15.], medan incestförövare beskrivs som varande mer lika "normala" vuxna [16.]. I en diskussion om gränsdragningen mellan så kallade "pedofiler" och "normala" vuxna skriver Martens: "Ungdomar, som är i slutet av puberteten och som fysiskt sett är nästan fullt utvecklade, torde vara sexuellt attraktiva för vilken 'normal' vuxen person av motsatt kön som helst." [17.] Detta är ett oerhört uttalande, på flera sätt. För att förstå vad sexuella övergrepp mot barn innebär och göra en analys av företeelsen krävs att man ser till kön både hos förövare och offer. Sannolikheten att vuxna kvinnor instämmer i att de skulle bli sexuellt upphetsade av att titta på "nästan" könsmogna pojkar i 13-15-årsåldern är minimal. De flesta vuxna kvinnor ser inte barn som presumtiva sexualpartners, vare sig de är lesbiska eller heterosexuella. Däremot kanske Peter Martens talar för fler än sig själv om man istället för vuxna och ungdomar talar om vuxna män och knappt könsmogna flickor. Gemensamt för många kulturer, och sedan långt tillbaka, är att sexuell tillgång till unga flickor är en symbol för manlig makt, både ekonomisk och social. [18.] Det är med andra ord inte första gången vi möts av uttalanden som Peter Martens. Men FmP anser att det är särskilt anmärkningsvärt när de skrivs i en statlig utredning som ska föreställa vara till för att försvara barnens rättigheter. Samma ovilja att ta emot kunskap från dem som har erfarenhet av att arbeta mot barnpornografi som Barnpornografiutredningen demonstrerat, visas av Justitiedepartementet i remissförfarandet. Folkaktionen mot Pornografi är inte utsedd till remissinstans, trots att vi brukar vara det i frågor som rör sexuella övergrepp i allmänhet och pornografi i synnerhet. FmP har arbetat mot barnpornografi sedan starten 1985. Vi har bland annat också genom åren uppvaktat varje ny justitieminister med krav på innehavsförbud. Flera av de organisationer och andra som utmärkt sig för engagemang mot barnpornografi och krav på innehavsförbud, och som besitter stor kunskap i ämnet, så som ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer i Sverige), Föreningen SCI (Stödcentrum mot incest) och Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet har ställts utanför remissförfarandet. Det vill säga de organisationer och andra som kunnat förväntas ha mest kritik mot utredningen. Att på detta sätt utestänga de mest erfarna, och samtidigt de mest kritiska, rösterna är ett hot mot hela den demokratiska grundtanken med det svenska remissförfarandet. Konsekvent förringande av företeelsen barnpornografi Dessutom förtigs helt den kommersiella porrindustrins funktion som kontaktförmedlare mellan en del av de män som under de senaste åren avslöjats i så kallade "barpornografihärvor" i Sverige. Männen har ju bland annat fått kontakt med varandra genom annonser i så kallade "herrtidningar". Detta liksom övriga samband och samspel mellan den kommersiella porrindustrin och enskilda mäns spridande av egna dokumentationer av sexuella övergrepp mot barn har utredningen valt att över huvud taget inte ta upp. De konstaterade fall av barnpornografi som svenska barn utsatts för trollas bort genom att den undersökning utredningssekreteraren Joel Brorsson gjort definierar barnpornografi som varande endast det som dömts som barnpornografibrott. Utredningen påstår således i betänkandet att i endast "två av fallen har filmer gjorts i Sverige" och att "de skildrar sammanlagt fyra barn" [19.]. I en fotnot (!) förklaras sedan varför endast fyra av de tio utsatta barn som dokumenterats i en tidigare svensk undersökning ska anses ha varit utsatta för barnpornografibrott; när de andra fotograferades vid övergreppen var det inte att räkna som barnpornografi utan som "en del av upphovsmannens sexualbrott" [20.]. På liknande sätt avfärdas även andra exempel på att barn faktiskt utsätts genom barnpornografi. Syftet med mäns dokumentation av pornografiska skildringar av barn osynliggörs gång på gång. I en diskussion om "s.k. nudist- och poseringsbilder" [21.] skriver utredningen att dessa skildringar ibland kan "anses pornografiska" för att de "fokuserar på barns nakna underliv", men konstaterar därpå att det är en attitydsfråga: "Materialet är ofta likvärdigt med sedvanliga familjefilmer.". De värderingar som genomsyrar dessa skrivningar är mycket oroväckande. Ett samhälle där gränsen mellan "sedvanliga familjefilmer" och pornografiska skildringar av barn suddas ut, normaliserar både en allmän sexualisering av barn och sexuella övergrepp mot barn. Hur kan formuleringar som dessa tillåtas i en statlig utredning med syfte att öka skyddet för barn? Utredningen vrider gång på gång fakta för att kunna bagatellisera barnpornografi respektive konsekvenserna av sexuella övergrepp mot barn. Exempelvis påstås i betänkandet att "De flesta som innehar barnpornografiskt material har inte gjort sig skyldiga till egna sexualbrott mot barn." [22.] Hur vet man det? Fakta är att övergrepp inte kunnat konstateras/bevisas i de flesta fall, men den reella förekomsten är helt okänd. Utredningen uttalar likaså bestämt apropå ett fall där en man "utför ytliga sexualhandlingar" på två sovande (eventuellt drogade) småflickor att "Barnen har alltså i dessa fall inte upplevt mannens sexualhandlingar." [23.]. Men varje gång barnen började röra sig stoppades filmen. Vem kan uttala sig om vad som hände däremellan? Forskning kring narkos visar också att en sövd människa ofta eller eventuellt alltid fortfarande märker vad den utsätts för. Det är dessutom så att det att låtsas sova är en ganska vanlig överlevnadsstrategi bland barn som utsätts för sexuella övergrepp. Denna information hade utredningen kunnat få om man haft en referensgrupp med organisationer som FmP, barnrättsorganisationer, kvinnojourerna, Stödcentrum mot incest eller andra som arbetar med incestöverlevare. Istället har utredningen valt att ständigt förringa övergreppen. Förövarens
perspektiv inte barnens
Med en sådan skrivning visar utredningen att man antagit förövarnas perspektiv, inte barnens. Det finns ju självklart något i den pornografiska skildringen av ett fullt könsutvecklat barn som gör att de flesta människor i Sverige anser befattningen med den skildringen bör vara straffbar. Det är nämligen ett barn. Och den typ av förövare som brukar kallas pedofiler kanske inte vill ha den porren. Men var det verkligen bara en viss typ av förövares inställning som skulle vara utgångspunkt för utredningen? Vart tog barnets rätt vägen? Utredningen har inte utgått från barns behov. De allra flesta sexuella övergrepp mot barn utförs mot flickor mellan cirka 8 och 12 år av deras fäder, styvfäder, farfäder, morbröder, bröder och andra närstående män. Det vill säga de män som inte brukar kallas pedofiler, utan incestförövare. Det är just den stora majoritetens typ av sexuella övergrepp som den kommersiella porrindustrin förhärligar och uppmuntrar till i barnpornografi och anspelningspornografi (se nedan, vårt svar till avsnitt 7.4). Men den kommersiella barnpornografin har utredningen inte befattat sig med. Utredningen har misslyckats
FmP:s grundsyn angående barnpornografiEftersom barnpornografiutredningens betänkande dels baseras på en missvisande undersökning och dels innehåller så många sakfel samt att utredningen i flera fall avstått från att göra någon egentlig analys av olika företeelser har dess grundsyn blivit helt felaktig. Det gör det mycket svårt att besvara betänkandet. FmP har därför valt att innan vi svarar på betänkandets olika avsnitt förklara vår från Barnpornografiutredningens betänkande vitt skilda grundsyn. Kort historik Under slutet av 1970- och början av 1980-talen växte kvinnojoursrörelsen i Sverige. Kvinnors delande av erfarenheter av sexuella övergrepp ledde till en ökande medvetenhet om hur både barnpornografi och pornografi i allmänhet användes i samband med sexuella övergrepp. Det vill säga att förövare använde pornografi som inspiration till övergrepp, för att initiera övergrepp, för att bryta ner offrens försvar, för att legitimera sin "rätt" att begå övergrepp och för att dokumentera sina egna övergrepp. (Samt att sprida dokumentationerna vidare så att de i sin tur kunde inspirera till nya övergrepp och så vidare.) Medvetenheten ökade också om att fortsatt spridning av de dokumenterade övergreppen innebar en ytterligare kränkning av det enskilda offret. Denna kunskap om pornografi i allmänhet och barnpornografi i synnerhet växte och spreds bland många olika grupper i samhället; förutom kvinnoorganisationerna och stödgruppsorga-nisationerna också bland barnrättsorganisationer, poliser, bland vissa socialarbetare, jurister, ungdomsmottagningspersonal, skolsköterskor och andra som yrkesmässigt möter utsatta kvinnor och barn. Men bland de flesta av dessa koncentrerades den växande medvetenheten till konsekvenserna för det enskilda offret. Samhällsperspektivet från 1960-talet tappades alltmer bort. Våldets normaliseringsprocess Porrens normaliseringsprocess I pornografin framställs sexuella övergrepp mot kvinnor och barn som sexuellt upphetsande och önskvärda. Sexualitet och våld kopplas samman. Dessa skildringar av kvinnor och barn som sexuella handelsvaror sprids i massupplaga via matvaruaffärer, kiosker, bensinstationer, video och TV m.m. Och pornografin flyttar gränser både för vårt sexuella handlingsmönster och vår syn på sexualitet och på sexuella övergrepp. Genom pornografin görs mäns sexuella våld mot kvinnor och barn till något "normalt", något sexuellt upphetsande, och därmed leder pornografin till en avtrubbning inför sexuellt våld. Ju mer utbredd pornografin blir, desto mer påverkar den. Och den påverkar samhällssynen som helhet inte bara de män som begår övergrepp. Detta kan vi se i bland annat rättstillämpningen. I Sverige idag kan en man få ett lindrigare straff för en våldtäkt mot ett minderårigt barn med motiveringar som att en flicka i tidiga tonåren försökt "verka erfarnare" än hon var. Eller med motiveringen att två 9-åriga flickor uppträtt "förföriskt". Eller att en 8-årig flicka inte gjort "tillräckligt" motstånd. Hon barnet förväntas ta ansvar för sitt beteende. Av honom den vuxne kräver samhället inte samma ansvarsfulla beteende. Man kan fråga sig varför vuxna män accepterar att bli omyndigförklarande i just detta sammanhang, men inte annars. Och varifrån kommer nämndemännens resonemang, att vuxna män förväntas tro att en liten flicka skulle "vilja" ha samlag med dem om hon inte gör "tillräckligt" motstånd? Insikten om pornografins normaliseringsprocess gör det lättare att förstå varför varken den nuvarande barnpornografilagen eller lagen mot sexuellt våld eller tvång egentligen har använts. Ett tydligt exempel på hur pornografin flyttat gränser är att pornografiska filmer och tidningar med "fist-fucking" d.v.s. knytnävsövergrepp inte kunnat dömas enligt lagen mot sexuellt våld eller tvång. Den amerikanska professorn i juridik Catharine A. MacKinnon skriver:
Gränsförskjutningar
för sexualmönstren (Mot bakgrund av hur unga pojkar utsätter unga flickor för detta pornografiinspirerade sexuella våld blir det fullständigt absurt att läsa betänkandets beskrivning av att när "ungdomar filmar sitt gemensamma sexualliv" ska deras innehav av dessa filmer självklart vara straffritt [28.]. Ingen analys görs av vem som filmar vad och varför.) All pornografi har samma grund Barnpornografi hör ihop med all annan pornografi och med samhällets syn på män, kvinnor, barn och sexualitet. Därför anser FmP att en lag mot all befattning med barnpornografi måste kompletteras med andra samhälleliga åtgärder för att motverka orsakerna till att företeelsen existerar. Barnpornografi
som brott Framställning av barnpornografi är oftast en del i ett sexuellt övergrepp. Därmed hör framställningen närmast till Brottsbalkens kapitel innehållande sexualbrott. För det enskilda barnet är spridningen, överlåtandet etc. av de konkreta dokumentationerna av övergreppen en förlängning av övergreppen och därmed kan det tyckas självklart att all befattning med barnpornografi skulle höra till sexualbrotten. Men barnpornografin har som påtalats även andra funktioner. I grunden handlar pornografi om förtryck och om kvinnors och barns bristande mänskliga rättigheter. Förutsättningen för pornografin är en könens över- och underordning, och pornografi är därmed i sig motsatsen till demokrati, och till samhällets strävan efter jämställdhet. För att inte osynliggöra pornografin som samhällsföreteelse borde kanske förbudet falla under ett annat kapitel i Brottsbalken. FmP tar inte ställning var i Brottsbalken ett förbud mot all hantering av barnpornografi skulle placeras, men vill påpeka vikten av att lagstiftaren ser till barnpornografins alla funktioner. Kommentarer till betänkandets olika avsnitt:Avsnitt 6.1 Allmänna utgångspunkterUtredningsförslaget
Alltför
vittgående begränsningar av förbudet mot innehav Avsnitt 6.2 Aktiv befattning med barnpornografi bör förbjudasUtredningsförslaget Samtlig
befattning bör vara kriminaliserad Vi instämmer för övrigt i att också införsel och utförsel till och från Sverige självklart ska vara kriminaliserade gärningar. Avsnitt 6.3 En särskilt straffskala för grova brottUtredningsförslaget Våldspornografi
innehåller inte "spelade" skildringar FmP instämmer dock i att en särskilt straffskala för grova brott bör införas. Detta ska gälla i de fall utredningen tar upp, d.v.s. där gärningen bedrivits i stor omfattning, pågått under lång tid och avsett många upptagningar etc. samt inneburit grova skador. Utredningsförslaget Barnpornografibrott
bör alltid leda till fängelsestraff Vid barnpornografibrott bör således straffskalan ändras, från lägst böter och högst fängelse i två år, till fängelse i lägst 6 månader och högst två år. Vid grovt barnpornografibrott bör straffskalan vara fängelse i lägst två och högst sex år. Avsnitt 6.4 Även oaktsamma handlingar bör bestraffas i yrkesmässig verksamhetUtredningsförslaget FmP stöder
utredningsförslaget, med undantag för straffsatsen
Avsnitt 6.5 Även innehav av barnpornografi bör bestraffasUtredningsförslaget All form
av befattning med all form av barnpornografi bör kriminaliseras
Avsnitt 6.8 En särskild preskriptionsregel även för sexuellt ofredandeUtredningsförslaget Allt sexuellt
ofredande av barn bör få utökad preskriptionstid
För övrigt anser FmP att även lagen mot sexuellt ofredande av barn självklart ska anpassas till rekommendationen i FN:s barnkonvention, d.v.s. att med barn ska avses den som är under 18 år. Avsnitt 7.1 Det nuvarande barnbegreppetUtredningsförslaget FmP vill
kriminalisera hela företeelsen barnpornografi Avsnitt 7.4 AnspelningpornografiUtredningsförslaget Anspelningspornografi
används av förövare mot barn Det är helt felaktigt att detta skulle handla om "otvetydigt vuxna och inte barn". En mycket liten del av anspelningspornografin består av filmer/bilder där en uppenbart vuxen kvinna t.ex. kläs ut till baby och placeras i en jättelik spjälsäng där hon för en jättenapp ut och in genom slidan medan hon ropar på pappa, som sedan kommer och utnyttjar henne. Det allra mesta av anspelningspornografin består av filmer/bilder med flickor och unga kvinnor mellan cirka 13 och 20 år. [30.] I anspelningsporren utnyttjas alltså framför allt flickor som faktiskt är barn, samt unga kvinnor på gränsen till barn. I betänkandet avfärdas också det faktum att tidningarnas/filmernas titlar anspelar på barn med motiveringen att titlarna bara valts "i syfte att skänka spänning åt materialet" [31.]. Men vem förväntas tycka att det skänker "spänning" att onanera till skildringar av incest annat än incestförövare? Utredningen frågar varken vem som konsumerar anspelningspornografi eller i vilket syfte. Och framför allt diskuteras inte denna pornografis eventuella konsekvenser för barn. Barnpornografi har fler funktioner än att det enskilda barnet utsätts vid framställningen och att barnets integritet kränks varje gång bilderna visas. Barnpornografi, och anspelningspornografi, konsumeras av män som blir kåta av sexuella övergrepp mot barn. Den används av förövare för att legitimera övergreppen för sig själva och den används mot barn för att bryta ner deras motstånd, vilket de flesta organisationer som arbetar med utsatta barn kan vittna om. Självklart tar också barnen skada av att utsättas för detta. När utredningen i betänkandet skriver att barn "som ser en sådan film kan rimligen inte antas identifiera sig med dessa personer" och att de utsatta barnen därför inte bör "kunna anses kränkta av denna typ av pornografi på samma sätt som barnpornografi" [32.] visar man att man inte alls har någon kunskap om barnpsykologi och därför inte förstått konsekvenserna för barnen. Att barn identifierar den vuxne som spelar barn som faktiskt just i den stunden varande barn, kan ses även t. ex. i TV:s barnprogram som "Björnes Magasin", där Björnes vänner spelas av vuxna som agerar som barn. Att som utredningen påstå att anspelningspornografin endast "kan såra den allmänna anständighetskänslan" visar att man inte insett hur sexuella övergrepp mot barn hör samman med barnpornografi och anspelningspornografi. Det är när myndigheterna i andra länder sett dessa samband, som man valt att lagstifta mot anspelningspornografin inom barnpornografilagstiftningen, så som t.ex. i Norge. Barnpornografi och anspelningspornografi fungerar således både som legitimering av och inspiration till sexuella övergrepp mot barn, som en del i initierandet av det sexuella övergreppet och som en del av själva övergreppet. Som en del i pornografins normaliseringsprocess (se ovan) fungerar anspelningspornografin också så att den legitimerar en ökande sexualisering av allt yngre flickor. Enligt en undersökning av baksidestexter till pornografisk videofilm som säljs och/eller hyrs ut i vanliga videobutiker runt hela Sverige, innehåller hela 74% av baksidestexterna anspelningar på unga flickor [33.]. Detta har utredningen valt att inte ta upp. Trots att man inte undersökt anspelningspornografin upprepar utredningen i betänkandet, gång på gång, i både huvudtext och i noter, att anspelningspornografi inte har något som helst med barn att göra. Genom att avfärda anspelningspornografin som utredningen gjort demonstrerar man en total okunskap om företeelsen som sådan liksom en märklig ovilja att se både syfte och konsekvenser. FmP menar att anspelningspornografi ska kriminaliseras i enlighet med vad som angivits ovan under avsnitt 6.2 och 7.1. Avsnitt 9.2.4 UndantagsreglerUtredningsförslaget Barnpornografi
ska självklart undantas från TF och YGL Avsnitt 9.2.5 Den faktiska tryck- och yttrandefrihetenUtredningsförslaget All barnpornografi
bör kunna konfiskeras Avsnitt 14.3 PolisenUtredningsförslaget Polisen
har en avgörande roll vid barnpornografibrott FmP anser att polisen är oerhört viktig för avslöjandet av barnpornografibrott. Erfarenheter från andra länder visar att de poliser som vet var de ska söka efter barnpornografi hittar mer barnpornografi vid husrannsakan än andra poliser. Dessa dokumentationer kan då också fungera som bevismaterial vid misstänkta sexuella övergrepp mot barn. I andra länder har det också visat sig att då innehav av barnpornografi är förbjudet, har majoriteten av undersökningar av misstänkta fall av sexuella övergrepp mot barn härrört ur beslagtaget innehav av barnpornografi. Bl.a. angav en tysk polis vid Världskongressen mot kommersiell sexuell exploatering av barn, som hölls i Stockholm sommaren 1996, att 80% av deras undersökningar av sådana misstänkta fall härrörde ur beslagtaget innehav. För det enskilda barnet kan det innebära att övergreppen kanske kan stoppas på ett betydligt tidigare stadie än annars. Vikten av polisens arbete blir också tydlig när man ser till den franska polisens stora beslag av barnpornografi under det senaste året. Utan en massiv polisinsats hade de många franska män som greps vid beslagen inte kunnat avslöjas. Endast om polisen får både kunskap samt centrala och lokala resurser att arbeta mot barnpornografi kan ett effektivt bekämpande av barnpornografi grundas. Vi anser därför även att utredningsförslagets skrivning om vikten av att utbilda nya poliser om barnpornografi inte räcker. Det är också viktigt att satsa på vidareutbildning av polis i allmänhet och poliser som arbetar med fall av sexuella övergrepp mot barn i synnerhet. En sådan utbildning skulle kunna ske inom en särskilt institution, se punkten nedan: "Förslag till övriga åtgärder". Där skulle också tullpersonal m.fl. kunna få utbildning. Utredningsförslaget om internationellt polissamarbete Barnpornografi
måste bekämpas globalt Förslag till övriga åtgärderUtredningsförslaget De som
utsatts för sexuella övergrepp måste få
stöd och rehabilitering Stöd
till organisationer som arbetar med utsatta kvinnor och barn
FmP föreslår
att en statlig organisation inrättas Förutom utbildning av polis, tull och domstolar kunde en sådan organisation erbjuda utbildning åt andra yrkesgrupper (socialarbetare, skolsköterskor och övrig skolpersonal, barnomsorgspersonal, läkare, personal vid ungdomsmottagningar samt inom mödra- och barnahälsovård m.fl.) som möter barn som utsatts för sexuella övergrepp. Ett samarbete med folkrörelseorganisationer skulle kunna inrättas (organisationer som FmP, barnrättsorganisationer, ROKS Riksorganisationen för kvinnojourer i Sverige, andra kvinnoorganisationer, stödgrupper för utsatta barn m.fl.) och medel avsättas för att ge dem möjlighet att dokumentera sina erfarenheter och utveckla sitt arbete. Forskning om pornografi och dess konsekvenser kunde initieras. Då forskare i andra länder undersökt pornografi ur många olika aspekter, kunde denna forskning sammanställas och organisationen kunde framställa informationsmaterial för att sprida kunskap kring sådan internationell forskning. En fortlöpande kontroll av den kommersiella pornografimarknaden kunde utföras. Stöd till undersökningar kring kommersiell pornografi kunde utgå. Självklart är det nödvändigt att den utbildning en sådan organisation skulle tillhandahålla måste bygga på erfarenheterna från de grupper som har mest kunskap om barnpornografi, såsom FmP, kvinnojoursrörelsen och andra kvinnoorganisationer, barnrättsorganisationer m.fl. Även här är redovisningen av internationella forskningsresultat av stor vikt. En sådan organisation kunde då garantera att barnpornografi inte än en gång försvinner från debatten, för att återuppstå några år senare men med förlust av tidigare samlad erfarenhet och kunskap. Därmed skulle man kunna få en ovärderlig kontinuitet i arbetet mot barnpornografi. FmP:s arbetsgrupp Stockholm den 3 juli 1997 1. SOU 1997:29, sidan 17. UPP
IGEN
|