«
Till förra sidan
Dåtida tidningsbild av "bloomers" (New York 1852).
Modet
för kvinnor från medel- och överklassfamiljer
i slutet av 1840-talet i USA bestod av snäva korsetter och
snörliv som klämde ihop inälvorna och gjorde det
svårare att andas. Ovanpå det skulle de ha flera lager
av tunga, breda kjolar, som gick ända ner till marken –
inte en bit av vristen skulle få synas. Kläderna var
både obekväma och svåra att röra sig i.
Det var Elizabeth
Smith Miller som kom på idén till en mer "rationell
dress" för kvinnor, med en lite kortare klänning
(eller kappa) och byxor till. Inspirationen fick hon från
vad hon kallade "turkiska dräkter".
Elizabeth Smith Miller sydde sig en dräkt som hon
hade på sig när hon hälsade på sin kusin,
Elizabeth
Cady Stanton. Och hon i sin tur blev eld och lågor, och
satte snabbt igång med att sy en likadan dräkt till sig
själv.
De två inspirerade Amelia
Jenks Bloomer, som dels själv började använda
en likadan dräkt och dels startade en kampanj för den
i sin tidning The
Lily. Genom att dräkten spreds i The Lily fick dräkten
namn efter Amelia Jenks Bloomer, och kallades bloomers.
Det kan kanske kännas lite svårt
att förstå den extrema upprördhet dåtidens
amerikanska samhälle visade mot klädreformen. Men vid
den här tiden representerade byxor själva manligheten.
Små pojkar hade ofta klänning – att få börja
bära byxor var ett tecken på att pojken höll på
att växa upp till man.
(Se exempel genom att dra med pekaren
över siffrorna: 1,
2
& 3)
Småflickor däremot hade aldrig byxor,
lika lite som vuxna kvinnor använde byxor. Det vill säga
tvärtemot i Sverige idag; då flickor kan ha byxor,
men pojkar absolut inte förväntas ha klänning.
När kvinnor (ofta feminister) runt 1850 började
gå klädda i bloomers på
offentlig plats blev de ofta hånade och förlöjligade.
Uppenbarligen var folk rädda för
vad som skulle hända om kvinnor bröt mot normerna för
kön – i flera tidningar ställdes frågan om
bloomers inte skulle göra att
könen bytte plats, så att kvinnorna tog makten och män
blev underordnade?
På karikatyrteckningar i tidningarna
framställdes kvinnor i bloomers förlöjligade,
till exempel som storrökande och maskulina.
Det
gjordes också sånger om kvinnor i bloomers, flera
av dem visar hur förskräckt patriarkatet blev av klädreformen,
till exempel i sångtitlar som "Hanna,
go hide your bloomers!" och "What
will the girls do next?"
Det var förstås en helt rimlig rädsla.
De kvinnor som bar bloomers var ofta desamma som drev kamp för
kvinnors rösträtt och för kvinnors rättigheter
över huvud taget. De var verkligen
ett hot mot patriarkatet!
Men efter bara några år var det flera av
rösträttskämparna som slutade med bloomers
och återgick till kvinnors traditionella klädsel. De
tyckte att allt bara kretsade kring deras klädsel, och att
det förstörde för resten av kvinnokampen.
Men
bloomers kom igen. Under 1880- och 1890-talet började
fler och fler kvinnor att cykla. Då var det svårt att
ha långa kjolar eller krinoliner. Bloomers
blev ett mode för cyklister och sportande kvinnor. Och med
tiden blev byxor ett självklart klädesplagg även
för kvinnor.
Fortfarande under slutet av 1800-talet framställdes
visserligen kvinnor i bloomers lite
löjligt. Men bilderna som vi hittat ger intryck av att det
då var på ett snällare sätt, än när
feministerna började med dem på 1850-talet.
Här nedanför är ett exempel på
en bild av kvinnors i bloomers från
ett lock till en cigarrlåda från runt 1890.
Kanske
kan historien om bloomers få oss att förstå
mer av att kvinnor i en del länder i världen fortfarande
straffas så hårt om de går klädda i byxor.
Och kanske kan den få oss att fundera över
betydelsen av de krav som ställs på tjejer och
kvinnor i vårt offentliga rum idag?
Vill du se exempel på några modiga 1800-tals kvinnor
i bloomers, så klicka HÄR!
Vid
slutet av 1800-talet pågick kampen om kvinnors kläder
i många länder och den blev allt mer organiserad. I USA
fanns National Dress Reform Association
och här i Sverige startade feminister Dräktreformföreningen.
|