Bakgrundspapper uppe

« Tillbaka

Gatubild av tre kvinnor som säljer tidningar med diverse män i balgrunden
Rösträttskvinnor säljer tidningen Votes for Women på stan.
Rubrik: Votes for Women

Bilder av omslag till fem nummer av Votes for WomenMånadstidningen Votes for Women startades 1907 av Emmeline Pethick-Lawrence och hennes man Frederick. De startade den som en fristående tidning, men de var bägge medlemmar i WSPU, Women's Social and Political Union. Redan efter ett år hade den blivit så framgångsrik att de gjorde om den till en veckotidning, och 1909 blev den WSPU:s officiella organ. Men den bekostades hela tiden av Pethick-Lawrences och de var redaktörer.
Osynlig ruta
Affisch i grönt av en kvinna som håller upp en tidning. Det står "Votes for Women" på den och "Wanted everywhere"   Medlemmarna i WSPU sålde regelbundet tidningen på gator och torg, men de blev ofta trakasserade av förbipasserande män och ibland greps de av polisen för störande av ordningen.
Osynlig ruta
  1909 gjorde WSPU en stor reklamkampanj för tidningen, med tidningsannonser och affischer på bussar, vilket fick upplagan att stiga till över 40 000 ex. De tog också in annonser och uppmanade läsarna att endast handla i de affärer som var för kvinnors rösträtt och som annonserade i tidningen.

Affisch från reklamkampanjen för tidningen, gjord av Hilda Dallas.
Osynlig ruta

Ett skäl till att Votes for Women blev så populär var att den skrev i en ny typ av agiterande* journalistik, där de ifrågasatte mediernas rapportering om rösträttsrörelsen och uppmanade folk att engagera sig i kampen. De använde sig också av intervjuer av enskilda personer och av fotografier, vilket inte var så vanligt i dåtidens tidningar. De skrev dessutom mycket om de militanta metoder WSPU använde sig av, vilket i sig fick folk att vilja läsa.
Osynlig ruta
  Sammantaget gjorde tidningens annorlunda stil och reklamkampanjerna att det lilla WSPU:s tidning spreds i minst fyra gånger så stora upplagor som exempelvis The Common Cause, tidningen för den tio gånger större organisationen NUWSS. Därmed gjorde Votes for Women att WSPU fick stor möjlighet att påverka.
Osynlig ruta
Porträttfoto av kvinna med uppsatt hår som ser in i kameran. Under bilden står det: Emmeline Pethick-LawrenceMen 1912 blev Emmeline Pethick-Lawrence och hennes man uteslutna ur WSPU, för att de ifrågasatt ledningens beslut om att suffragetterna skulle börja använda mordbrand som metod i kampen, utan att en sådan upptrappning av våldet först diskuterats inom organisationen. När de uteslöts tog paret Pethick-Lawrence med sig tidningen och återgick till att ge ut den som en oberoende tidning, och dåvarande redaktören Evelyn Sharp följde med dem.
Osynlig ruta
Foto av två tjejer som säljer tidningen Votes for Women, fast logotypen är så svag att det inte syns på en så liten bild. De är vardagligt klädda och inga "finare" damer  1914 var Emmeline Pethick-Lawrence med och startade en ny organisation för rösträtt för kvinnor, US, United Suffragists, och i augusti det året blev Votes for Women den nya organisationens tidning.
Osynlig ruta
  Under första världskriget försökte tidningen förhålla sig neutral i fredsfrågan, samtidigt som Emmeline Pethick-Lawrence var drivande i fredsarbetet. I och med kriget kom tidningen ut mer sällan, och blev en månadstidning.
Osynlig ruta
  När parlamentet 1918 tog beslut om att införa rösträtt för vissa kvinnor upplöstes United Suffragists, och då las också Votes for Women ner.
Osynlig ruta

* Agitation/agitera = att argumentera i syfte att sätta i rörelse, uppvigla.

Avdelare i form av grått streck med en datorskärm till vänster

Rubrik: Läs mer
Gul blinkande stjärna Alla nummer av Votes for Women (1907 - 1915) finns att läsa direkt på nätet hos The Digital Library.
Osynlig ruta

Osynlig ruta

  Pil åt vänster Tillbaka till förra sidan
 Pil åt vänster Till tema kvinnotidningar
Pil åt vänster Tillbaka till listan på förmödrar

UPP Pil uppåt
UPPDATERAD 2020-05-31

Bakgrundspapper uppe

www.kvinnofronten.nu