« Ledde
kampen för rösträtt för kvinnor i USA i över
50 år
Susan
Brownell
Anthony föddes den 15 februari 1820 i Adams i Massachusetts
i USA som det näst äldsta av sju barn. Pappan var kväkare,
men mamman var metodist, och bägge föräldrarna förespråkade
tolerans.
Föräldrarna var aktiva medlemmar i abolitioniströrelsen,
alltså rörelsen mot slaveriet (abolish
= avskaffa), vilket förstås påverkade barnen.
Susan var sex år när familjen flyttade till Battenville
i New York, där pappan skötte ett bomullsspinneri. Men
familjen fick det svårt ekonomiskt och Susan flyttade till
en kväkarinternatskola för att jobba som lärare och
hjälpa till att försörja familjen.
När
Susan var 25 år flyttade familjen till Rochester, ett område
som beboddes av en fristående kväkarförsamling.
Där umgicks de med andra aktivister i abolitioniströrelsen,
som den kände Frederick Douglass,
som Susan blev livslång vän med. Hon engagerade sig i
AASS, American
Anti-Slavery Society och var en del i den
underjordiska järnvägen.
Den troligen tidigaste bild som finns av Susan,
från en dagerrotyp.
Susans lillasyster
Mary var engagerad feminist och både
Mary och mamman deltog redan 1848
i den första lokala Woman's
Rights Convention, som hölls i Rochester. Susan var inte
där just då, så hon deltog inte, men det var Mary
som sedan fick Susan att intressera sig för kvinnofrågor.
I samband med en abolitionistkongress
i Seneca Falls 1851 presenterade Amelia
Jenks Bloomer Susan för Elizabeth
Cady Stanton, som var en av initiativtagarna till den växande
rörelsen för kvinnors rösträtt i USA. Susan
och Elizabeth blev nära vänner och samarbetspartners,
trots att de egentligen var väldigt olika som människor.
Men de kompletterade varandra. Medan Elizabeth var mer analytisk,
ideologisk och skrev, var Susan organisatör och praktisk strateg,
och hon hade tid att resa runt och hålla tal.
Elizabeth Cady Stanton och Susan B. Anthony blev ett radarpar som
var
drivande inom kvinnorörelsen i USA under ett halvt sekel.
Eftersom
Elizabeth med tiden fått sju barn bodde Susan ofta hos henne
och hennes man för att Susan och Elizabeth skulle få
tid att samarbeta. Susan passade ofta barnen, så att Elizabeth
skulle kunna skriva. Bägge var först också mycket
engagerade i nykterhetsrörelsen. Det sågs som en kvinnofråga,
eftersom kvinnor drabbades hårt när de var helt ekonomisk
beroende av familjefäder som söp bort alla pengar. Men
den rörelsen tillät inte kvinnor att föreläsa,
så Susan slutade, och koncentrerade sig istället helt
på abolitionismen och kvinnors rösträtt.
Susan
B. Anthony föreläste om rösträtt, kvinnors rätt
till sin egendom och rätt till vårdnaden över sina
barn. Både hon och Elizabeth var mycket engagerade i arbetet
för Married Women's Property Act,
en lag som infördes i allt fler stater. Lagen innebar både
att kvinnor fick rätt att bestämma över sin egendom,
att de kunde ha gemensam vårdnad för sina barn och att
de fick rätt att ingå egna avtal.
Under amerikanska inbördeskriget startade Susan
och Elizabeth WLNL, Women’s
Loyal National League, som reste runt och höll föredrag
och samlade in namn för ett förbud mot slaveriet. Det
blev totalt nästan 400 000 namnunderskrifter som lämnades
till kongressen. Det sägs vara den första nationella organisationen
för kvinnor i USA.
Efter inbördeskriget ledde den sista
National Woman's Rights Convention till att AERA,
American Equal Rights Association,
bildades 1866. AERA krävde vad som då kallades universiell
rösträtt, alltså för alla
medborgare – oavsett kön, etnicitet etc. Bland initiativtagarna
fanns förutom Susan och Elizabeth även Lucretia
Mott, Ernestine
Rose, Lucy Stone,
Frances
E.W. Harper och Frederick Douglass.
Men när ett förslag las fram om att rösträtt
skulle införas för svarta män,
men inte för kvinnor oavsett etnicitet, splittrades AERA allt
mer i två linjer. Det ledde till att Susan B. Anthony och
Elizabeth Cady Stanton 1869 startade NWSA,
National Woman Suffrage Association.
Liksom AERA krävde NWSA universiell rösträtt, men
de drev också andra frågor som kvinnors rätt till
utbildning, likalön och skilsmässa.
Redan
året innan, 1868, hade Susan och Elizabeth startat tidningen
The
Revolution med löfte om ekonomiskt stöd av en rik
sydstatsman som var känd som rasist, George
Francis Train. I tidningen skrev de både elitistiska
och rasistiska kommentarer om att det var fel att vita utbildade
kvinnor skulle vänta längre på rösträtten
än svarta obildade män. Det ledde till hård kritik
från andra feminister inom AERA. Idag är det svårt
att förstå hur de kunde göra så, särskilt
som bägge var så engagerade abolitionister. Många
forskare verkar anse att det nog berodde på att de var djupt
besvikna på de män som de trott stod på deras sida,
men som så lätt valde att strunta i kvinnorna. Även
Train försvann snart ur bilden, tidningen fick allt större
skulder och redan efter två år sålde Susan B.
Anthony den. Det sägs att hon under de kommande sex åren
måste använda sina arvoden från föreläsningarna
till att betala skulderna.
Deras svarta vänner verkar dock ha förlåtit
dem, för de fortsatte samarbeta genom åren.
Staty av Sojourner
Truth, Susan B. Anthony och Elizabeth Cady Stanton.
Susan
B. Antony ägnade hela sitt liv åt kamp för
kvinnors rättigheter. Hon var förutom allt annat också
engagerad i arbetarkvinnors rätt. Hon drev krav på 8
timmarsarbetsdag och lika lön för samma arbete. 1868 var
hon och Elizabeth med och startade WWA,
Working Woman's Association, som framför
allt organiserade kvinnor inom tryckeri- och textilbranschen. Susan
blev WWA:s första ordförande. Senare engagerade hon sig
också för sjuksköterskors rättigheter.
NWSA använde direkt aktion som metod,
och en sådan aktion var att kvinnor skulle försöka
rösta i val, trots att det inte var tillåtet. 1872 deltog
Susan i en sådan aktion tillsammans med 14 andra feminister
i Rochester. De arresterades, och Susan B. Anthony åtalades
och dömdes i en mycket uppmärksammad rättegång.
Läs mer om den HÄR.
Under senare delen av sitt liv bodde Susan med sin syster
Mary i Rochester. Deras hem var mötesplats för många
feminister, som ofta både sov över och arbetade tillsammans
där. På somrarna bodde de ofta och vilade upp sig hos
Elizabeth
Smith Miller, som var släkt med Elizabeth Cady Stanton,
på hennes egendom Lochland.
Foto
av Susan B. Anthony och hennes syster Mary tillsammans med Elizabeth
Smith Miller och hennes dotter Anne Fitzhugh Miller.
Med
tiden började Susan tänka att om kampen för
rösträtt skulle lyckas måste den fokuseras endast
på det, att alla andra kvinnofrågor måste stå
tillbaka. Så när Lucy Stone och hennes dotter Alice
Stone Blackwell 1870 tog initiativ till att de två
stora nationella organisationerna för kvinnors rösträtt
skulle gå samman, förhandlade Susan med dem. 1890 gick
de ihop och bildade NAWSA,
National American Woman Suffrage Association.
Inom NAWSA började Susan samarbeta mycket med den
mer konservativa Carrie
Chapman Catt, som försökte få Susan att ta avstånd
från sin gamla radikala vän Elizabeth Cady Stanton. När
Elizabeth 1895 gav ut The Woman's Bible,
som ifrågasatte den nya bibeltolkningen, fick Chapman Catt
nog. NAWSA tog officiellt avstånd från boken och i praktiken
även från Elizabeth Cady Stanton. Läs
mer om den konflikten HÄR.
Det hela ledde till en kris för Susan, hon funderade
på att avgå som ordförande i NAWSA, men valde till
Elizabeths besvikelse att stanna kvar och "försvara minoriteten",
som hon uttryckte det.
Men
år 1900 avgick Susan B. Anthony som ordförande
för NAWSA och Carrie Chapman Catt tog över. Susan började
skriva på den sjätte boken i serien History
of Women's Suffrage som hon skrivit tillsammans med Elizabeth
Cady Stanton och Matilda
Joslyn Gage i flera delar med start 1881. När Elizabeth
dog 1902 blev det ett hårt slag för Susan, men hon fortsatte
snart kämpa igen.
Vid den här tiden hade hon blivit känd och
allt mer respekterad för sitt 50 år långa arbete
för kvinnors rösträtt. Från början hade
hon blivit hånad och förlöjligad i tidningarna,
men till sin 80-årsdag blev hon inbjuden av presidenten att
fira den i Vita huset.
Trots att hon började känna sig gammal och
sjuk reste Susan 1904 till Berlin för att vara med och starta
IWSA,
International Woman Suffrage Alliance,
en paraplyorganisation för kvinnors kamp för rösträtt
i världen.
Vid IWSA-kongressen i Berlin 1904. På bilden syns sittande:
Anna Shaw och
Carrie Chapman Catt, samt stående från vänster:
okänd kvinna, Minna
Cauer,
Susan B. Anthony, Lida
Gustava Heymann och Anita
Augspurg.
På
NAWSA:s kongress lagom till hennes 86-årsdag fyra år
senare höll Susan B. Anthony det tal som hon skulle bli allra
mest ihågkommen för, under titeln Failure
Is Impossible.
En månad senare, den 13 mars 1906, dog Susan B.
Anthony av hjärtsvikt och lunginflammation i sitt hem i Rochester.
Det
finns flera statyer av Susan B. Anthony, den mest kända
är av henne, Cady Stanton och Mott och restes i Kapitoleum
1921. Det första frimärket av henne gavs ut 1936. 1950
togs hon in i Hall of Fame for Great Americans.
1973 togs hon in i National Women's Hall of
Fame. 1978 blev hon den första verkliga kvinna som avbildades
på ett mynt i USA (tidigare hade exempelvis Frihetsgudinnan
avbildats). Hon finns också med i Judy Chicagos berömda
feministiska verk The Dinner Party
på Broocklyn Museum.
Hos gutenberg.org finns alla delar av History
of Woman Suffrage att läsa direkt på nätet.
Library of Congress har Susan
B. Anthonys samlade papper med dagböcker, scrapbooks, tal
och andra texter, varav en del kan läsas/ses direkt på
nätet.
Hos The National Susan B. Anthony Museum & House finns några
av de kända
rösträttskvinnornas tal att läsa.
|