«
Radikal tysk lesbisk feminist och rösträttskämpe
Anita
Augspurg är ett exempel på hur radikala feminister genom
historien har förstått att olika förtryck samverkar
och förstärker varandra, det som nuförtiden brukar
kallas intersektionalitet.
Hon kämpade mot både kvinnoförtryck, klassförtryck
och kolonialism. Hon var dessutom pacifist, vegetarian och för
djurrätt.
Anita
Johanna Theodora Sophie
Augspurg föddes den 22 september 1857 i Verden an der
Aller i Tyskland. Hon var yngst av fem barn, pappan var jurist och
hade deltagit i 1848 års revolution. Barnen fick en uppfostran
som handlade om att i "full frihet utveckla
sina egna idéer". För Anitas del betydde
det bland annat att hon hade lärt sig att både läsa
och skriva redan vid fyra års ålder.
Anita flyttade senare till Berlin och utbildade sig
till lärare, men hon jobbade inte som det. Istället blev
hon skådespelare – hon hade tagit teaterlektioner samtidigt
med lärarutbildningen.
Bilden
till höger är från teatern.
När hennes mormor dog fick Anita ärva henne.
Då öppnade hon tillsammans med sin dåvarande partner,
fotografen Sophia Goudstikker, en fotostudie
i München, Hof-Atelier
Elvira.
Anita och Sophia utmärkte sig genom att de klippte
håret kort (något som var närmast otänkbart
för kvinnor på den tiden), klädde sig som de hade
lust till, och ordnade feministiska diskussionsaftnar. Det ledde
till att Anita Augspurg blev utsatt för hårda attacker
av anti-feminister. Tack vare att många kändisar och
till och med kungafamiljen använde sig av fotoateljén
gick det ändå bra.
1894 startade Anita Augspurg och Sophia Goudstikker
gruppen Verein für Fraueninteressen
(Föreningen för kvinnors intressen)
som krävde inrättandet av flickskolor och att kvinnor
skulle ha obegränsad rätt till utbildning. 1896 anslöt
den sig som lokalgrupp till BDF,
Bund Deutscher Frauenvereine.
Feministerna Anita Augspurg, Marie
Stritt, Lily Gizycki, Minna Cauer och
Sophia Goudstikker, fotograferade i Hof-Ateljé Elviras lokaler
1884.
Genom sitt arbete i kvinnorörelsen
hade Anita Augspurg sett att kvinnor helt saknade juridiska rättigheter
i samhället. Det gjorde att hon ville utbilda sig till jurist.
Därför flyttade hon till Schweiz 1893, för i Tyskland
fick kvinnor vid den tiden inte studera vid universitet. I Zürich
träffade Anita bland andra Rosa Luxembourg,
som hon verkar ha haft ett kort och turbulent förhållande
med.
Anita Augspurg började vid den tiden också
skriva artiklar i tidningen Die
Frauenbewegung, som startats av Minna
Cauer. Anita skrev om diskriminering av kvinnor i lagstiftningen,
och mot äktenskapet som institution.
1896 åkte Anita Augspurg på
den första internationella kvinnokongressen
i Berlin. Där träffade hon sitt livs kärlek, Lida
Gustava Heymann. Året därpå blev Anita Tysklands
första färdigutbildade jurist, men i Tyskland hade kvinnor
fortfarande inte rätt att praktisera.
Anita och Lida levde ihop och jobbade kvinnopolitiskt
tillsammans i Verband fortschrittlicher Frauenvereine.
Det var en borgerligt radikal förening, men till skillnad från
BDF tog de inte avstånd från socialistiska kvinnogrupper.
De krävde lika rätt till utbildning för flickor, rösträtt
för kvinnor, och kämpade mot samhällets dubbelmoral
mot ogifta mödrar och kvinnor i prostitution.
Men det är svårt att hänga med i svängarna
med det gytter av kvinnoorganisationer som fanns i Tyskland då.
Fram till 1908 var det enligt lag förbjudet för kvinnor
att organisera sig i politiska föreningar, så snarlika
grupper startades och las ner hela tiden. Kvinnor var medlemmar
i flera olika grupper samtidigt och grupper samarbetade som undergrupper
till varandra. Det gör det lätt att blanda ihop föreningar.
Klart är i alla fall att Augspurg och Heymann hörde till
de radikalare av de borgerliga feministerna.
Kamp mot prostitution
1898 startade Anita och Lida en tysk del av Josephine
Butlers Federationen
i Hamburg. Tyskland hade ett system som liknade den svenska reglementeringen,
där det var helt lagligt för män att köpa kvinnor
i prostitution, medan kvinnorna som prostituerades utsattes för
hårda regler och kontroller som begränsade deras liv.
(Redan tjugo år tidigare hade Gertrude
Guillaume-Schack startat en tysk del av Federationen, men hon
mötte alltför stort motstånd och organisationen
lades då ner redan efter några år.)
1902 tog Anita Augspurg, Lida Gustava
Heymann, Minna Cauer och några fler initiativ till bildandet
av en särskild organisation för kvinnors rösträtt,
DVF,
Deutscher Verband für Frauenstimmrecht.
Några år senare blev det närmast sensation
i den offentliga debatten efter att Anita Augspurg skrivit ett "Öppet
brev" i tidningen Die Frauenbewegung 1905, där
hon drev att det patriarkala äktenskapet borde avskaffas, och
att människor istället skulle kunna ingå "fria
äktenskap" med vem de ville, när de ville, helt utanför
statens kontroll.
Trots att både Anita Augspurg och Lida Gustava
Heymann var radikala i sin politiska syn, var de inte intresserade
av den tyska vänstern. De ansåg att den var mansstyrd
och att det därför inte var någon idé för
kvinnor att engagera sig där.
Men de passade inte in i den borgerliga
kvinnorörelsen heller. De var för radikala. När de
bildade DVF hade organisationen kravet rösträtt
för alla. Men 1911 backade DVF på det och nöjde
sig med att endast kräva rösträtt för vissa
kvinnor, på samma villkor som män i de flesta delstater.
Då gick både Augspurg, Heymann och senare även
Cauer ur DVF och bildade det radikalare DF,
Deutscher Frauenstimmrechtsbund.
När
första världkriget bröt ut engagerade sig Anita och
Lida i fredsfrågan. De var med i organiserandet av kvinnornas
internationella fredskongress
i Haag 1915, vilket
gjorde att de blev hårt fördömda i Tyskland, eftersom
det var mitt under första världskriget. Som arrangörer
för Haag-kongressen var de också med och startade WILPF,
Women's International League for Peace and
Freedom. När myndigheterna hindrade dem från att
driva sin politik offentligt hemma i Tyskland höll de istället
olagliga möten i form av "tébjudningar" i
sin lägenhet i München.
Klicka
på bilden för att se en större bild på
när Anita Augspurg och Lida Gustava Heymann är på
promenad i Washington.
Vid Women's International League for Peace & Freedoms kongress
i Zürich
1919 samlades bland många andra från vänster: Anita
Augspurg, Charlotte
Despard/England, Lida Gustava Heymann, Rosa Geroni/Italien,
Alice
Hamilton/USA och Leopoldina Kulka/Österrike.
Tidiga anti-nazister
När kriget tagit slut i och med den tyska revolutionen 1918,
och Weimarrepubliken införts, fick Anita Augspurg möjlighet
att praktisera juridik. Rösträtt för tyska kvinnor
infördes från
och med 1919. Anita Augspurg arbetade då också mot kapitalism
och kolonialism. Hon ville att ett matriarkat skulle införas.
Både hon och Lida var även vegetarianer och engagerade
för djurrätt. De började ge ut tidningen Die
Frau im Staat. Dessutom gick de emot den växande anti-semitismen
och nazismen, och de försökte få Hitler utvisad
till Österrike (där han var född) efter hans misslyckade
kuppförsök i München 1923.
När
Hitler sedan tog makten i Tyskland 1933 var Anita Augspurg och Lida
Gustava Heymann på semester utomlands. Nazisterna konfiskerade
deras hem och allt som fanns där, inklusive alla deras papper
och historiska dokument. De vågade då inte resa tillbaka,
utan bosatte sig i exil i Zürich i Schweiz. De var utfattiga,
eftersom nazisterna också hade lagt beslag på deras
pengar, så de klarade sig med hjälp av vänner.
Anita Augspurg och Lida Gustava Heymann fortsatte vara
aktivister under hela sina långa liv. Från sin exil
i Schweiz fortsatte de att skriva mängder av artiklar mot nazismen.
Anita
Augspurg håller tal på äldre dar.
I slutet
av sitt liv blev Anita Augspurg dement. 86 år gammal dog hon
den 20 december 1943, bara några månader efter sin älskade
Lida.
|