«
Radikal amerikansk feminist som suddades
ut ur historien
Matilda
Electra
Joslyn föddes den 24 mars 1826 i staden Cicero i Onondaga
County i New York i USA, som enda barnet till radikala föräldrar.
Pappan var läkare och tidig abolitionist (aktivist mot slaveriet).
Deras hem blev en del av den
underjordiska järnvägen, som hjälpte och skyddade
flyende slavar.
Matilda fick en bred utbildning hemma och fortsatte
sin formella utbildning på Clinton Liberal Institute i Clinton.
Hon har sagt om sig själv att: Jag tror
att jag föddes med hat mot förtryck.
18
år gammal gifte sig Matilda med Henry
H. Gage och de bosatte sig i Fayetteville. De fick fem barn
tillsammans, men ett av barnen dog som liten. Även deras hem
blev en del av den underjordiska järnvägen.
1852 deltog Matilda i det tredje National
Woman’s Rights Convention, där hon för första
gången höll tal. Hon drev då att slaveriet och
kvinnoförtrycket bägge kom ur patriarkatet. Genom kvinnokongresserna
lärde hon känna Elizabeth
Cady Stanton och Susan
B. Anthony, som hon senare skulle bilda en treenighet med.
Matilda med äldsta dottern Helen.
Matilda Joslyn Gage blev en skicklig och populär
talare, som ofta reste runt på talarturnéer, trots
att hon egentligen var nervös för att hålla tal.
Lika uppskattad blev hon som skribent. Hon har beskrivits som logisk,
orädd och mån om fakta. Hennes texter var ofta ironiska
med en torr humor. Och när många andra vid den tiden
sa att kvinnor borde få rösträtt för att kvinnor
skulle kunna tillföra något bra, hävdade Matilda
att rösträtten var en rättighet som staten inte fick
undanhålla någon människa.
Förutom
sitt engagemang för svartas rättigheter drev Matilda
Joslyn Gage ursprungsbefolkningens rätt i USA. Hennes kontakter
med Haudenosaunee nation (irokeser)
ledde till att hon senare upptogs av dem, och fick namnet Ka-ron-ien-ha-wi,
vilket betydde Hon som håller upp himlen.
Mycket av det hon drev i kampen för kvinnors rättigheter
hade hon inspirerats till genom att se hur kvinnor och män
bland Haudenosaunee oftast levde matrilinjärt*
och att det bland dem var kvinnorna som valde ledarna.
Under amerikanska inbördeskriget fortsatte Matilda
att hålla föredrag mot slaveriet. Hon engagerade sig
också i stödarbete för unionens sjukhus.
Efter
kriget, 1866, bildades AERA,
American Equal Rights Association,
som krävde universiell rösträtt,
alltså för alla oavsett kön eller etnicitet. Där
gick Matilda snart med.
När AERA splittrades över förslaget
om rösträtt för svarta män,
var Matilda med och bildade NWSA,
National Woman Suffrage Association,
tillsammans med bland andra Elizabeth Cady Stanton och Susan B.
Anthony 1869. NWSA drev inte bara rösträtt, utan också
många andra frågor som var viktiga för kvinnor.
Det passade förstås Matilda Joslyn Gage.
Hon startade tidningen The
National Citizen and Ballot Box, som fungerade som NWSA:s tidning,
och som hon blev redaktör för. Där skrev hon om alla
upptänkliga kvinnofrågor, inklusive om mäns sexualiserade
våld. Hon skrev dessutom för flera andra tidningar genom
åren.
1871
gjorde Matilda som många andra medlemmar i NWSA en direkt
aktion i form av att försöka rösta i val, trots att
kvinnor inte hade rätt till det. När Susan B. Anthony
året därpå gjorde likadant, och åtalades
för det, stöttade Matilda henne vid rättegången
och följde med på talarturnén i samband med det.
Läs mer om rättegången
HÄR.
1876 skrev Matilda Joslyn Gage och Elizabeth Cady Stanton
"Declaration of Rights of the Women of
the United States". Titeln var en anspelning på
"Deklarationen om kvinnans och medborgarinnans
rättigheter" som Olympe de
Gouges skrivit under franska revolutionen.
Matilda tyckte att det var väldigt
viktigt att lyfta och hylla kvinnor som gått före, och
vad de gjort. Förmödrar var ett tema som återkom
både i hennes tal och det hon skrev. Hon var också bra
på research, alltså att hitta fakta om allt möjligt.
Susan B. Anthony sa att "Hon hade alltid
en förmåga att rota i gamla bibliotek och ta fram mer
häpnadsväckande fakta än någon annan kvinna
jag känner".
I ett tal Matilda Joslyn Gage höll på Watkins
New York Free Thought convention 1878 framställde hon
Bibeln och kyrkan som de två största hindren i vägen
för kvinnors framsteg. Hon såg kyrkan som central i återskapandet
av kvinnoförtrycket genom att skuldbelägga kvinnor som
"syndiga" och pådyvla kvinnan rollen som underlägsen.
Tillsammans
med Susan B. Anthony och Elizabeth Cady Stanton skrev hon under
1878-1881 de första tre delarna i det stora verket History
of Women's Suffrage.
Matilda Joslyn Gage blev bara radikalare med åren.
När Frihetsgudinnan avtäcktes i New York 1886 höll
hon ett appelltal i protest, där hon kallade det 1800-talets
största hyckleri, att frihet representerades av en kvinna i
ett land där inte en enda kvinna var fri.
1888 var NWSA värd för 53 kvinnoorganisationer
i nio länder som på ett möte i Washington bildade
ICW, International
Council of Women, för att arbeta över nationsgränserna
med att förbättra kvinnors rättigheter. Matilda var
en av arrangörerna. Men Susan B. Anthony hade då även
bjudit in Frances Willard, en ledare
för WCTU, Woman's
Christian Temperance Union, och hennes kristna konservatism
gick förstås inte ihop med Matildas radikalitet. För
Matilda blev Susan B. Anthonys nya linje som en begynnande urvattning
av kvinnokampen.
Stående fr.vänster vid ICW-mötet:Bessie Starr Keefer,Rachel
Foster, Sofie
Magelssen Groth, Margaret Dilke, May Wright Sewall, Alice Scatcherd,
Margaret
Moore. Sittande fr.vänster: Laura Ormiston Chant, Susan B.
Anthony, Isabelle
Bogelot, Elizabeth Cady Stanton, Matilda Joslyn Gage, Alexandra
Gripenberg.
1890 hade
Susan drivit igenom att NWSA slogs ihop med den mer konservativa
AWSA,
American Woman Suffrage Association,
till det gemensamma NAWSA,
National American Woman Sufffrage Association.
I och med det försvann alla andra kvinnofrågor som NWSA
hade drivit, för fokus i den nya organisationen skulle vara
enbart på rösträtt. Samtidigt gick yngre och mer
konservativa kvinnor in i ledningen.
Matilda
var helt emot sammanslagningen. Hon blev djupt besviken på
Elizabeth Cady Stanton för att hon på pappret ställde
upp som NAWSA:s ordförande, fast hon egentligen precis som
Matilda såg att den nya organisationen var konservativ och
bara drev formell rösträtt. Matilda tog istället
initiativ till startandet av WNLU,
Woman's National Liberal Union, som
hon också blev ordförande för. De mer radikala kvinnorna
i NWSA följde henne, som Lillie Devereux
Blake och Voltairine de Cleyre.
WNLU drev att det framför allt var de etablerade
religionerna som spred idéerna om mäns överordning
till folket. Det var en inställning som Matilda utvecklade
i sin bok Woman, Church & State
1893, och sedan tillsammans med Elizabeth Cady Stanton och flera
andra i The Woman's Bible 1895. Den
senare ledde till bråk inom NAWSA. Läs
mer HÄR.
När
hon behövde vila upp sig från kampen umgicks Matilda
med sina barn och barnbarn, målade akvarell eller pysslade
i trädgården. Hon var vegetarian, gillade kläder
och läste gärna om mode.
Sedan hennes man dött 1884 bodde Matilda hos sin
yngsta dotter Mary och hennes familj
i Chicago. De sista åren av sitt liv var Matilda sjuklig och
orkade inte fortsätta med offentliga framträdanden, men
hon fortsatte att vara aktivist för rösträtt och
att skriva.
Matilda Joslyn Gage dog av en stroke den 18 mars 1898,
strax innan hon skulle ha fyllt 72 år. På hennes gravsten
står ett citat av henne: "Det
finns ett vackrare ord än Mor, Hem eller Himmel; det ordet
är Frihet."
Matilda
Joslyn Gage blev till och med ännu mer än Elizabeth
Cady Stanton utsuddad ur den officiella rösträttshistorien
– av de konservativa amerikanska kvinnor som styrde rösträttsrörelsen
under tidigt 1900-tal. För dem var hela hon en enda provokation.
Först i modern tid har hon återupptäckts tack vare
forskare i kvinnohistoria.
Den nutida amerikanska feministen Gloria
Steinem har sagt om Matilda Joslyn Gage: This
is the woman who was ahead of the women who were ahead of their
time.
*
Matrilinjär = att släktskap främst räknas utifrån
mödrar (mater = moder).
Kvinnohistoriker
har har myntat begreppet Matilda-effekten
efter henne, vilket står just för att någon har
suddats ut ur historien och inte fått erkännande för
vad den gjort. 1995 togs Matilda Joslyn Gage in i National
Women's Hall of Fame.
Hos gutenberg.org finns Matilda Joslyn Gages Woman,
Church & State att läsa direkt på nätet.
|