Artikeln här överst publicerades i Svenska
Dagbladet 29 februari 1996 under rubriken "Pornografi motverkar
jämställdhet" som svar i en pågående
pornografidebatt. Genmälet underst refuserades.
Unken porrliberalism
förnekar verkligheten
Med Erik Hedlings respektive Isobel Hadley-Kamptzs debattinlägg
(SvD 13/2) föll porrdebatten överstyr och blev en debatt
om debatten. Hadley-Kamptz ägnar ett helt inlägg åt
att upprört besvara allt hon "misstänker" att feminister
skulle beskylla henne för, och som hon därför känner
sig mäkta kränkt av (!?). Liksom alltför ofta i porrdebatter
får allmänna tyckanden ersätta kunskap. Men det
går också att diskutera pornografin utifrån den
mycket påtagliga verklighet den handlar om.
Under de senaste åren har svensk
polis gjort flera stora beslag av barnpornografisk videofilm
först och mest känd blev den s.k. Huddingehärvan
1992. Beslagen har delvis vänt upp-å-ner på den
tidigare förhärskande synen på pornografi i Sverige.
Från att ha setts som en anständighetsfråga, som
en problematik kring vad som syns på en bild, börjar
allt fler inse att barnpornografi är dokumenterade sexuella
övergrepp mot barn samt att denna dokumentation av övergrepp
som förövare sprider mellan sig fungerar både som
legitimering av deras handlingar inför sig själva och
som inspiration till nya övergrepp. Hos många människor
väcktes därmed frågor om vilka barnen på bilderna/filmerna
var, och vad dessa barn faktiskt utsatts för.
Utifrån dessa frågor
kan man gå vidare till att fråga också om kvinnorna
i den övriga pornografin. Vilka är de? Vad sker med dem?
Vad är förutsättningarna för pornografi i allmänhet
och vilka är dess konsekvenser?
Jan Söderqvist (SvD 30/1) påpekar
flera gånger att kvinnorna i pornografin faktiskt befinner
sig där frivilligt. Och visst är den bild som oftast skildras
i media den av "den lyckliga horan". Men bilden av den lyckliga
horan rämnar om man t.ex. läser hur Linda Lovelace i boken
Skärseld (Askelin & Hägglund 1983) beskriver vad som
hänt henne under hennes tid som "porrmodell". Och skådespelerskan
Traci Lords berättade nyligen i svensk TV vad hon utsatts för,
och hur porrfilmerna spelats in när hon var minderårig,
vilket lett till att de är totalförbjudna i USA. I Sverige
både visas och säljs de öppet.
Exemplen på utnyttjande av
kvinnor blir allt fler, medan den påstådda frivilligheten
främst utmärker sig i porrliberalernas debattartiklar.
För några år sedan uppdagades också i Sverige
att unga flickor drogats och utnyttjats för porrfilmsinspelning,
genom porrklubbarna Tabu och Roxy i Stockholm. Efter flera polisanmälningar
gjordes förundersökning, men åtal kunde inte väckas,
eftersom porrklubbsägaren vid filminspelningarna lurat flickorna
att skriva under kontrakt där de påstods delta frivilligt.
Flera av flickorna har vårdats för psykiska problem efter
övergreppen. Detta har återgivits i både tidningar,
radio och TV. Trots det sprids fortfarande filmerna vidare
även genom uthyrning i vanliga videobutiker. Varken distributörerna
eller uthyrarna bryr sig om att flickorna tvingats att delta, och
konsumenterna väljer alltså att hyra filmer där
de vet att flickorna utnyttjats, neddrogade och under mer eller
mindre tydligt tvång.
Kvinnorna i den mycket grova pornografin
är ofta också desamma som i prostitutionen, och undersökningar
om prostitution visar att majoriteten av kvinnorna varit utsatta
för incest eller andra sexuella övergrepp som barn, vilket
bl.a. tas upp i Prostitutionsutredningens betänkande Könshandeln
(SOU 1995:15). De flesta människor i Sverige inser att prostitution
är något negativt för kvinnorna som utnyttjas i
den, och är följaktligen positiva till en kriminalisering
av horkunderna. Man kan därför fråga sig, liksom
Diana E. H. Russell i Making Violence Sexy (Teachers College Press
1993), hur samma prostitutionsakt kan ses som yttrandefrihet när
den sker framför en kamera: "How does the use of a camera turn
the act of prostitution into art or speech?".
Porrindustrin använder våldet
som försäljningsargument. Påståenden om att
porrindustrin sanerar sig själv och att det "finns helt enkelt
inget våld eller hot om våld i den porr som säljs
eller hyrs ut legalt" stämmer inte i alla fall inte
på svenska förhållanden. Att filmerna från
Tabu sprids i vanliga svenska videobutiker är ett talande exempel,
liksom att svenska porrmotståndare kämpade nästan
åtta år innan uppenbart skadliga knytnävsövergrepp
(s.k. fist-fucking) i domstol kunde anses vara ett brott enligt
lagen mot sexuellt våld eller tvång. Porrindustrin i
Sverige använder planmässigt våld och tvång
som försäljningsargument i saluföringen av pornografisk
videofilm.
Attityder till våld och sex
är olika i olika tider och i olika samhällen, och förändringen
av attityder sker genom påverkan porrindustrins liksom
annan. Men alltför få vill ta upp frågeställningen
om vad en våldspåverkan kan få för följder.
Pornografin säger ju att allt är sex om en man
tycker att det är det. Catharine A MacKinnon skriver i boken
Pornografi verklighet eller fantasi? (ROKS 1991): "Men problemet
är att det är just detta som pornografin förstör:
förmågan att se att våld mot kvinnor är våld.
Pornografin förvandlar våld till sex."
Idag framställs ofta sadomasochism
som en spännande lek trots att kvinnor då och
då faktiskt dör till följd av dessa "lekar".
Det finns ingen ensidig strömning
i synen på pornografi i Sverige idag. Samtidigt som porrliberalismen
breder ut sig bland många, går breda grupper
från feminister till poliser, barnrättsorganisationer
och människor som arbetar med sexualbrottsförövare
mot en alltmer samfälld syn på pornografins förutsättningar
och konsekvenser. Radikala kvinnorupper som Kvinnofronten, mer borgerliga
kvinnoföreningar som Fredrika Bremerförbundet och fristående
organisationer som Hem och Skola m.fl. går tillsammans med
Folkaktionen mot Pornografi och Riksorganisationen för kvinnojourerna
i Sverige i gemensam bojkott mot porrförsäljare. Huvudskälet
till detta växande samarbete är att medvetenheten ökat
om pornografin som ideologisk legitimering av mäns sexuella
våld mot kvinnor och barn. Allt fler erfarenheter om sambanden
mellan pornografi och övrigt sexuellt våld samlas också
bland grupper som möter problematiken i sitt arbete; poliser,
socialarbetare, jurister m.fl. Därmed växer också
insikten om att en företeelse som gör kvinnor till sexualobjekt
självklart också motverkar jämställdhet.
Pornografin sprider en ideologi som
säger att: en grupp (män) är överordnad, och
en annan grupp (kvinnor) är underordnad, och att den överordnade
gruppen har rätt att utöva våld mot den underordnade.
Om vi stryker orden "män" och
"kvinnor" i den meningen, skulle då lika många vara
försvarare av att denna ideologi ostört sprids i Sverige
i den utsträckning som den gör?
Gerda Christenson
Förbundssekreterare i Folkaktionen mot Pornografi
Sedan publicerades nya grova påhopp på FmP i allmänhet
och Gerda Christenson i synnerhet. Ett genmäle på dessa
nya påhopp publicerades inte
i SvD, det refuserades, men här publicerar vi det.
Genmäle:
Pornografi och förbud
Vad betyder ord? Och vad betyder verklighet? Ingendera tycks nå
fram till porrliberalerna. Oförmögna att släppa sitt
för evigt fastslagna axiom: mot pornografi = för förbud,
vägrar man, liksom Claes Leo Lindwall i SvD 4/3, att se något
annat än det man vill se.
Då spelar det ingen roll att
Folkaktionen mot Pornografi aldrig någonsin framfört
krav på att det ska införas något allmänt
förbud mot pornografi. Och då spelar det ingen roll att
mitt debattinlägg inte alls handlat om förbud, och att
jag inte någon enda gång krävt något sådant.
Claes Leo Lindwall tycker sig ju ändå veta, att bortom
allt vad alla porrmotståndare säger, är det innerst
inne bara en sak de vill ha: förbud! Detta upprepar porrliberalerna
som ett mantra, tills man tror sig själv. Då slipper
man också diskutera vad vi verkligen skriver om.
Låt oss hoppas att andra sett
vad Claes Leo Lindwall vägrar se, nämligen att varken
Folkaktionen mot Pornografi eller undertecknad tagit upp någon
förbudsdiskussion. Lagstiftningsfrågor är en mycket
liten del av Folkaktionens arbete, och då handlar det mest
om efterföljandet av befintliga lagar. Istället arbetar
Folkaktionen framför allt med vanlig opinons- och folkbildningsverksamhet.
I den andan var också min artikel, som försökte
öppna en diskussion kring nyare kunskap i ämnet, t.ex.
om samband mellan pornografi och andra former av sexuellt våld,
och som försökte ställa frågor utifrån
detta: Hur ska vi ställa oss till det faktum att kvinnor och
barn skadas genom pornografi? Och när ska vi börja diskutera
bortom förbudstanken vilken ideologi pornografin
faktiskt sprider, samt vilka följder den kommersiella masspridningen
av denna sexualiserade över- och undeordningsideologi får?
Gerda Christenson
Förbundssekreterare i Folkaktionen mot Pornografi
|