«
Den kanske första tidning i världen
som gjorde både av och för arbetarkvinnor
Det första numret gavs ut med titeln La Femme Libre.
Tribune
des Femmes (en tribun är en plattform
eller talarstol) var troligen den första tidningen i
världen som riktade sig till kvinnor i arbetarklassen. Det
första numret 1832 gavs ut med titeln La
Femme Libre (Den Fria Kvinnan).
Tidningen startades av två arbetarkvinnor: Marie-Reine
Guindorf, en 20-årig textilarbeterska, och Jeanne
Désirée Véret, en 22 år gammal
sömmerska. Men redan i första numret medverkade också
Jeanne
Deroin, en bara några år äldre sömmerska.
De hade alla tre varit med i saint-simonism-rörelsen,
som drev vad som senare har kallats en slags tidig "utopisk
socialism". Men de insåg snart att männen i rörelsen
tyckte att befrielsen av kvinnorna var något som skulle komma
först när ett nytt samhälle hade införts. Därför
ville kvinnorna hellre arbeta separatistiskt, så tidningen
var av och för
arbetarkvinnor, allt arbete med tidningen gjordes av kvinnor själva.
Som en av kvinnorna uttryckte det i tidningen: "Vi
har fått nog av mäns råd, vägledning och dominans;
det är upp till oss att nu marschera mot framsteg utan en handledare.
Det är upp till oss att själva arbeta för vår
frihet."
Ganska snart bad de Suzanne
Voilquin att komma med som redaktör.
Tidningen bytte namn flera gånger, bland annat till La
Femme de l'Avenir (Framtidens kvinna),
La Femme Nouvelle (Den
nya kvinnan), Apostolat des Femmes*,
och slutligen till La Tribune des Femmes.
De bildade också en feministisk organisation som kallades
La
Femme Nouvelle.
Tidningen drev både feminism och
socialism, två perspektiv som den framställde som odelbara.
Alla som arbetade med tidningen var kvinnor och "prolétaires"**.
Kvinnorna undertecknade artiklarna endast med sina förnamn,
för att frigöra sig från efternamn – som markerade
dem antingen som tillhörig pappa eller make. Tidningen diskuterade
alla den tidens sociala, ekonomiska och politiska frågor.
Och den diskuterade inte bara läget i Frankrike, utan i hela
världen, även om den mest utgick från Frankrike
och England.
Mary
Wollstonecrafts feministiska tankar var inspirationskälla
för tidningen. Den drev kvinnors oberoende, kvinnors rätt
till sina barn och till sin eventuella egendom, rätt till skilsmässa,
rätt till utbildning och arbete. Den drev också krav
på daghem och särskilda flickskolor, särskilt för
arbetarklassens döttrar. Den ifrågasatte kärnfamiljen,
kritiserade prostitution och övrigt mäns våld, och
drev att hushållsarbetet måste organiseras kollektivt.
Den ställde krav på yttrandefrihet och medborgerliga
rättigheter. Den drev anti-nationalism och kamp för fred.
Och den förespråkade systerskapets betydelse och separatistisk
kamp.
Men tidningen drev samtidigt att kvinnor skulle samarbeta
mellan klasserna, för att på så sätt ena samhället.
Och deras arbete fick stöd även av kända feminister
i andra länder, som irländska Anna
Doyle Wheeler.
Tidningen kom ut när de hade tid, oftast blev det
varannan vecka. Den gavs ut 1832-1834. Vi är inte helt säkra
på varför den upphörde, men det verkar som att den
stoppades av staten. Och Suzanne Voilquin bestämde sig under
1834 för att tillsammans med en del andra tidigare saint-simonistiska
kvinnor att resa till Egypten.
Dåtida illustration av saint-simonistkvinna.
Bibliothèque nationale de France.
Men även
om tidningen bara gavs ut under de där två åren
på 1830-talet, så kom den att påverka länge
efteråt. Dels för att flera av kvinnorna som gjorde Tribune
des Femmes senare deltog i arbetet även med andra feministiska
tidningar, som La
Voix des Femmes, dels för att de feministiska idéer
som de saint-simonistiska kvinnorna drev då togs upp av senare
radikala kvinnor.
De flesta historiker idag refererar till dem som saint-simonistiska
kvinnor, men i själva verket hade de alla på olika
sätt kommit att ifrågasätta saint-simonismen –
det var ju därför de valde att börja arbeta separatistiskt.
Så egentligen borde vi kanske snarare se dem som några
av historiens första kvinnor med feministisk-socialistisk analys
och praktik.
*
Apostolat betyder ungefär:
ämbete värdigt en apostel. En apostel var en person som
gjorde stora insatser för att sprida en lära, tro eller
rörelse.
** "Prolétaires"
– proletär, betydde helt enkelt att de tillhörde
den lägsta och fattigaste samhällsklassen.
Den som kan franska kan läsa flera nummer av Tribune
des Femmes direkt på nätet (i tyvärr
lite halvtaskigt inscannade versioner) hos Gallica/Bibliothèque
nationale de France.
|