«
Tillbaka
Elizabeth C. Stanton utvecklade rösträttsrörelsens
analys under så många år,
men när hon på gamla dar skrev boken "The Woman's
Bible" var hon för
radikal för den rörelse som varit hennes.
De tidiga rösträttskvinnorna
i USA var oftast kristna, men de ifrågasatte kristendomens
och Bibelns skildring av kvinnor och dess krav på kvinnors
underordning. Många som var ledande i rösträttskampen
var kända för sin kritik och sitt hävdande av kvinnors
rättigheter, som exempelvis Lucretia
Mott. Än mer kritisk var Elizabeth
Cady Stanton.
Under 1880-talet gjorde Church of England en ny officiell
engelsk tolkning av Bibeln. Det fick Elizabeth Cady Stanton att
ta initiativ till en kommitté av kvinnor som ville visa att
det inte fanns något gudomligt i att män förnedrade
och dominerade kvinnor, det var mäns egna val att göra
det.
Många
av de kvinnor hon frågade sa absolut nej till att vara med,
men 25 kvinnor sa ja. Bland dem fanns Matilda
Joslyn Gage, Clara
Bewick Colby och Phebe Ann Coffin Hanaford,
samt finska Alexandra Gripenberg, brittiska
Ursula Mellor Bright och österrikiska
Irma von Troll-Borostyáni. Av
dem var Matilda Joslyn Gage helt motståndare till Bibeln,
men de flesta deltog för att de ville se en annan tolkning.
Det är oklart om texterna om Bibeltolkningen
skrevs av olika kvinnor, och Cady Stanton sammanställde dem,
eller om det mesta skrevs av henne själv. Men alla 25 kvinnor
i kommittén namnges i boken om Bibeltolkningen, och åtta
av dem står som medförfattare, alltså att kommentarerna
till Bibeltolkningarna kommer från dem tillsammans. Cady Stanton
gav ut boken i två delar under den provocerande titeln The
Woman's Bible.
Boken
väckte en enorm uppståndelse när den första
delen gavs ut i november 1895, och den blev en bästsäljare.
Den första upplagan på 50.000 ex. såldes snart
ut, och fick ges ut i fler upplagor redan innan den andra delen
utkom i april 1896. Där skrev Cady Stanton i förordet
till den andra delen, om kritiken mot del 1, att Bibeln måste
kunna ifrågasättas, att den blivit en "fetisch"
för länge, och att "Bibeln med
dess fabler, liknelser och ändlösa motsägelser, har
varit det stora hindret på civilisationens väg".
Tidningarnas ledare liksom präster i predikstolarna
angrep förstås boken och dess författare hårt.
En del hade inte ens läst boken, utan hade provocerats nog
bara av titeln. Cady Stanton svarade med lika provocerande kommentarer,
som att "den enda skillnaden mellan oss
är att vi säger att dessa förnedrande idéer
om kvinnan har kommit ur mäns hjärnor, medan kyrkan säger
att de kommer från Gud."
I den då ganska nybildade gemensamma
rösträtts-organisationen NAWSA,
National American Woman Suffrage Association,
blev många upprörda. På NAWSA:s kongress i januari
1896 krävde representanter för ledningen att organisationen
måste anta en resolution för att ta avstånd från
"den så kallade 'Woman's Bible'".
De såg det som att kampen för kvinnors rösträtt
skulle drabbas om denna provocerande bok på något sätt
förknippades med dem. Cady Stanton hade ju tidigare varit så
drivande i rösträttskampen, och de var rädda att
folk skulle se NAWSA som lika ogudaktiga som de själva tyckte
att hon var. Bland de mest drivande mot boken och mot Elizabeth
Cady Stanton fanns den blivande NAWSA-ledaren Carrie
Chapman Catt, liksom pastor Anna Howard
Shaw och Lucy
Stones dotter Alice Stone Blackwell.
Men många talade också emot resolutionen.
Susan
B. Anthony, som själv inte stod bakom sin vän i frågan
om boken, drev ändå att de borde ha religiös frihet
inom rörelsen. Hon hänvisade
till att ingen förr i tiden hade krävt någon resolution
mot Ernestine
Rose, en tidigt uttalad och rak ateist inom rösträttsrörelsen,
så varför göra det mot Elizabeth Cady Stanton?
Men resolutionen antogs med 53 röster mot 41. NAWSA
tog offentligt avstånd från boken, och Elizabeth Cady
Stanton blev aldrig mer inbjuden till något av NAWSA:s arrangemang,
utan förpassades bort både från rösträttskampen
och från historien om den rörelsen.
Så fortsatte det under hela första delen
av 1900-talet. När
75-års-minnet av den första Woman's
Right Convention i Seneca Falls 1848 skulle firas 1923, nämnde
rösträttsledaren Alice
Paul inte Elizabeth Cady Stanton, vare sig i sitt tal eller
det tryckta materialet, trots att Cady Stanton varit en av de två
absolut viktigaste kvinnorna bakom den kongressen. Elizabeth Cady
Stantons dotter Harriot Stanton Blatch var
den enda talare som ens nämnde hennes namn.
Men när den nya kvinnorörelsen under 1960-talet
studerade historien upptäcktes och uppvärderades Elizabeth
Cady Stantons livsgärning igen.
Och
först under andra delen av 1900-talet började en
kritik av Bibelns kvinnosyn tas upp igen.
Hela boken The Woman's Bible finns att läsa på nätet,
exempelvis hos Cornell
University Library.
|