Denna artikel publicerades i Expressen 26 november
1997
under rubriken "Utsatthetens pris" som svar i en pågående
pornografidebatt.
Sanning och lögn om porrmotstånd
Expressen har under tre dagar (20-22/11) ägnat kultursidorna
åt ett frontalangrepp mot porrmotståndare, där
några få intressanta frågeställningar drunknat
bland lösa rykten, halvsanningar och grova lögner.
I Petra Östergrens artikel (21/11)
är Kvinnotrycks ena redaktör, Gerda Christenson, felciterad.
Östergren har helt enkelt tagit flera olika saker Christenson
skrivit, formulerat om dem lite som hon tycker, och satt ihop dem
till en mening hon menar låter hemsk. Ett citat av den amerikanska
författaren Andrea Dworkin har gjorts obegripligt genom att
ryckas ur sitt sammanhang dessutom uppgavs en helt felaktig
källa.
Om någon porrmotståndare
handskats med sanningen på det sätt Östergren gör
hade det inneburit omedelbart massmedialt självmord. Men Petra
Östergren tycks ständigt bara få mera plats i nya
tidningar och TV-program, utan krav på vare sig saklighet
eller korrekta faktauppgifter. I Expressenartikeln verkar hon nu
fått fullständigt frispel och vi kan bara beklaga att
Expressens kulturredaktion inte ägnat sig åt mer källforskning.
På det sättet hade en del lögner och förtal
kunnat undvikas, t.ex. påståendet att porrmotståndarna
"säger att kvinnor som inte tycker som de är hjärntvättade,
förälskade i sitt eget förtryck eller helt enkelt
galna".
Vad är det då egentligen
porrmotståndare säger? Och varför har just kvinnojoursrörelsen
och dess paraplyorganisation ROKS (Riksorganisationen för kvinnojourer
i Sverige) engagerat sig mot pornografi?
Till kvinnojourerna kommer kvinnor
som berättar om hur de utnyttjats i pornografiframställning.
Dit kommer kvinnor som berättar om hur deras män använt
pornografin som idébank för ett allt ökande sexuellt
våld mot kvinnorna. Där möts kvinnor som på
olika sätt utnyttjats i och genom pornografi.
Skulle de jourkvinnor som möter
dessa pornografiöverlevare då svara: - Det är bara
fantasi. Det lidande du berättar om, de övergrepp du utsatts
för, din smärta, den spelar ingen roll, för det finns
andra som anser att pornografi bara är fantasi, som de vill
använda för att "utveckla" sin sexualitet.
Skulle vi svara dem så? Kvinnojourerna
gjorde inte det. Istället har ROKS ägnat tid och pengar
åt att bjuda in forskare och aktivister från hela världen,
som berättat om vad man i andra länder kommit fram till
angående sambanden mellan pornografi och andra exempel på
mäns sexualiserade våld mot kvinnor och barn. ROKS tryckte
också på för att svenska myndigheter skulle initiera
forskning kring dessa frågor, bland annat genom att driva
fram den särskilda professur med inriktning våld mot
kvinnor som inrättats vid Uppsala universitet.
Tvärtemot vad Petra Östergren
och andra kritiker säger har alltså porrmotståndarna
ständigt försökt få fram mer forskning kring
pornografi och övrigt sexuellt våld. Vi vet ju att i
de länder där sådan forskning finns, bekräftar
den oftast – och ger teori åt – våra erfarenhetsmässiga
kunskaper. De flesta av ROKS internationella konferenser finns också
dokumenterade i bokform, men dessa sammanställningar av vad
porrmotståndare faktiskt står för, diskuteras sällan
eller aldrig av våra kritiker.
Den verklighet kvinnojourerna möter
förnekas helt av Petra Östergren, Channa Bankier och Nina
Lekander i Expressen 20/11. Kvinnor tvingas inte att delta i pornografin,
skrev de och tog exemplet Linda Lovelace, som de påstod att
feministerna förvanskat. Men Linda skriver själv i boken
Skärseld om sin tid i porrindustrin:
"När jag nu hade tillfälle
att träffa pressfolk på egen hand utan att Chuck matade
in vad jag skulle säga, så beslöt jag att berätta
sanningen. Och det gjorde jag. Jag berättade exakt samma som
står skrivet här – att jag hade blivit misshandlad, våldtagen
och tvingad att delta i alla upptänkliga sexuella situationer.
Men den historien fick man aldrig läsa i tidningarna. De sa
att de inte kunde skriva så. I samma ögonblick som jag
började berätta stängde reportrarna av sina bandspelare."
Trots allt Linda Marchiano (som hon
egentligen heter) berättat om hur hon utnyttjats i porrindustrin,
inklusive i filmen "Långt ner i halsen", väljer
Östergren, Bankier och Lekander att skriva att den filmen är
gjord med kvinnovinkling!?
Och kanske är det detta som
skiljer porrförespråkare och porrmotståndare åt;
att de senare inte accepterar att några kvinnor skulle vara
mindre värda, att vi inte vill låta några kvinnor
offras för att andra ska kunna använda det sexuella utnyttjandet
av dessa kvinnor till att utveckla vad Östergren kallar "en
konstart".
"Feminism kräver inlevelseförmåga,
d.v.s. förmågan att identifiera sig med andra kvinnor
än en själv." skrev den amerikanska statsvetaren
Amy Elman. (I broschyren Från våldtäkt och misshandel
till prostitution: Att synliggöra sambanden, ROKS 1993.) Därmed
kan vi inte heller förespråka Nina Lekanders lösning
(22/11) att sprida pornografi bara i speciella lokaler. Kvinnorna
som utnyttjas i pornografin blir ju lika utsatta oavsett var eller
hur pornografin sprids. Detsamma gäller alla kvinnor och barn
som utnyttjas som en följd av pornografin.
Ordet pornografi kommer från
de gamla grekiska orden porne, som betyder "hora", och
graphos, som betyder att skriva eller att skildra. Pornografi betyder
alltså att skildra kvinnor som sexuella handelsvaror.
Enligt Petra Östergren är
det dock "inte relevant" att fråga sig vad denna
avbildning har för intentioner – "att hetsa upp betraktaren
eller att förtrycka kvinnor och barn". Själva anser
vi att det är oerhört relevant.
De flesta porrmotståndare ser
på sexualiteten som en social konstruktion. Sexualiteten har
helt enkelt sett olika ut i olika tider och i olika samhällen.
Därmed blir det också intressant att studera de faktorer
som påverkar förändringen av våra sexuella
handlingar. Där ingår förstås den kommersiella
pornografin, som i världen idag är en massindustri.
Många sexologer och andra anser
t.o.m. att pornografin är den främsta sexualupplysaren
i Sverige idag. Därmed blir det än viktigare att ställa
frågor om vilket budskap männen bakom den kommersiella
porrindustrin vill sprida – och varför.
Andrea Dworkin har, liksom många
andra porrmotståndare internationellt, arbetat tätt tillsammans
med kvinnor som överlevt ett ofta långvarigt utnyttjande
i pornografi och prostitution. Utifrån deras behov har hon
och juridikprofessorn Catharine A. MacKinnon lagt sitt lagförslag
om pornografi. (Detta lagförslag finns det för övrigt
olika uppfattning om inom den feministiska rörelsen, som trots
att vi oftast framställs som totalt likformiga, faktiskt inte
består att en enda synonym uppfattning. Det som är gemensamt
är att vi är porrmotståndare och feminister, därutöver
finns ett otal olika åsikter om det mesta – också inom
ämnet pornografi.) Andra feminister, som amerikanska Norma
Hotaling, driver projekt mot pornografi och prostitution utifrån
egna upplevelser.
Det fruktansvärda dessa och
vi andra porrmotståndare gör är helt enkelt att
försöka få igång en debatt om pornografi –
sett inte ur konsumenternas, utan ur utsatta kvinnors och barns
perspektiv.
Gunilla Andersson & Gerda Christenson,
redaktörer för ROKS tidning Kvinnotryck.
|