« Radikal
föregångskvinna för kvinnors rättigheter i
USA
Elizabeth
Cady föddes den 12 november 1815 i Johnston i New York
i USA, som det sjunde barnet av elva. Men sex av syskonen dog som
barn. Pappan var en känd advokat och båda hennes föräldrar
var motståndare till slaveriet och för kvinnors rättigheter.
Mamman peppade döttrarna att studera, men någon
högre utbildning fanns inte för kvinnor då. Elizabeth
fick gå i den enda skola som fanns för flickor. Av vänner
till familjen lärde hon sig även grekiska, matematik och
filosofi. Och hon studerade juridik för sin pappa.
Under uppväxten var Elizabeth ofta på besök
hos sin kusin Gerrit Smith, som peppade
henne att våga stå för det hon tyckte. Hans dotter
Libby,
som hon i själva verket var mer jämnårig med och
därför ofta kallade för sin "kusin", blev
hennes bästa vän för livet. Familjen Smith var mycket
aktiva i kampen för att avskaffa slaveriet, och hemma hos dem
umgicks många inom abolitioniströrelsen*.
En av dem var Henry B. Stanton, som
Elizabeth blev kär i.
De
gifte sig 1840. Vigselceremonin brukade innehålla att kvinnan
skulle lova att lyda sin man, men de såg till att det inte
fanns med vid deras bröllop.
Bröllopsresan gick till London, där de skulle
delta i World Anti-Slavery Convention
som representanter för AASS,
American Anti-Slavery Association.
Men det visade sig att kvinnor nekades att tala på kongressen.
Elizabeth beskrev det senare som att det var "ynkligt
att höra trångsynta hycklare" till män
som med "bibeln i handen argumenterade
för kvinnans underordning". |
Detalj av målningen The Anti-Slavery Society Convention 1840,
av Benjamin Robert Haydon.
Där
och då bestämde Elizabeth Cady Stanton och Lucretia
Mott, som hon lärt känna under kongressen, att när
de kom hem igen skulle de ordna en kvinnokongress, och satsa på
att kämpa för kvinnors rättigheter.
Men
livet kom emellan, och det dröjde åtta år
innan det blev av. Då hade Elizabeth och Henry flyttat till
Seneca Falls, och tillsammans med Lucretia Mott, Lucretias lillasyster
Martha Coffin Wright, Ernestine
Rose och några till arrangerade Elizabeth 1848 den första
lokala kvinnorättskonferensen i USA. Där antog de flera
resolutioner som Elizabeth hade skrivit, med krav på kvinnors
rättigheter i olika punkter, där en var kvinnors rösträtt.
Seneca Falls-konferensen blev starten för en nationell rörelse
med återkommande National
Woman's Rights Conventions.
Dåtida illustration av när Elizabeth Cady Stanton höll
tal i Seneca Falls 1848.
En
dag vid den tiden kom kusin Libby, som egentligen hette Elizabeth
Smith Miller, på besök till Elizabeth iförd
en ny dräkt: bloomers.
Libby hade tröttnat på korsetter och obekväma kvinnokläder
och hade hittat på en "rationell" dräkt för
kvinnor. Elizabeth blev eld och lågor och sydde en egen. Det
fick i sin tur hennes vän Amelia
Jenks Bloomer att skriva om dräkten i sin tidning (därför
fick dräkten namn efter henne istället). Det blev starten
för den amerikanska dräktreformrörelsen. Även
Elizabeth skrev ofta artiklar i Amelias tidning, The
Lily, liksom i Paula Wright Davis
tidning The Una.
Det var Amelia som 1851 i Seneca Falls
presenterade Elizabeth för Susan
B. Anthony, som både blev hennes nära vän och
samarbetspartner för resten av livet. Elizabeth fick sju barn,
och hennes man arbetade ofta på annan ort, så Elizabeth
hade fullt upp med hemmet. Men Susan, som levde ensam, bosatte sig
periodvis hos Elizabeth för att de skulle kunna jobba tillsammans.
Dessutom tog Susan ofta också hand om barnen, så att
Elizabeth fick tid och ro att skriva. De två var egentligen
väldigt olika som människor, men de kompletterade varandra
i kampen. Medan Elizabeth var analytisk, ideologisk och skrev, var
Susan organisatör och praktisk strateg.
Statyn av hur Amelia Jenks Bloomer presenterar Elizabeth Cady Stanton
och Susan B. Anthony för varandra finns i Seneca Falls sedan
1998.
Även
andra feminister kom ofta och bodde hos Elizabeth, vilket fick henne
att kalla sitt hus för "Upprorets
Centrum".
Det har sagts om Elizabeth Cady Stanton att hon var
helt lysande klok, karismatisk och hängiven, men också
att hon kunde framstå som både skrämmande och busigt
charmig, och att hon var väldigt rolig. Hon älskade att
vara med sina barn och plågades på samma gång
över hur kvinnans roll i familjen begränsade henne. Hon
såg att det personliga är politiskt
hundra år innan det blev en paroll för kvinnorörelsen.
Både
Elizabeth och Susan var mycket engagerade i arbetet för
Married Women's Property Act, en lag
som infördes i allt fler stater. Elizabeth blev i det sammanhanget
den första kvinnan som tilläts att tala inför New
Yorks lagstiftande församling. Lagen innebar både att
kvinnor fick rätt att bestämma över sin egendom och
arv, att de kunde ha gemensam vårdnad för sina barn och
att de fick rätt att ingå egna ekonomiska avtal. |
Under amerikanska inbördeskriget startade Elizabeth
och Susan WLNL, Women’s
Loyal National League, som reste runt och höll föredrag
och samlade in namn för ett förbud mot slaveriet. Det
blev totalt nästan 400 000 namnunderskrifter till kongressen.
Det sägs vara den första nationella organisationen för
kvinnor i USA.
Efter inbördeskriget ledde den sista
National Woman's Rights Convention till att AERA,
American Equal Rights Association,
bildades 1866. AERA krävde vad som då kallades universiell
rösträtt, alltså för alla medborgare oavsett
kön, etnicitet etc. Bland initiativtagarna fanns förutom
Elizabeth och Susan bland annat även Lucretia Mott, Ernestine
Rose, Lucy Stone,
Frances
E.W. Harper och Frederick Douglass.
Men
när ett förslag lite senare las fram om att rösträtt
skulle införas för svarta män,
men inte för kvinnor oavsett etnicitet, splittrades AERA allt
mer i två linjer. Det ledde till att Elizabeth och Susan 1869
startade NWSA,
National Woman Suffrage Association.
Precis som AERA fortsatte NWSA att kräva universiell rösträtt,
men de drev också många fler krav på kvinnors
rättigheter, som kvinnors rätt till utbildning, rätt
till skilsmässa, likalön och facklig organisering.
Det var till stor del Elizabeth Cady Stantons förtjänst
att NWSA blev en så omfattande organisation. Hon tyckte egentligen
att rösträtt bara var en av alla viktiga frågor
för kvinnor, så för henne blev NWSA en chans att
bredda kampen. Hon ville se radikal förändring av kvinnors
villkor inom alla områden; politiskt, ekonomiskt, religiöst
och socialt.
Året
innan, 1868, hade Elizabeth och Susan startat tidningen The
Revolution med löfte om ekonomiskt stöd av en rik
sydstatsman, George Francis Train,
som var en känd rasist. I tidningen skrev de både elitistiska
och rasistiska kommentarer om att det var fel att vita utbildade
kvinnor skulle behöva vänta längre på rösträtten
än svarta obildade män. Det ledde till hård kritik
från andra feminister inom AERA. Idag är det svårt
att förstå hur de kunde göra så, särskilt
som bägge var så engagerade abolitionister. Många
forskare verkar anse att det nog berodde på att de var djupt
besvikna på de män som de trott stod på deras sida,
men som så lätt valde att strunta i kvinnorna. Även
Train försvann snart ur bilden, tidningen fick allt större
skulder och redan efter två år sålde de den.
Deras svarta vänner verkar dock ha förlåtit
dem, för de fortsatte samarbeta genom åren.
Vartefter
hennes barn blev större började Elizabeth Cady
Stanton resa landet runt och föreläsa för NWSA. Hon
tog då upp även sådana ämnen som ingen annan
ville ta i då, som mäns våld mot kvinnor inom äktenskapet,
den lagstadgade fadersrätten och behovet av födelsekontroll.
Tre
generationers feministiska aktivister – både Elizabeths
dotter Harriot och dotterdotter Nora blev engagerade kvinnorättsaktivister.
Under 1870-talet
ägnade sig Elizabeth Cady Stanton allt mer åt att skriva.
För att all den kunskap de samlat i kampen inte skulle försvinna
i den patriarkala historieskrivningen, började hon tillsammans
med Susan B. Anthony och Matilda
Joslyn Gage ett projekt där de skrev en bok i flera delar:
History
of Women's Suffrage. Elizabeths
ena dotter, Harriot Stanton Blatch,
hjälpte till med skrivandet.
I början av 1880-talet reste Elizabeth Cady Stanton
flera gånger runt i Europa, bland annat för att hälsa
på sina barn i England och Frankrike. Samtidigt träffade
hon europeiska feminister. 1888 var NWSA värd för 53 kvinnoorganisationer
i nio länder som på ett möte i Washington bildade
ICW, International
Council of Women, för att arbeta över nationsgränserna
med att förbättra kvinnors rättigheter. Det betydde
att Elizabeth fick ett ännu bredare internationellt nätverk
av feminister än tidigare.
Stående fr.vänster: Bessie Starr Keefer, Rachel Foster,
Sofie Magelssen Groth,
Margaret Dilke, May Wright Sewall, Alice Scatcherd, Margaret Moore. Sittande
fr.vänster: Laura Ormiston Chant, Susan B. Anthony, Isabelle Bogelot,
Elizabeth Cady Stanton, Matilda Joslyn Gage, Alexandra Gripenberg.
Vid
den tiden gled Elizabeth och Susan ifrån varandra lite.
1890 gick NWSA ihop med den andra stora rösträttsorganisation
som en gång hade bildats ur AERA, och blev en ny gemensam
organisation: NAWSA,
National American Woman Suffrage Association.
Då försvann samtidigt alla krav utom rösträtten.
Elizabeth var, precis som Matilda Joslyn Gage, emot sammanslagningen,
men hon accepterade ändå att formellt bli ordförande
för NAWSA de första två åren, för att
Susan bad henne. Men då var hon i praktiken under större
delen av tiden i England, där hennes dotter Harriot bodde med
sin familj då. Susan samarbetade istället med de mer
konservativa yngre kvinnor som var ledande i NAWSA, bland
annat Carrie
Chapman Catt, som försökte få Susan att ta avstånd
från sin så radikala vän Elizabeth.
1895
gav Elizabeth Cady Stanton ut boken The Woman's
Bible, som var en kritik av den nya engelska bibeltolkning
som kommit då, och av Bibelns kvinnosyn över huvud taget.
Det fick Carrie Chapman Catt, Anna Howard
Shaw, Rachel Foster Avery och
flera andra konservativa rösträttskvinnor att gå
i taket. NAWSA tog offentligt avstånd från boken och
i praktiken även från Elizabeth Cady Stanton. Läs
mer om den konflikten HÄR.
Efter det bjöds Elizabeth inte längre in till
några av NAWSA:s aktiviteter, och rösträttsrörelsen
ville inte publicera några artiklar av henne. Men hon fortsatte
skriva för Clara
Bewick Colbys rösträttstidning The
Woman's Tribune, och hon skrev en del för Freethinker-rörelsens
tidning Free Thought Magazine. Samtidigt
skrev hon på sin självbiografi Eighty
Years and More.
Elizabeth Cady Stanton dog av hjärtsvikt
den 26 oktober 1902 i sin lägenhet i New York, drygt två
veckor innan hon skulle ha fyllt 87 år.
Eftersom
Elizabeth Cady Stanton idag räknas till de största
ledarna i den feministiska rörelsen i USA finns det flera statyer
av henne, byggnader har fått namn efter henne och det har
givits ut frimärken med henne på. 1973 infördes
hon i National Women's Hall of Fame.
Hennes hus i Seneca Falls är idag en del av Women's
Rights National Historical Park.
*
Abolish = avskaffa
På Digital Library kan du läsa Elizabeth Cady Stantons
självbiografi Eighty
Years and More: Reminiscences 1815-1897.
Library of Congress har Elizabeth Cady Stantons samlade
papper, och där finns artiklar, tal, brev, utkast till
böcker och annat att läsa direkt på nätet.
Hos gutenberg.org finns alla delar av History
of Woman Suffrage att läsa direkt på nätet.
|