«
Radikala feminister redan för 200
år sedan
Vi vet väldigt
lite om den här organisationen, men den var så spännande
att vi tar med den här ändå. Den feministiska parollen
"Det personliga är politiskt"
myntades ju först ett och ett halvt sekel efteråt, men
de kvinnor som startade organisationen levde
då, redan i början av 1800-talet, utifrån den parollen.
Kvinnorna kom ur det som senare har kallats en "utopisk-socialistisk"
rörelse: saint-simonismen.
Detta
var alltså generationen feminister som kom efter franska
revolutionen – så Olympe
de Gouges med sin Deklarationen
om kvinnors rättigheter och de "kvinnoklubbar"
som bildades då förstås fanns kvar i folks minnen.
Några av de unga kvinnorna hade föräldrar som varit
aktiva under revolutionsåren.
För de här kvinnorna var det
kanske mest lockande med saint-simonismen att den sa sig vända
sig till arbetarklassens kvinnor, att den hävdade könens
lika värde, och drev krav på kvinnors rättigheter.
Det gällde även kvinnors rätt till sin sexualitet,
vilket ju var extremt radikalt för den tiden.
Saint-simonisterna såg kollektiv organisering
av samhället som det viktiga, de drev att arvsrätten skulle
upphävas och staten ansvara för medborgarna. Därför
stöttade de varandra även i att bo gemensamt, starta gemensamhetskök,
hjälpa varandra med barnen och med ekonomin, starta sömmerskekooperativ
och hälsokliniker, och förstås jobba politiskt gemensamt,
inte minst med folkbildning. I det ingick att lära folk läsa
och skriva, för många vid den tiden var analfabeter.
De arrangerade regelbundna
möten, inklusive massmöten, och startade tidningar. Rörelsen
spreds också till fler länder, vilket gav dem internationella
kontakter.
Men ganska snart insåg kvinnorna att männen
inom rörelsen inte var så radikala. De var både
patriarkala och hierarkiska, och pratet om könens lika värde
var mest just: prat. Den "fria kärleken" fick i praktiken
olika följder för kvinnor än för män. Och
framför allt saknade männen analys av kvinnors
liv, särskilt arbetande kvinnors
villkor.
1829 började en grupp kvinnor starta
separatistiska avdelningar inom rörelsen. Kvinnogrupperna fick
snabbt över 200 medlemmar, särskilt i Lyon och Nantes.
Runt 1830/1831 bröt de stegvis med den då alltmer sektlika
saint-simonismen. De som bröt sig ur var just arbetarkvinnorna,
många sömmerskor och andra textilarbeterskor: Marie-Reine
Guindorf, Jeanne Désirée
Véret (senare Gay), Pauline
Roland, Jeanne
Deroin, Suzanne
Voilquin med flera.
1832
startade några av dem den troligen första tidningen i
världen som både gjordes av och riktade sig till arbetarkvinnor:
La
Tribune des Femmes. De startade också organisationen La
Femme Nouvelle, vilket samtidigt blev undertitel till tidningsnamnet.
Ibland verkar organisationen också ha kallats L'Association
de les femmes nouvelles eller liknande.
Där drev de sin feministiska politik. De var troligen
de första som gjorde en helhetsanalys av sambandet mellan kvinnoförtrycket
på arbetsplatserna, kärnfamiljssystemet och mäns
sexuella våld och förtryck, inklusive i prostitution.
Flera av dem hade egen erfarenhet av påtvingat sex, och de
skrev om det och om egen skilsmässa. En del, som Pauline Roland,
drev att som familj borde därför endast räknas en
kvinna och hennes barn. De motsatte sig också den patriarkala
seden att kvinnor först hade sin fars och sedan sin mans efternamn,
och de flesta skrev därför med endast sina förnamn
i tidningen. De drev krav på daghem och flickskolor, kvinnors
rätt till sina barn, rätt till skilsmässa, egen ekonomi,
utbildning och arbete. De krävde yttrandefrihet och medborgerliga
rättigheter.
1834
las tidningen ner, det verkar som den stoppades av myndigheterna.
Kanske las organisationen ner samtidigt? Men de kvinnor som varit
aktiva i den fortsatte att leva enligt parollen om att det personliga
är politiskt. De bodde ibland tillsammans, de tog hand om varandras
barn, de fortsatte driva kamp tillsammans, och de kunde ibland även
försörja varandra när någon behövde skaffa
sig en utbildning eller liknande.
Vid
februarirevolutionen 1848 samlades de igen – bland annat i
startandet av den feministiska dagstidningen La
Voix des Femmes (Kvinnors röst)
och organisationen Société
de la Voix des Femmes. De hade också fortsatt kontakt
med feminister i andra länder och dessa radikala franska arbetarkvinnor
påverkade feminister som kom senare, inte bara i Frankrike,
utan också i bland annat Storbritannien, Tyskland och USA.
Att läsa om deras kamp och se hur väldigt
lik den är allt det som vi kämpar för idag är
både skrämmande och väldigt peppande.
Claire G.Moses: French utopians: the word
and the act, i red. Tjitske Akkerman och Siep Stuurman: Perspectives
on Feminist Political Thought in European History From the Middle
Ages to the Present, Routledge 1998/2003.
|