«
Radikal feminist, socialist, pacifist
och tidningsutgivare
Crystal
Catherine
Eastman föddes den 25 juni 1881 i staden Marlborough
i Massachusetts i USA. Båda föräldrarna var präster,
mamman var en av de första kvinnorna som fick predika i USA.
Föräldrarna var radikala och ansåg att könen
var likvärdiga, så Crystal och hennes bröder fick
hjälpa till med hushållsarbete lika mycket, och Crystal
fick betydligt större frihet än de flesta jämnåriga
flickor.
Crystal brukade säga att hon "föddes
som feminist" på grund av sin mamma. Som exempel har
hon också berättat hur familjen precis som många
andra medelklassfamiljer i USA tillbringade somrarna i en stuga
vid havet, men att mamman då varje år organiserade ett
system av "kooperativ hushållning" med flera andra
familjer, för att kvinnorna inte skulle vara låsta till
hushållsarbete.
Crystal
Eastman utbildade sig både till sociolog och jurist. Hon blev
färdig 1907 och bodde då i Greenwich Village i New York
tillsammans med sin lillebror Max och andra unga radikaler och feminister.
Hennes första jobb var en undersökning av arbetsolyckor,
där hennes rapport blev en klassiker inom området, och
hon utarbetade det som blev New Yorks första lag om arbetsskadersättning.
Andra stater använde lagförslaget som modell och det väckte
dessutom bred internationell uppmärksamhet.
Äktenskap var något som Crystal
var mycket tveksam till, men 1911 flyttade hon ändå till
Milwaukee, för att hon gift sig med en man där. Det varade
bara i två år, och hon var deprimerad större delen
av tiden, men det var där hon började arbeta intensivt
för kvinnors rösträtt.
När Crystal återvände från Milwaukee
1913 grundade hon tillsammans med sin vän Lucy
Burns och Alice
Paul med flera CU
eller CUWS, Congressional
Union for Woman Suffrage, en militant rösträttsorganisation
som var inspirerad av de brittiska suffragetterna i WSPU,
Women's Social and Political Union.
De valde färgerna gult, vitt och lila till sina färger.
Congressional Union gjordes sedan om till NWP,
National Woman's Party, där Crystal
blev mycket aktiv.
Tre hundra aktivister från Congressional Union for Woman Suffrage
samlade
på trappan till Kapitoleum i Washington 1915 i krav på
rösträtt.
Crystal
Eastman var feminist, socialist, pacifist och engagerad för
allas mänskliga rättigheter. Hon organiserade kampanjer,
skrev artiklar och reste runt och höll tal för kvinnors
rösträtt. En vän skrev om Crystal att: "När
hon höll tal – vare sig det var till en liten kommitté
eller en myllrande folkmassa – slog hjärtan snabbare.
Hon var för tusentals unga kvinnor och unga män en symbol
för vad den fria kvinnan kan vara."
1913 var Crystal delegat på internationella rösträttsalliansen
IWSA:s
kongress i Budapest. Där lärde hon känna feminister
som holländska Aletta
Jacobs, ungerska Rosika
Schwimmer och brittiska Emmeline
Pethick-Lawrence. De samarbetade senare i flera sammanhang.
Woman's Peace Party under en demonstration mot kriget.
Under
första världskriget engagerade sig Crystal Eastman
för freden. Tillsammans med Carrie
Chapman Catt var hon en av grundarna av WPP,
Woman's Peace Party. Efter kvinnornas
internationella fredskongress
i Haag 1915 då WILPF,
Women's International League for Peace and
Freedom, bildades, gjordes WPP om till en amerikansk avdelning
av WILPF. Crystal var också engagerad i AUAM,
American Union Against Militarism.
Tillsammans med sin bror Max gav hon ut den socialistiska tidningen
The Masses, som drev anti-militarism.
1916
gifte sig Crystal med en brittisk man hon träffat i fredsrörelsen.
Båda var lika aktiva, och de fick en son och en dotter tillsammans.
Dottern fick namnet Annis efter Crystals
älskade mamma. Crystal hade länge längtat efter barn
och njöt enormt av barnen, även om hon som feminist var
allt mer negativ till äktenskapet som institution, och inte
blev mer positiv när hon själv hade man och barn. Hon
citerade Rebecca
West: "Hemmet är en symbol för
ett tillstånd av uppgivenhet för den manliga viljan."
The Liberator
Crystal Eastmans bror Max och hon fortsatte hela livet att stå
varandra väldigt nära. Han var aktiv i Men's
League for Woman Suffrage, och han har skrivit om hur han
uppskattade sin systers "hänsynslösa
uppriktighet och logik, den outtömliga källa av förstående
kärlek som gjorde de två andra egenskaperna uthärdliga,
och en suverän humor". Efter att censuren stoppat
deras tidning The Masses, startade syskonen en radikal tidskrift
om politik, konst och litteratur, The Liberator,
1918. The Liberator hade som mest en upplaga på 60 000 ex.
Crystal och Max var bägge redaktörer för den under
fyra år, innan de lämnade över den till några
vänner, och den blev sedan kommunistpartiets tidning.
I The Liberator skrev Crystal Eastman bland annat om
hur viktigt det var att feminismen stod på arbetarkvinnors
sida, men också hur viktigt det var med just kvinnokamp, eftersom
kampen mot profitsystem eller för socialism inte räckte
för att frigöra kvinnorna.
Men tiden efter första världskriget
var tuff för radikaler i USA. Att Crystal Eastman alltid stod
för vad hon tyckte, och både sa och drev det, gjorde
att hon en period kallades "den farligaste
kvinnan i USA", och
hon hade svårt att få jobb, eftersom hon svartlistades.
Det var bara feministiska tidningar hon fick fortsätta skriva
för.
När rösträtt för kvinnor införts
1920 höll Crystal Eastman sitt mest berömda tal, "Now
We Can Begin". Och tillsammans med bland andra Alice
Paul skrev hon Equal Rights Amendment,
ett lagförslag om allas lika rättigheter oavsett kön,
som inte antogs förrän femtio år senare, 1972. Men
diskussionerna i arbetet med Equal Rights Amendment visade dem hur
olika Crystal och Alice såg på kampen efter att kvinnors
rösträtt hade genomförts. Medan Alice Paul endast
hade målet att få bort alla lagliga skillnader mellan
kvinnor och män, tyckte Crystal Eastman att det behövdes
betydligt större och djupare förändringar av samhället
för att kvinnor skulle kunna frigöras.
1922
flyttade Crystals man tillbaka till England. Crystal och
barnen bodde under de närmaste åren periodvis i USA och
periodvis i England. I England skrev Crystal för Daily
Herald och den feministiska tidningen Time
and Tide. Hon engagerade sig mot prostitution och sexuell
dubbelmoral. Mannen och hon hade olika hushåll i London och
det var hon som tog ansvaret för barnen, men de fortsatte vara
tillsammans.
1927 dog mannen i en stroke när Crystal och barnen
var i USA, och då stannade de kvar i USA. Vid den tiden hade
Crystal själv redan börjat bli sjuk.
Crystal Eastman dog av njurinflammation i sin bror Max
hem i Erie i Pennsylvania den 28 juli 1928, 47 år gammal.
År
2000 togs Crystal Eastman in i National
Women's Hall of Fame. Hennes tal "Now
We Can Begin" från 1920 finns med bland American
Rhetoric's Top 100 Speeches of the 20th Century.
Crystal Eastman: On Women & Revolution,
1978. Samlade tal och artiklar.
Amy Aronson: Crystal Eastman. A Revolutionary
Life, 2020.
Alla nummer av The Liberator finns
att läsa direkt på nätet, både hos New
York Universitys Digital Library och hos Marxist.org,
klicka på namnen för att komma till tidningarna.
|