«
Svarta kvinnors stora rösträttsorganisation
i USA
Bland grundarna av NACW fanns bland andra Fannie Barrier Williams,
Ida B. Wells,
Frances E.W.Harper och Mary Church Terrell.
Den tidiga rösträttsrörelsen
för kvinnor i USA hade vuxit fram ur abolitioniströrelsen,
alltså kampen för avskaffandet av slaveriet (abolish
= avskaffa). Då krävde de rösträtt för
alla, oavsett kön eller hudfärg. Men med tiden blev rösträttsrörelsen
allt mer inriktad på vita medelklasskvinnor. Flera svarta
rösträttskvinnor valde därför att bilda egna
organisationer.
Lokalt på flera orter bildade svarta kvinnor under
1880-talet "klubbar" som delvis kan liknas vid självhjälpsgrupper.
42 sådana klubbar från 14 stater samlades i en första
National Conference of the Colored Women
of America i Boston 1895. Det
ledde till startandet av NFAAW,
National Federation of Afro-American Women.
Redan innan dess hade även CWL,
Colored
Women's League*, bildats på flera orter, och de
deltog också i konferensen.
1896 gick de två organisationerna samman med ännu
fler lokala klubbar till riksorganisationen NACW,
National Association of Colored Women.
Eftersom den nya organisationens lokalavdelningar kallades för
klubbar kom organisationen senare att döpas om till NACWC,
National Association of Colored Women's Clubs.
Redan
efter ett år hade de cirka 5 000 medlemmar och medlemsantalet
fortsatte fördubblas många gånger om.
Bland de mest kända av initiativtagarna till NACW
fanns Fannie
Barrier Williams, Frances
E.W. Harper, Mary
Church Terrell, Harriet
Tubman och Ida
B. Wells. Mary Church Terrell valdes till ordförande. Organisationen
antog också hennes motto: Lifting as
We Climb.
Några av medlemmarna i NACW i Iowa 1903.
Organisationen
gav från 1897 också ut en egen tidning som fick namnet
The
National Association Notes, men den bytte senare titeln till
The National Notes. Den startade som
ett enkelt nyhetsbrev, men blev snart en månadstidning.
NACW drev kvinnors rösträtt,
men de jobbade också för svarta kvinnors rättigheter
inom alla områden. Klubbarna samlades kring det som just deras
medlemmar ville ägna sig åt, så det fanns lokala
klubbar med inriktning på unga tjejer, gifta kvinnor, äldre,
sömnad, studie- eller musikgrupper, och klubbar som var inriktade
på konkreta arbetsuppgifter. De drev startande av daghem,
lekskolor och sommarläger för svarta barn, skolor för
svarta flickor och ålderdomshem för svarta äldre.
De krävde lika lön för samma arbete och ordnade protester
mot rassegregerade bussar. De deltog i kampen mot lynchningar och
ordnade bojkotter med "Don't Buy Where
You Can't Work"-kampanjer.
I tanken på att lyfta svarta hade förstås
också folkbildning en viktig roll. NACW gav ur broschyrer,
ordnade föredrag, arrangerade studiecirklar och "läsklubbar".
De lokala klubbarna tog ibland också namn efter kända
historiska svarta kvinnor, för att hedra sina förmödrar
och sprida kunskap om dem.
Några av medlemmarna i NACWC i Montana 1921.
NACW växte
med åren till en mycket stor organisation. Vid rösträttens
införande hade NACW cirka 10 000 medlemsklubbar, underförbund
i 29 stater, och över 200 000 medlemmar runt om i landet.
När rösträtt för kvinnor
hade införts i USA 1920 fortsatte NACW att arbeta för
svarta kvinnors rättigheter på alla andra sätt,
men medlemsantalet minskade med åren.
NACWC
finns kvar som organisation än idag, och jobbar nu med fokus
på lika lön och barnomsorg.
*
I en del texter kallas CWL istället
för NCWL, National
Colored Women's League, eller NLCW,
National League of Colored Women, troligen
för att grupper på en del orter ibland gick ihop i tanke
att bilda en riksorganisation, men i praktiken blev de ingen nationell
organisation förrän vid sammanslagningen 1896.
|