MÄN
OCH KILLAR som tränar självförsvarssporter
gör det inte i första hand
för att de ska försvara sig mot sexualiserat våld.
Det är däremot ett av de främsta skälen
till att tjejer och kvinnor vill träna självförsvar.
Att det är så grundar sig förstås i det
vi skrev i början av det här kapitlet: att vi lever
i en värld där män är överordnade och
kvinnor är underordnade, där män har makt över
kvinnor. Och sexualiserat våld är ett uttryck för
den könsmaktordningen. Därför är det särskilt
viktigt att ha en mans- och killfri miljö just när
tjejer och kvinnor tränar självförsvar.
Det betyder förstås också att man inte kan
ha manliga instruktörer/tränare när man ordnar
feministiska självförsvarskurser.
Tränarens makt
Förutom att inse att det är viktigt med en mansfri
miljö i allmänhet, måste vi problematisera tränarens
makt alltså: 1. se
den makten, och 2. fundera över vad den får för
följder. Tränaren har ju alltid en maktposition gentemot
dem han eller hon tränar. Hur den makten används är
ett val.
Det är heller ingen nyhet att män som vill utnyttja
kvinnor och tjejer söker sig till såna platser där
de lättast kan få chansen att göra det. Från
hela världen finns exempel på hur män som ska
hjälpa kvinnor istället tagit chansen att utnyttja
dem ur sin maktställning; läkare, psykologer med flera
inklusive kampsportstränare.
Brist på insikt
Det finns män och killar som faktiskt försöker
förstå hur världen kan se ut ur en kvinnas eller
tjejs synvinkel. Det är bra. Men det är svårt
för män att få det kvinno-jourerna kallar "magkunskap",
alltså sådan kunskap som kommer ur egna upplevelser.
Författaren och journalisten Johan Ehrenberg
skriver i boken "Pengar, makt och alla vi
andra" 1.
om hur han såg världen helt annorlunda under den
korta tid han klädde sig som kvinna och kallade sig Jenny,
och han skriver att han är glad att han personligen slipper
uppleva det igen:
"Jag
litar inte på några bröder. Jag har ju sett
dem från andra sidan. Jag har under en kort period
på stadens gator mött män som trott att
jag var kvinna och deras märkliga självsäkra
rätt att värdera, verbalt trakassera, handgripligen
skrämma och hindra en medmänniska som går på
samma gata, men inte är en man, kan inte förklaras,
bara upplevas."
Det finns många
manliga tränare som är duktiga på grepp och
sparkar, men de saknar den självklara förståelsen
för hur tjejer och kvinnor utsätts för sexualiserat
våld, och vilka följder det får för var
och en av oss att leva i en värld där det våldet
blivit "normalt". De förstår inte hur kvinnor som
går på kurs för att lära sig att försvara
sig samtidigt kan oroas över att de riskerar att skada
angriparen när de slår i försvar. De manliga
tränarna är inte som kvinnor och tjejer
uppfostrade att i alla lägen tänka på allt vi
gör utifrån hur det påverkar andra. De kan
inte känna igen sig. Därför förstår
de inte heller vad som behövs för att tjejer och kvinnor
ska lära sig självförsvar.
Feministisk analys
Den amerikanska instruktören i karate och Tae Kwon Do Laura
Kaminski skriver att fysiska tekniker inte är tillräckligt
först och främst måste kvinnor få
veta hur de gjorts till offer i vårt
samhälle, alltså hur samhället formar könen.
2.
Hur mycket du än tränar fysiska tekniker, och hur
bra du än blir på dem, räcker det inte
om du inte förstått hur kvinnoförtrycket fungerar.
Något liknande skriver Catharina
Calleman i förordet till boken "Försvara
dig, kvinna!" 3.:
"Jag
har sett flera exempel på att attityden räcker långt
i en självförsvarssituation också utan teknikträning.
Å andra sidan är det tvärt emot vad myterna
säger inte alls säkert att du kan försvara
dig bara därför att du har ett svart bälte i
karate."
Den här insikten
saknar de manliga instruktörerna, liksom de saknar kunskapen
om och erfarenheterna av att vara kvinna i ett patriarkat.
Att manliga tränare inte har den insikt och kunskap som
krävs handlar förstås inte om biologi. Om en
kvinna saknar kunskap om kvinnoförtrycket blir den kvinnan
förstås också en sämre självförsvarstränare
för kvinnor och tjejer.
Sammanfattningsvis
Skälen till att inte ha manliga
tränare/instruktörer är alltså många;
från tränarens maktställning och risken för
övergrepp, till kvinnors och tjejers rätt till mansfria
miljöer och mäns svårighet att på djupet
förstå vad det innebär att vara kvinna eller
tjej i ett manssamhälle.
Noter:
1. Johan Ehrenberg: Pengar,
makt och alla vi andra. ETC-bok 1994.
2. Artikeln Feminist Approach to Teaching
Self Defense på hemsidan www.tufffemme.com/Very/That/4302000vt.html
3. Lisa Sliwa: Försvara dig, kvinna!
Månpocket/Bokförlaget Forum 1991.