«
Multimiljonären som backade upp rösträttsrörelsen i USA
Alva
Erskine Smith föddes den 17 januari 1853 i Mobile i
Alabama i USA. Föräldrarna var välbärgade. De
fick sex barn. På somrarna bodde familjen i Newport, Rhode
Island, eller gjorde resor i Europa. Alva har sagt att hon redan
då reagerade på att pojkar hade frihet medan flickor
inte fick göra någonting.
1859 flyttade familjen till New York. Men vid inbördeskrigets
slut flyttade mamman med barnen till Paris, där Alva gick på
en privat internatskola.
När familjen flyttade hem till New York igen 1869
hade pappan fått det sämre ställt ekonomiskt. Och
till Alvas stora sorg dog mamman två år senare.
Sedan barndomen hade Alva varit nära
vän med Consuelo Yznaga, som var
en kubansk arvtagerska. Troligen var det genom henne som Alva träffade
William Kissam Vanderbilt, sonson till
Cornelius Vanderbilt, som kanske var den då rikaste mannen
i hela USA. William själv ansågs äga runt 100 miljoner
dollar. 1875, 22 år gammal, gifte sig Alva med William. De
flesta verkar anse att hon gjorde det för att hennes systrar
och pappa skulle få det bättre ställt. Paret fick
tre barn tillsammans.
Alva
levde flott. Men trots all Vanderbilts rikedom var de inte
fina nog för societeten i New York, som såg de "nyrika"
som mindre fina än gamla släkter. Det störde Alva,
som var en viljestark, dominant och mycket driftig kvinna. Hon började
jobba på att Vanderbilts skulle bli ledande i societeten.
Bland annat lät hon bygga och inreda ett hem åt dem i
Newport, kallat The Marble House, som
det tog år att inreda till det lyxigaste tänkbara.
Bilden ovan visar The Marble Houses "guldrum".
När allt var klart arrangerade Alva en otroligt
påkostad kostymbal där 1 200 gäster bjöds in
till det tjusiga nya huset. Det blev inte bara årets händelse
utan det mest extrema som hänt societeten på länge.
Alva visste vad hon ville och hon lyckades helt – efter det
började det sägas att det var Alva Vanderbilt som stod
för guldet i "den gyllene eran" (The
Gilded Age). Minnet av den luxuösa och storslagna balen
våren 1883, och många dräkter, finns bevarat än
idag på museum.
Tjusigast
av alla på balen var Alvas svägerska Grace Vanderbilt,
som hade en klänning döpt efter den nya uppfinningen elektriskt
ljus – The Electric Light dress
– sydd med guld- och silvertrådar, beströdd med
diamanter och med dolda batterier som lyste upp en fackla hon höll
i handen.
Lyxen var stor, men äktenskapet
blev allt sämre, och 1895 chockerade Alva sin fina omgivning
genom att skilja sig. Vid skilsmässan fick Alva både
The Marble House, andra hus och massor av pengar.
Året därpå gifte sig Alva igen, med
Oliver Hazard Perry Belmont, en av
den förre makens gamla vänner och även han mycket
rik. Det var när den nye mannen dog 1908 som Alva engagerade
sig i rösträttsrörelsen.
Alva Belmont gick med i NAWSA,
National American Woman Suffrage Association,
och arrangerade en rösträttskonferens i The Marble House.
Hon startade Political Equality League,
som ägnade sig åt lobbyarbete för att få folk
att rösta på de politiker som var för rösträtt
för kvinnor. Alva var då också delegat till IWSA:s,
International Woman Suffrage Alliance, kongress i London
1909.
Alva Belmont med Inez Milholland.
Alva blev allt mer radikal. När hon såg hur
invandrarkvinnor utnyttjades i textilindustrin engagerade hon sig
i NWTUL,
National Women's Trade Union League,
till stöd för arbetarkvinnors fackföreningar. Hon
blev en av "The Mink Brigade",
de rika kvinnor som med sina pengar och sina många kontakter
stöttade, och i praktiken ibland direkt möjliggjorde,
textilarbeterskornas strejker. 1911 ordnade Alva en välgörenhets-föreställning
på Metropolitan Opera House för sina rika vänner,
där alla intäkter gick till offren för branden
i Triangle-fabriken.
För
att få sina rika vänner att stötta rösträttsrörelsen
bjöd hon också in dem till särskilda välgörenhetsmiddagar.
Hon hade köpt rätten till de brittiska suffragetternas
porslin och lät tillverka det. Alla gäster fick sedan
ta med sig porslinet hem, när den fina middagen var över
och de hade skänkt pengar till rörelsen.
Alva hade tusen idéer och pengar till att testa
det mesta. Hon startade en lunchrestaurang där arbetarkvinnor
kunde äta billig men näringsrik lunch. 1911 startade hon
en jordbruksskola på Long Island, där fabriksarbeterskor
helt gratis fick bo och omskola sig till ett sundare yrke. Men det
senare hörde till de projekt hon la ner efter ett tag.
Rösträttskvinnorna stod ständigt i picket line utanför
Vita huset.
Det har senare blviit en välkänd påverkansteknik.
1914 bjöd
Alva in den brittiska suffragetten Christabel
Pankhurst till USA för en talarturné. Samma år
lämnade Alva NAWSA för att gå över till CU,
Congressional Union for Woman Suffrage.
1916 var hon tillsammans med Alice
Paul med och drev att NWP,
National Women's Party, skulle bildas.
I NWP var Alva med
och arrangerade deras "picket lines" utanför Vita
huset. Tillsammans med den självlärda musikern Elsa
Maxwell både skrev Alva, och satte upp, en "suffragistoperett"
på hotell Waldorf-Astoria.
Efter att rösträtt för
kvinnor hade införts i USA 1920 fortsatte Alva Belmont sitt
arbete i NWP. Hon blev ordförande för NWP ända fram
till sin död. Hon såg också till att NWP fick en
stor fastighet i New York som huvudkontor, som därför
fick namnet Alva Belmont House.
Under
1920-talet blev Alva Belmont engagerad i kvinnors rättigheter
internationellt. Inom ramen för NWP var hon med och startade
International Feminist Committee, som
skulle jobba för att få igenom rösträtt i länder
som Frankrike. Alva vistades då mycket i Frankrike, där
hon också hade flera hus.
På äldre dar blev Alva Belmont även
en känd inredningsdesigner. Hon blev då dessutom en av
de första kvinnorna som valdes in i American
Institute of Architects.
Genom sitt starka ekonomiska stöd
spelade Alva Belmont en viktig roll i att både rösträttsrörelsen
och fackföreningsrörelsen för kvinnor kunde utvecklas
under början av 1900-talet.
Alva Belmont dog den 26 januari 1933, 80 år gammal.
På hennes begravning var alla kistbärare kvinnor.
2016
förklarades Alva Belmont-huset för nationalmonument
och är nu ett museum.
|