«
Feministisk socialistisk filosof med
nätverkstänkande
Anna
Doyle föddes cirka 1785 i Fennor Parish, i grevskapet
Tipperary i Irland. Pappan var präst och Anna var den yngsta
av tre barn i familjen. Men pappan dog när Anna var liten,
och familjen fick då stöd av farbrodern, general sir
John Doyle.
Anna gick inte i skola, men hon läste en del hemma,
bland annat franska. Hon började också tidigt att skriva,
och många såg henne redan då som väldigt
smart.
Runt år 1800 gifte sig Anna, endast 15 år
gammal, med den fyra år äldre baronen Francis
Massey Wheeler, som hade friat till henne på en bal.
De bosatte sig i Limerick.
Men äktenskapet blev en hård
tid för Anna. Mannen visade sig vara alkoholist och han utsatte
henne för våld och övergrepp. Anna födde sex
barn, men endast två döttrar överlevde. För
att hjälpa henne flyttade Annas storasyster Bessie
in hos dem.
Annas stora intresse var att läsa. Hon läste
upplysningstidens författare, men hon påverkades starkt
av den kritik som Mary
Wollstonecraft drev mot dem, för att deras krav på
"mänskliga" rättigheter inte gällde kvinnor.
Bland fint folk då var det många som hade högläsning
av upplysningstidens författare – här på Gabriel
Lemonniers målning (beskuren) läser de Voltaire i Madame
Geoffrins salong. Anna Doyle Wheeler däremot fick läsa
för sig själv.
Efter
tolv år av våldutsatthet lämnade Anna mannen.
Hon tog sina döttrar och sin syster med sig och reste till
sin farbror, som då var guvernör på ön Guernsey.
Där bosatte de sig.
Men 1815 flyttade Anna till London, för att döttrarna
skulle kunna gå i bra skolor. Eftersom hon inte hade tillräcklig
inkomst själv, bodde hon hos släktingar och vänner.
Därför kom hon omväxlande att bo i London, Dublin,
Caen och Paris. Hon började umgås med dåtida radikaler,
både i Frankrike och Storbritannien.
Anna Doyle Wheeler blev en länk mellan franska,
engelska och irländska tidiga socialister, och spred idéerna
mellan länderna. Hon började ses som en framstående
tänkare, och hon blev kallad allt från "tidens
mest begåvade kvinna" till "Förnuftets
Gudinna". För att delvis kunna försörja
sig översatte hon olika franska filosofers texter till engelska.
1825 skrev den kända irländska
författaren William Thompson en kritik av filosofen James Mills
kvinnosyn. Men i inledningen till boken fanns ett porträtt
av Anna Doyle Wheeler, och Thompson förklarade där att
det i själva verket var hon som hade givit honom de flesta
av idéerna till boken och delskrivit den: Appeal
of One Half of the Human Race, Women, Against the Pretensions of
the Other Half, Men, to Retain them in Political, and Hence in Civil
and Domestic, Slavery (Appell från
den ena hälften av människosläktet, kvinnor, mot
den andra hälftens, mäns, anspråk på att behålla
dem i politiskt, och därmed samhälleligt och hushålleligt,
slaveri).
I boken kritiserade de samhällets könsmaktsstruktur,
de kritiserade äktenskapet, som de jämförde med slaveri,
och de krävde rösträtt och medborgarskap för
kvinnor. Men de nöjde sig inte med krav på lagändringar
i patriarkatet, utan förespråkade samtidigt ett helt
annat samhälle, grundat i feministisk socialism.
Bland
dem som Anna Doyle Wheeler umgicks med i Frankrike fanns
flera av arbetarkvinnorna i den saint-simonistiska rörelsen*,
som Suzanne
Voilquin, Marie-Reine Guindorf,
Jeanne Désirée Véret
och Jeanne Deroin.
När flera av dem startade världens troligen första
tidning som gjordes av och för arbetarkvinnor – Tribune
des Femmes – i Paris 1832 stöttade Anna dem. Hon
översatte också flera artiklar som sedan publicerades
i engelska tidningar.
I en tid då få kvinnor gavs möjlighet
att tala offentligt, höll Anna Doyle Wheeler offentliga föredrag
och appelltal för kvinnors medborgerliga rättigheter.
Hon skrev också artiklar, bland annat essäer i radikal
press under pseudonymen Vlasta. Hon
var dessutom tidig förespråkare för preventivmedel,
vilket då ännu var ganska ovanligt – även
avbrutna samlag fördömdes av kyrkan. I sina tal och texter
uppmanade Anna Doyle Wheeler kvinnor att organisera sig och kämpa
tillsammans för sina rättigheter, mot systemet av manlig
dominans, och för ett annat samhälle.
1833 dog till Annas stora sorg dog hennes vän William
Thompson. Men han efterlämnade en liten livränta till
Anna att leva på.
1840 blev Anna Doyle Wheeler sjuk, och var tvungen att
dra sig tillbaka från allt offentligt liv. Hon led av svår
smärta. 1848 var hon därför tvungen att tacka nej
även till en inbjudan att resa till Frankrike i samband med
revolutionen.
Anna Doyle Wheeler dog den 7 maj 1848 i Camden i London,
cirka 63 år gammal.
Anna
Doyle Wheelers dotter Rosina
fick sedan en son, som i sin tur fick dottern Constance
Lytton, som liksom sin farmorsmor Anna blev engagerad feminist.
*
Saint-simonism = socialistisk rörelse
under tidigt 1800-tal, som först framstod som radikal och för
kvinnors rättigheter, men där männen utvecklade det
hela till en patriarkal sekt.
|