Bakgrundspapper uppe

« USA:s första tidning av, om och för kvinnor

Logotype för The Lily med en girlang och en blomma och under finns texten: Devoted to the Interests of Woman
Rubrik: The Lily

Omslag till ett nummer av The LilyThe Lily startades 1848 som ett enkelt nyhetsblad för kvinnor inom nykterhetsorganisationen Seneca Falls Ladies Temperance Society. Men intresset för den var ganska svalt, så 1849 gjorde Amelia Jenks Bloomer om den till en fristående utåtriktad tidning, som snart tog upp alla möjliga frågor som var viktiga för kvinnor. Den fick också ett eget motto under sin titel: "Hängiven kvinnans intressen".
Osynlig ruta
Porträttillustration av Amelia Jenks Bloomer med hennes namn under  Därmed blev The Lily den första tidning i USA som gjordes av, om och för kvinnor.
Osynlig ruta
  Elizabeth Cady Stanton skrev i tidningen under pseudonymen "Sunflower", och kanske hade påverkan från henne en del i att tidningen blev allt mer inriktad på kvinnors rättigheter.
Osynlig ruta
  The Lily tog upp allt tänkbart som rörde kvinnor, och drev krav på kvinnors rösträtt, den skrev om kvinnors egendomsrätt, utbildning och arbete, om kvinnors utsatthet för män, lagstiftning och barnfrågor. Den skrev om avskaffande av slaveriet och den fortsatte att ta upp nykterhetsfrågan. Men den innehöll också recept och andra lättsammare delar.
Osynlig ruta
Illustration av kvinna iförd bloomers under en kortare klänningsdressEtt skäl till The Lilys växande popularitet var även att Amelia Jenks Bloomer drev en kampanj i tidningen för vad hon kallade en "rationell klädsel" för kvinnor. Samtidigt publicerade hon en bild på sig själv iförd ett byxliknande plagg, som Elizabeth Smith Miller hade hittat på och sytt till sig själv. Kampanjen fick andra medier att snabbt döpa dressen till bloomers. Och det ledde till att Amelia Jenks Bloomer översvämmades av brev till redaktionen. Så i The Lily fick läsarna illustrationer, mönster och syinstruktioner, samtidigt som de kunde läsa om kvinnor som berättade vilken befrielse bloomers hade betytt för dem. Tidningens upplaga ökade snabbt från cirka 500 till 4000 ex per nummer.
Osynlig ruta
  1853 hade tidningen nått en upplaga på 6000 ex, men vid den tiden hade Amelia Bloomer flyttat först till Ohio och sedan till Iowa, till ett hus där hon inte hade möjlighet att producera tidningen. Så hon sålde den till Mary Birdsall, men fortsatte skriva i den.
Osynlig ruta
  Det är oklart när tidningen slutade ges ut, olika källor anger olika årtal, allt från 1856 till 1870.
Osynlig ruta

Osynlig ruta

  Pil åt vänster Tillbaka till förra sidan
 Pil åt vänster Till tema kvinnotidningar
Pil åt vänster Tillbaka till listan på förmödrar

UPP Pil uppåt
UPPDATERAD 2021-05-25

Bakgrundspapper uppe

www.kvinnofronten.nu