«
Skapade en långlivad konflikt
inom rösträttsrörelsen
Bland de mest kända av AERA:s grundare fanns Lucy Stone, Susan
B Anthony,
Elizabeth Cady Stanton och Frances Ellen Watkins Harper.
American
Equal Rights Association (AERA) bildades 1866 som en direkt
följd av den elfte National
Woman's Rights Convention.
I och med att det amerikanska inbördeskriget tog
slut 1865 avskaffades slaveriet. Därmed blev det möjligt
att driva att alla förtryckta grupper skulle ha samma rättigheter
som vita män, och att rösträtten skulle bli det som
på den tiden kallades universell
rösträtt: för alla
medborgare, oavsett etnicitet, kön eller inkomst.
Men AASS, American
Anti-Slavery Society, hade bestämt sig för att
driva rösträtt endast för svarta, det vill säga
i praktiken: svarta män. De
hävdade att de stödde kvinnors rösträtt, men
att det taktiskt sett var bättre att se till att "svarta"
fick rösträtt först.
En del ledande svarta män, som Frederick
Douglass, höll inte med. Han instämde med Susan
B. Anthony, som frågade ordföranden i AASS hur han
kunde se det som att han drev "svartas" rösträtt,
hade han missat det självklara faktum att svarta bestod av
både män och kvinnor?
Anthony och Douglass valde istället – tillsammans med
flera av de kvinnor som varit mest drivande med National Woman's
Rights Conventions – Elizabeth
Cady Stanton, Lucretia
Mott, Ernestine
Rose, Lucy
Stone, Frances
E.W. Harper med flera – att starta en helt ny organisation,
AERA, som krävde lika rättigheter för alla
amerikanska medborgare, och universell rösträtt. Till
ordförande valdes Lucretia Mott.
Under
1867 genomförde AERA två stora kampanjer i Kansas
respektive New York State. De motsatte sig att det skulle krävas
egendom för att få rösta, eftersom det diskriminerade
både svarta män och alla kvinnor oavsett hudfärg,
som mer sällan än vita män var tillräckligt
rika för att få rösta.
Louisa
Matilda Jacobs (dotter till Harriet Jacobs,
som skrivit en känd bok om sitt liv som slav)
blev anställd på AERA för att resa runt och
föreläsa om universell rösträtt.
Men som
en följd av inbördeskriget lades det vid den tiden fram
två förslag till ändring av USA:s konstitution,
som skulle tilldela även svarta män
rösträtt. Fram tills dess hade det stått om "medborgares"
rösträtt, vilket
tolkades som män – kvinnor räknades inte som medborgare.
Men 14th Amendment föreslog att
formuleringen skulle ändras så att det uttryckligen skulle
stå att endast män
kunde rösta. 15th Amendment sa
att ingen stat skulle ha rätt att neka någon rösträtt
på grund av "ras, hudfärg eller
tidigare slaveri". Att rösträtt på det
sättet skulle införas för svarta män men inte
för kvinnor – oavsett etnicitet – skapade förstås
splittring både inom gruppen svarta, gruppen kvinnor och gruppen
svarta kvinnor.
AERA delades allt mer upp i två
riktningar, som drog åt olika håll. Den ena, ledd av
Elizabeth Cady Stanton och Susan B. Anthony, fortsatte att kräva
universell och federal rösträtt, alltså att alla
i landet skulle tilldelas rösträtt samtidigt. Den andra,
ledd av Lucy Stone och hennes man, ansåg att kvinnor av taktiska
skäl skulle stå tillbaka och istället stötta
förslaget om rösträtt för svarta män.
När
Anthony och Cady Stanton inledde ett ekonomiskt tidningssamarbete
med en rik man som var känd som rasist, George
Francis Train, avgick Lucretia Mott som ordförande i
AERA i protest och flera andra i AERA kritiserade dem hårt.
Vid samma tid skrev Elizabeth Cady Stanton och Susan B. Anthony
flera tidningsartiklar om kravet på rösträtt endast
för svarta män på ett sätt som var som både
elitistiskt och rasistiskt i sin egna tidning The
Revolution.
1869 ledde splittringen i AERA till att två nya
organisationer bildades: NWSA,
National Woman Suffrage Association,
och AWSA, American
Woman Suffrage Association.
Men det är en förenkling att säga att
splittringen i AERA berodde på Anthonys och Cady Stantons
agerande. I USA idag framställs konflikten i AERA ibland som
att den linje som var emot 15th Amendment, för att det skulle
ge rösträtt endast till svarta män, därmed stod
för rasism. Men det stämmer inte, sett till att drivande
svarta rösträttskvinnor som Harriet
Forten Purvis, Harriet
Tubman och Sojourner
Truth instämde i den linjen. Sojourner Truth sa:
"Om
färgade män får sina rättigheter, och färgade
kvinnor inte får sina, kommer du se färgade män
som blir herrar över kvinnorna, och det kommer att vara lika
dåligt som det var tidigare."
Enstaka
ledande svarta män i abolitionsrörelsen, som Robert
Purvis, stödde att kravet fortsatt måste vara
att rösträtten skulle gälla alla. Han sa att han
inte kunde tycka att hans son skulle få rösta men inte
hans dotter, hon var ju dubbelt förtryckt – både
som svart och som kvinna.
Konflikten i AERA gällde snarare fler saker samtidigt.
AWSA med Lucy Stone i spetsen stod, åtminstone vid tiden för
bildandet, nära det republikanska partiet. De ville ha både
män och kvinnor som medlemmar, även i ledande ställning.
De ville fokusera på att få rösträttsrörelsen
att framstå som välanpassad, och inrikta sig mot att
påverka lagstiftare. NWSA var partipolitiskt oberoende och
fokuserade
inte bara på rösträtt, utan drev kvinnors rättigheter
på alla möjliga plan. NWSA ville få massor av kvinnor
att bli aktivister, framför allt för rösträtt.
Så gruppernas syn på kampen skilde sig på en mängd
sätt.
Men i och med att
konflikterna hade lett till att två nya organisationer
bildades, blev det inte mycket kvar av AERA. Aktiviteten i det som
var kvar rann snabbt ut i sanden, och när 15th Amendment godkändes
1870 las AERA ner även formellt.
Senare stod det klart att 15th Amendment visserligen på pappret
slog fast att ingen man skulle kunna nekas rösträtt på
grund av "ras, hudfärg eller tidigare
slaveri", men samtidigt tilläts många andra
begränsningar och krav. Det gjorde att den i praktiken varken
garanterade icke-vita män rösträtt eller hjälpte
kampen för kvinnors rösträtt framåt.
Men den bittra konflikt som uppstått mellan rösträttskvinnorna
levde vidare under tjugo års tid, tills NWSA och AWSA 1890
gick samman i NAWSA,
National American Woman Suffrage Association.
|