«
Kortlivade lokala arbetarkvinnogrupper
för kvinnors rösträtt
Från vänster: Clara Lemlich, Rose Schneiderman, Lenora
O'Reilly och Margaret
Hinchey startade Wage Earners' League for Woman Suffrage i New York.
Wage
Earners' Suffrage League (WESL) var lokala initiativ för
rösträtt för kvinnor som drevs av fackligt aktiva
arbetarkvinnor. Ibland kallas de istället Wage
Earners' League for Woman Suffrage
(WELWS). Den första gruppen verkar ha startat i San Francisco
1908, men vi har hittat väldigt lite information om grupperna.
I New York startades WELWS i mars 1911 av bland andra
textilarbeterskorna Clara
Lemlich, Rose
Schneiderman, Pauline Newman, Leonora
O'Reilly och Mollie Schepps
tillsammans med tvätteriarbeterskan Maggie
Hinchey.
De var trötta på männen i socialistpartiet
för att männen där var helt ointresserade av att
kvinnor skulle ha rösträtt. De var lika trötta på
de konservativa rösträttskvinnorna i NAWSA,
National American Woman Suffrage Association,
för att de var så ointresserade av att arbetarkvinnor
skulle vara med i kampen. Alltså startade de lokala rösträttsgrupper
för arbetarkvinnor.
Alla kvinnor var välkomna, men endast
arbetarkvinnor hade rösträtt. De andra var "allierade".
Organisationen vände sig i första hand till immigranter
bland arbetarkvinnor, men också till kvinnor som inte yrkesarbetade,
som hemmafruar.
Syftet var att få "arbetarkvinnor
att se nödvändigheten av rösträtten, att agitera
för rösträtten och att lära oss hur rösträtten,
när den är vunnen, kan användas".
Eftersom
de oftast inte hade råd att hyra lokaler hade de sina möten
utomhus, och höll appelltal på gatorna.
I Los Angeles hörde Frances
Nacke Noel till de drivande, och i Chicago startades gruppen
av fackföreningsledaren Alice Henry
och kängmakaren Emma Steghagen.
I San Francisco var servitrisen Louise
LaRue och typografen Minna O'Donnell
bland initiativtagarna. Kvinnor inom gruppen höll appelltal
på flera olika språk för att få med sig immigrantkvinnor.
De köpte också in té i lösvikt och gjorde
egna förpackningar med etiketten "Equality
Tea" med reklam för kvinnors rösträtt
på som de sålde överallt.
Wage
Earners' League for Woman Suffrage
i New York fick stöd av en del rikare kvinnor, som bidrog med
pengar, precis som de gjorde till NWTUL,
National Women's Trade Union League.
Men de rika damerna tilläts inte ha något inflytande
över kampanjer eller appelltal som organisationen genomförde,
och inte heller över utåtriktat material. Däremot
fick de delta i möten och hjälpa till i föreningens
arbete.
Wage Earners' Leagues använde sig oftast av en
direkt retorik genom att i flygblad och broschyr ställa frågor
som "Varför får du lägre
lön än en man?" och direkt svara: "För
att du är kvinna och inte har rösträtt."
Clara Lemlich, Leonora O'Reilly och Mollie Schepps höll regelbundet
appelltal utanför fabrikerna när arbeterskorna slutade
och gick hem.
De utgick också väldigt konkret ifrån
vad arbetarkvinnor behövde där och då. Exempelvis
kombinerade Lower East Side-gruppen av WELWS i New York rösträttskampen
med sådant som att lära kvinnor att simma på sommarsöndagar.
Och i det fall de hade råd att ge ut ett material, som broschyren
"Senators vs. Working Women",
innehöll det argument för rösträtt ut just arbetarkvinnors
perspektiv.
De ställde också andra krav som var viktiga
för arbetarkvinnor, som kamp mot barnarbete, för kortare
arbetsdag, lika lön, bättre boenden, rena gator och tillgång
till hälsosam mat. De drev dessutom kamp mot trafficking av
kvinnor och barn i prostitution, och för fred.
Genom allt WESL:s och WELWS:s arbete kom många
fler arbetarkvinnor att stötta kravet på rösträtt
för kvinnor och bli aktiva i kampen.
Margaret Hinchey, ordförande i Laundry Workers Union of New
York
och aktiv i WELWS, höll många och populära tal om
rösträtt.
I
new York var höjdpunkten ett protestmöte i april
1912 i en lokal på Cooper Union, då tusentals arbetarkvinnor
samlades. Män i ledningen för staten New York hade kommit
med en rad uttalanden om att kvinnors rösträtt var ett
hot mot äktenskaplig harmoni, skulle smutsa ner kvinnors moral,
och göra så att de förlorade sin kvinnliga charm
och blev maskulina – och kvinnor från WELWS avlöste
varandra i att hålla tal i protest. Clara Lemlich sa att de
förskräckliga arbetsförhållandena på
fabrikerna och kvinnors låga löner skadade "äktenskaplig
harmoni" betydligt mer än rösträtt, eftersom
det tvingade in kvinnor i dåliga äktenskap. Rose Schneiderman
sa att männens prat om "charm" i själva verket
inte alls syftade på arbetarkvinnor, som bara förväntades
arbeta och producera tills de dör av någon industriell
sjukdom. Och sin "kvinnlighet" kan arbetarkvinnor minsann
definiera själva. Mollie Schepps sa att den respekt de makthavande
männen påstod sig ha för kvinnor inte syntes i det
brutala sätt som de behandlade strejkande textilarbeterskor
på. Rakt på sak och med mycket humor argumenterade de
för varför arbetarkvinnor måste kräva rösträtt
och genom det rätten att vara medborgare.
Det var också på ett möte för
WELWS som Rose Schneiderman 1912 höll sitt berömda tal
om att arbetarkvinnor vill mer än att bara kunna existera:
Tyvärr verkar det inte finnas mycket kvar av dokument
om de olika grupperna, men det verkar som om den i New York rann
ut i sanden redan under 1912. Flera historiker menar att det nog
berodde både på brist på pengar och att de mest
drivande även var aktiva i andra organisationer.
Men trots att WESL- och WELWS-grupperna fanns under
så pass kort tid anser många forskare att de hade en
mycket stor betydelse för att de gjorde att så många
fler arbetarkvinnor ställde sig bakom kravet på rösträtt
för kvinnor.
|