Kanske
spelade barnafödandet roll för att Elizabeth Smith
Miller blev så trött på den klädsel som påtvingades
finare damer på den tiden, med korsetter som pressade ihop
kvinnokroppar och långa, tunga kjolar som gjorde det svårt
att gå eller röra sig över huvud taget. Själv
har hon sagt att det var en dag när hon som så ofta jobbade
i trädgården, som missnöjet Libby känt under
många år mognade till ett beslut att inte längre
gå med på det.
1851 skapade hon hur som helst en helt ny sorts klädsel,
med långa vad hon kallade "turkiska byxor" underst
och ovanpå det en kjol som slutade vid knät. På
överkroppen en tunika. Betydligt mer praktiskt och skönt!
Elizabeth
Smith Miller iförd sina byxor.
Vid kallare väder var det bara att sätta
en kappa ovanpå, som hon gjort här.
Klädd
i sin nya dräkt reste Libby på besök till sin "kusin",
som nu var gift och hette Elizabeth Cady Stanton. Även hon
hade klagat på kvinnors klädsel sedan flera år
tillbaka, och hon blev eld och lågor inför Libbys uppfinning.
Hon sydde sig en likadan dräkt.
När de besökte en vän och granne till
Cady Stanton i Seneca Falls, Amelia
Jenks Bloomer, reagerade hon likadant, och började även
hon med den nya dräkten. Dessutom skrev hon om den i sin tidning
The
Lily. Så blev Elizabeth Smith Millers dräkt känd
och började kallas "bloomers".
Allt fler kvinnor började använda bloomers, trots att
de blev förlöjligade både bland folk och i tidningarna.
Det blev grunden för en ny rörelse med krav på en
dräktreform.
Elizabeth
Smith Miller var tidigt feminist, hon deltog redan på
den första av National
Woman’s Rights Convention, som hölls i Worchester
i Massachusetts 1850. Som rik kvinna kunde hon dessutom stödja
rörelsen för kvinnors rösträtt ekonomiskt, vilket
hon fortsatte göra under hela sitt liv.
Förutom kvinnors rättigheter var Libby också,
i likhet med sina föräldrar, engagerad för svartas
rättigheter. Bland annat stod hon för ekonomin för
att göra det möjligt att starta flera skolor för
afroamerikaner.
1869 var
Elizabeth Smith Miller med och startade NWSA,
National Woman Suffrage Association,
tillsammans med Elizabeth Cady Stanton, Susan
B. Anthony, Lucretia
Mott och Matilda
Joslyn Gage.
Samma år flyttade Libby med sin familj till gården
Lochland i Geneva, också det inom staten New York.
Foto av Elizabeth Smith Miller och hennes dotter Anne Fitzhugh Miller,
samt Susan B. Anthony och hennes syster Mary S. Anthony.
Precis
som sina föräldrar gillade Libby att ha allehanda
människor på middagar hemma hos sig, där diskussioner
ständigt pågick. Det har sagts att hon var en väldigt
varm människa och att hennes hem var välkomnande för
alla vänner oavsett kön, hudfärg, religion eller
politisk bakgrund.
Dessutom var hon bra på att laga mat. 1875 gav
hon ut en kokbok med sina recept, bland annat på hennes berömda
persikomarmelad. Elizabeth Cady Stanton och Susan B. Anthony bodde
ofta stora delar av somrarna på Libbys gård.
1897
arrangerade Elizabeth Smith Miller och hennes dotter Anne
Fitzhugh Miller den årliga konferensen för sin
lokala rösträttsorganisation, NYSWSA,
New York State Woman Suffrage Association,
som då hölls i Geneva. Och strax efter konferensen startade
Anne debattklubben GPEC, Geneva
Political Equality Club. Libby såg till att klubben
tog dit intressanta talare, som Lucy
Stone, Carrie
Chapman Catt, Susan B. Anthony och Elizabeth Cady Stanton.
Elizabeth Smith Miller dog den 22 maj 1911, 88 år
gammal.
Under
de sista fjorton åren av sitt liv samlade Elizabeth
Smith Miller och hennes dotter tidningsartiklar och minnessaker
och fyllde sju stora scrapbooks med material om kampen för
kvinnors rösträtt.
På archive.org kan du läsa kokboken In
the Kitchen som Elizabeth Smith Miller skrivit 1875.
Hos Library of Congress kan du läsa och kolla på de sju
scrapbooks
som Elizabeth och Anne gjorde om sin kamp för kvinnors rösträtt.
Läs mer om bloomers
och se exempel
på kvinnor som använde dem!
|