«
Till förra sidan
Pennskaft
– det kallades de kvinnor som arbetade som journalister i
början av 1900-talet. En del säger att det var ett feminint
alternativ till slanguttrycket murvel.
Många säger att det var menat som ett skällsord.
Men klart är att kvinnorna stolt kallade sig själva för
"pennskaft".
Skillnaderna mellan kvinnor och män inom journalistyrket var tydliga
på den tiden. (Idag är särbehandlingen oftast
mer svårgenomskådad.) Pennskaften hade till exempel
bara hälften i lön mot vad manliga journalister
tjänade då. De fick ofta jobba med "kvinnospalter"
eller "kvinnosidor" i tidningarna – och då
som nu sågs "kvinnomaterial" som lågstatusjobb.
Pennskaften ville få jobba med allt
nyhetsmaterial.
Det fanns alltså ett behov av att stödja
varandra. Därför bildades flera lösa nätverk
mellan pennskaften i början av 1900-talet. Det mest kända
är Ligan. Men trots att Ligan
är känd, vet ingen helt säkert när den bildades,
eller exakt vilka som egentligen ingick i den. Troligen bildades
Ligan 1909 eller 1910.
Den mest kända av Ligans medlemmar var Elin Wägner. Hon var antagligen också en av initiativtagarna.
Andra var bland annat:
Elin
Brandell, född Henriques (1882-1963)
Cèlie
Brunius, född Cleve (1882-1980)
Elisabeth Krey (1878-1965)
Vera
von Kræmer (1878-1940)
Ellen Landquist (1883-1916)
Agnes Lindhagen, född Byström (1885-1968)
Gerda Marcus (1880-1952)
Ester Blenda Nordström (1891-1948)
Ellen
Rydelius (1885-1957)
Medlemmarna i Ligan träffades ibland
hemma hos varandra, ibland på sitt stamfik, Söderbergs
konditori på Hamngatan i Stockholm. Vartefter
tog de in fler medlemmar i Ligan. Även när flera
slutat på tidningarna och blivit frilansjournalister
eller skrev böcker fortsatte de vänskapen med varandra,
oftast resten av livet.
Pennskaftens biografdrama
Soaré
för utlandsresor
Ligans mest utåtriktade aktion var en soaré.
Varje år delade Publicistklubben
ut ett resestipendium – till manliga journalister. Pennskaften
hade ofta bättre språkkunskaper än sina manliga
kollegor, de flesta hade studerat, men de hade alltså
inte en chans på de eftertraktade utrikeskorrespondentjobb
som resestipendierna innebar.
En vinterkväll 1911 bestämde sig Ligan för
att skaffa fram pengar som kunde bli grund till ett resestipendium
för kvinnor. De skulle ordna en soaré, och visa en film
som de själva skulle spela in, om en kvinna som sökte,
och fick, jobb som journalist. Filmen hette Hon
fick jobbet eller Exkonung Manuel i Stockholm. Elin Wägner
fick skriva manus med hjälp av Ellen Landquist, som också
spelade huvudrollen. (Det blev en av de första filminspelningarna
i Sverige.) Dessutom bad de några av dåtidens kändisar
att uppträda. Kvällen blev en succé.
Från 1913 delades Pennskaftens resestipendium
ut, och det betydde mycket för dem att få prova att jobba
som utrikeskorrespondenter.
Rundbrev
Ellen Rydelius brukade skicka "rundbrev" till de
övriga i Ligan. Det här var ju långt före
mejl och internet, så det fungerade så att hon
skickade brev till en av de andra, som sedan skickade vidare
brevet till nästa i tur, troligen mest via bud till varandras
tidningar. Såna brev finns bevarade från 1931,
1934 och så sent som 1956.
Några av Ligans medlemmar samlade. Stående från
vänster: Vera von Kraemer,
Tora Garm, Célie Brunius, Ellen Rydelius, Elisabeth Krey,
Agnes Lindhagen och
Ebba Theorin. Sittande: Elin Brandell, Siri Olin och Gerda Marcus.
Red. Kristina Lundgren & Birgitta Ney: Tidningskvinnor
1690 - 1960.
Margareta Stål: Signaturen Bansai,
Ester Blenda Nordström. Pennskaft
och reporter i det tidiga 1900-talet.
|