Det som publiceras här är
ett utdrag ur Kvinnofrontens nyhetsbrev för medlemmar:
"Ordet är ditt, syster!". Allt detta har med andra
ord redan publicerats i pappersform.
Då och då kommer rapporter i massmedia
om kvinnor och flickor som lockats och lurats från sina hemländer
med löften om välavlönade arbeten och goda levnadsförhållanden
i andra länder, medan det i själva verket handlar om sexuell
exploatering. Den här typen av "trafficking" har
beskrivits som något nytt för vår tid, men så
är det inte.
Kampen mot
den vita slavhandeln
– en bortglömd historia
Sexhandel har sannolikt alltid existerat –
men inte heller den form som handeln numera uppträder i skiljer
sig nämnvärt från tidigare former. Jag avser då
främst den handel med kvinnor och barn, som från slutet
av 1870-talet och in på 1950-talet engagerade en nationell
och internationell motståndsrörelse.
I MIN FORSKNING om den kvinnliga
nykterhetsföreningen Vita Bandet
upptäckte jag, att denna förening tog del i kampen
mot något som kallades "vita slavhandeln".
Detta engagemang ingick i den kamp för en högre
samhällsmoral som Vita Bandet förde i samband med
sina strävanden för nykterhet.
Någon gång tidigare hade jag väl hört
talas om "vita slavhandeln", men hade ingen aning
om vad det var. Begreppet var så diffust, att det för
mig hade karaktär av myt. Jag trodde knappast att det
skulle gå att ta reda på, om det hade någon
verklighetsgrund. Mitt intresse var emellertid väckt.
Jag forskade vidare och blev inte lite förvånad
över det historiska panorama som bredde ut sig framför
mina ögon. Det är om detta panorama som min kommande
bok handlar och som jag här kortfattat skall berätta.
GENOM TIDSKRIFTEN Vita Bandet fick
jag vetskap om en internationell rörelse med rötter
i 1800-talet och med syftet att bekämpa den handel med
kvinnor, som dolde sig bakom uttrycket "vita slavhandeln";
alltså det som idag kallas "trafficking" .
Våren 1904 öppnades i Stockholm en byrå med
namnet Vaksamhet. Bakom byrån
fanns en förening med samma namn. Dess främsta syfte
var att förhindra att "unga
kvinnor genom falska förespeglingar af agenter, genom
annonser o dyl" lockades att lämna Sverige
för att i "utlandet användas
i lastens tjänst". Men byrån ville
också hjälpa svenska kvinnor, som råkat illa
ut, att återvända tillhemlandet. Jag upptäckte
också, att svenska regeringar hade engagerat sig i rörelsen
mot vita slavhandeln och att Nationernas
förbund under hela sin existens hade handeln med
kinnor och barn som en punkt på sin agenda.
EN
GENOMGÅNG av årgångarna 1904-1950 visade,
att Vita Bandet följde frågan om vita slavhandeln med
jämna mellanrum under åren 1904-1935. I bokanmälningar
och andra artiklar finns anvisningar om böcker i ämnet
och gott om exempel på den retorik som användes i skildringar
och diskussioner.
Skildringarna följer ett likartat mönster:
unga och ofta vackra kvinnor, från strängt taget alla
samhällsklasser, lurades på olika sätt in i ett
sexuellt slaveri. Efter att ha passerat olika stadier från
livet i en
Millicent
Fawcett var en
engelsk feminist och aktivist mot prostitution.
lyxbordell till enklare otuktsnästen hamnade flickorna
slutligen på gatan. De allra flesta gick under i något
exotiskt land, långt från hemlandet. Undantagsvis lyckades
någon av dem ta sig loss eller befriades av någon och
fick därmed möjlighet att berätta vad hon varit med
om.
UNDER TIDEN jag fortsatte att läsa
och studera artiklar och skrifter i ämnet pockade en rad frågor
på svar: Hur, när och varför uppkom det en internationell
rörelse mot "vita slavhandeln"? Hur kom denna rörelse
till Sverige? Vad hände innan frågan hamnade i Nationernas
förbund? Hur tog folkförbundet hand om saken? Hur engagerade
sig Sveriges regeringar i frågan? Vad hände när
Nationernas förbund upplöstes och efterträddes av
Förenta Nationerna? Hur gick
det med de avtal och konventioner som antogs? Svaret på dessa
frågor fann jag bland annat i tidigare helt outforskat källmaterial
i Kungliga utrikesdepartementets arkiv.
RÖRELSEN MOT vita slavhandeln hade ett nära samband
med kampen mot den reglementerade prostitutionen.
Nyhetsbrevets
kommentar:
Reglementeringen
Mellan 1847 och 1918 fanns det kommunala
reglementerings- system i Sverige. Det var ett
sätt att göra prostitutionen laglig,
men reglerad. Polisen kunde gripa kvinnor som
de ansåg var prostituerade, och tvinga dem
att följa bestämda "ordningsregler",
och bli undersökta av reglementeringsläkare
flera gånger i veckan för att se om
de var smittade med könssjukdomar. Männen
– prostitutionsförövarna –
behövde inte kontrollera sig. Det var kvinnorna
som sågs som smittkälla, det var kvinnorna
som skulle stå med skammen för prostitutionen.
Du kan läsa mer om reglementeringssystemet på Kvinnofrontens
sidor om våra förmödrar:
Klicka här!
Josephine Butler
I
slutet av 1870-talet avslöjade den engelska feministen
Josephine
Butler och hennes medarbetare, att det fanns minderåriga
engelska flickor i belgiska bordeller. År 1885 forskade
den kände journalisten William
Stead i Londons undre värld. I sin tidning Pall
Mall Gazette publicerade han en serie uppseendeväckande
artiklar om hur
överklasspedofiler
tillfredsställde sin säregna smak för våldtäkt
på underklassens minderåriga barn. Barnen tillhandahölls
av välorganiserade och ofta mycket eleganta bordeller.
Efter våldtäkten hamnade barnet antingen på
gatan eller på någon bordell i London eller utomlands.
Steads avslöjanden ledde till att åldern för
tillåtet samlag höjdes i England och till att en
nationell "vaksamhetsförening" bildades för
att bekämpa sexhandeln.
ÅR 1899 STARTADE denna förening
en internationell verksamhet med samma syfte. Man hade insett
att länderna måste samarbeta. Motståndsrörelsen
måste bli lika välorganiserad som sexhandeln. Föreningens
sekreterare, William Coote,
nedlade ett intensivt arbete med att bilda "nationalkommittéer"
över hela Europa, även i Sverige.
EN INTERNATIONELL kongress hölls
i London 1899 med bland annat ett tjugotal svenska deltagare,
kvinnor och män. I ledningen för
William Stead
dessa stod riksdagsmannen Hugo
Tamm, som ett par gånger hade motionerat i riksdagen
för utredning av den reglementerade prostitutionen och hade
nära kontakter med den engelska sexualreformrörelsen.
1902 hölls en konferens i Paris med representanter för
Europas regeringar. Där antogs dels ett "arrangemang"
för att praktiskt bekämpa sexhandeln och hjälpa kvinnor
och barn som fastnat i dess garn dels ett förslag till konvention.
Arrangemanget ratificerades av Sverige med flera länder år
1905 medan det dröjde ända till 1910 innan förslaget
till konvention var färdigt att antas av de flesta europeiska
länder, dock inte av Sverige, som väntade med sin ratificering
till 1925.
DEN
OVAN NÄMNDA svenska vaksamhetsföreningen påbörjade
sin verksamhet 1903 och upplysningsbyrån öppnades 1904.
År 1908 startade föreningen ett hem för resande
kvinnor på Mosebacke torg i Stockholm. Hemmet flyttades 1912
till en större våning nära Kungsholmstorg och fanns
kvar till 1927, då det lades ner av ekonomiska skäl.
Eldsjälen inom föreningen Vaksamhet var dess sekreterare
och senare vice ordförande Clara Wahlström,
syster till den
Clara Wahlström
kända historieprofessorn och
rösträttskvinnan Lydia
Wahlström.
Under mer än trettio år kämpade
Clara Wahlström mot handeln med kvinnor och barn genom att
hålla föredrag över hela Sverige och skaffa upplysningar
om arbetsplatser åt tusentals unga kvinnor som ville söka
sin lycka utomlands.
FÖRSTA VÄRLDSKRIGET 1914-18
satte stopp för såväl nationalkommittéernas
arbete som för själva sexhandeln. År 1920 bildades
Nationernas förbund och redan vid dess första möte
hade "vita slavhandeln" en punkt på förbundets
dagordning. Världsförbundet tog nu det övergripande
ansvaret för kampen mot sexhandeln. 19211 hölls en konferens
om "Traffic in women and children".
Beteckningen "vita slavhandeln" ansågs inte längre
lämplig. Den hade uppkommit på grund av att många
av dess motståndare hade sina rötter i rörelsen
mot de svartas slaveri i USA. När det på 1870-talet upptäcktes
att mycket unga engelska flickor hade exporterats som boskap till
belgiska bordeller och levde som fångar där eller för
att föras vidare till bordeller i exotiska länder, kom
denna företeelse att betraktas som ett vitt slaveri.
REDAN 1888 kritiserades uttrycket av en
stor kvinnokongress, där det hävdades att inte bara vita
kvinnor tvingades och lurades in i sexslaveriet. Men trots att detta,
och att NF således klargjorde att beteckningen "vita
slavhandeln" inte var adekvat i den kosmopolitiska atmosfären
efter första världskrigets slut, kom den ändå,
åtminstone av den svenska regeringen, att användas som
ett inofficiellt arbetsnamn ända in på 1960-talet.
PÅ 1921 ÅRS konferens utformades
ett konventionsförslag som på hösten samma år
antogs av förbundsförsamlingen och ratificerades av Sverige
1925.
GANSKA SNART övergick Nationernas
förbund från att fokusera på själva handeln
med kvinnor och barn till att inrikta sin verksamhet på hela
prostitutionsproblematiken. NF anammade därmed den policy som
de så kallade abolitionistema; de som bekämpade den reglementerade
prostitutionen, hela tiden stått för och som också
hade många anhängare inom rörelsen mot vita slavhandeln.
Tanken var den att all organiserad prostitution, såväl
den som ordnades av den enskilde hallicken och av mer eller mindre
officiellt tolererade bordeller som statligt och kommunalt reglementerad
gatuprostitution, var handelns källa och ursprung. Alla dessa
instanser behövde en ständig tillströmning av nya
sexobjekt för att ersätta de som "slitits ut"
och för att tillfredsställa kundernas behov av omväxling
i verksamheten. För att kunna strypa sexhandeln måste
Nationernas förbund strypa verksamheten för dem som tjänade
pengar på andras prostitution. Det är viktigt att komma
ihåg att bekämpandet gällde profitörerna, men
inte de prostituerade individerna. De skulle få hjälp
och stöd att börja ett nytt liv, om de så önskade.
DEN
NYA INRIKTNINGEN började praktiseras på allvar
i slutet av 1920-talet. År 1923 tillsatte NF en expertgrupp
för att göra en internationell studie av den kommersiella
prostitutionen. Denna avlämnade sitt mycket uppmärksammade
betänkande i två delar åren 1927 och 1928. År
1930 tillsatte NF ännu en expertgrupp. Denna gång var
det de orientaliska ländernas tur att granskas.
I gruppen, som avlämnade
Alma Sundquist
sitt betänkande 1933, ingick den
svenska läkaren, feministen och abolitionisten Alma
Sundquist, nära vän till Ada
Nilsson, framträdande gestalt inom Svenska
kvinnors Vänsterförbund. Samma år antog NF en
konvention som fastslog att handel med kvinnor var en kriminell
handling, oavsett om kvinnan var myndig eller inte. Man upphävde
således den paragraf i 1921 års konvention, som bestämde
att handel med myndig kvinna var straffbar endast om den hade genomförts
med hjälp av våld eller lurendrejeri. 1933 fastslogs
att "handel med kvinnor alltid och
Kerstin Hesselgren
under
alla förhållanden är en djupt omoralisk och antisocial
handling och att denna handel bör bestraffas, även om
offren äro myndiga och samtyckande". Denna konvention
var Sverige en av de allra första att ratificera.
DE ÅTGÄRDER som Nationernas
förbund vidtog fick goda resultat. Under ett utskottsmöte
1930 rapporterade den svenska delegaten Kerstin
Hesselgren, dåvarande ordförande i Frisinnade
Kvinnors Riksförbund (som
följande år bytte namn till
Svenska Kvinnors Vänsterförbund), att under de tio år
som NF hade behandlat dessa frågor, hade "antalet
länder, som förbjuda bordellsystemet ständigt ökats".
Liknande formuleringar förekom sedan tid efter annan.
ÅR 1937 INLEDDE Nationernas förbund
sitt arbete med att utforma en konvention som skulle ersätta
alla de gamla överenskommelserna. Ett konventionsförslag
gick ut till medlemsländerna för godkännande, men
andra världskriget hindrade NF:s planer för dess antagande.
Det blev en uppgift för Förenta Nationerna att fullfölja
NF:s påbörjade arbete. Men FN hade mycket att göra,
så det dröjde till 1949, innan det var dags att anta
en något reviderad form av det mer än tio år gamla
konventionsförslaget. Den nya konventionen ratificerades av
ett sextiotal länder, dock inte av Sverige. Skälet till
detta ställningstagande var, att en av konventionens bestämmelser
inte överensstämde med den svenska strafflagen.
ÅR 1949 HADE således kampen
mot handeln med kvinnor och barn pågått i sjuttio år.
Så länge Nationernas förbund existerade var denna
fråga uppe vid nästan alla möten och förbundet
visade prov på ett engagemang lika omfattande och djupsinnigt
som pionjärernas. I Förenta Nationerna försvann frågan
om handeln med kvinnor och barn så fort den nya konventionen
hade antagits. Ett långt glapp i historien om handeln med
kvinnor och barn uppstod. Detta glapp sammanfaller i tiden med den
så kallade sexuella revolutionen, det vill säga den period
då "allt" blev tillåtet; då prostitution
och pornografi, ja till och med incest och våldtäkt hade
sina rationella försvarare, medan de, speciellt kvinnor, som
ifrågasatte den "sexuella friheten" tystades med
beteckningen "sexualfientliga och frigida nuckor".
MEN INGET är nytt under solen. Allt
går igen och historien upprepar sig. På 1980-talet började
resolutioner om handel med kvinnor och barn att dyka på FN:s
församlingsmöten. Nu var det inte, som i tidernas morgon,
representanter för underklassen i ett enskilt land som ställde
sin egen överklass mot väggen. Nu var det en global fråga
och representanter för så kallade utvecklingsländer
som anklagade de välsituerade västländerna för
sexuell exploatering av de fattiga ländernas barn. Flera resolutioner
om "flickebarnets" svåra situation antogs. Även
1949 års konvention fick viss uppmärksamhet, men aldrig
så stor och långvarig som en gång avsågs.
Hjördis Levin
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen
Vi Mänskor.