«
Feministen som skapade det italienska
modet
Rosa
Angela Caterina Genoni föddes
den 16 juni 1867 i Tirano i Italien. Hon var det äldsta av
arton barn i familjen, varav tolv överlevde. Pappan var skomakare
och mamman sömmerska.
Familjen Genoni. Rosa står längst bak
till vänster.

Rosa Genoni
fick gå tre år i skolan, sedan skickades hon som 10-åring
till Milano för att bli lärling vid ett skrädderi
som en släkting till familjen drev. Hon var duktig och ivrig
att lära sig. Dessutom lärde hon sig franska på
en kvällsskola, för att hon ville bli en känd sömmerska
i Paris, modets huvudstad. När hon var 18 fick hon mästarbrev.

Ju äldre hon blev desto mer blev hon också
politiskt intresserad, och förespråkare för kvinnors
frigörelse. Som enda kvinna reste hon med arbetarpartiet POI,
Partito Operaio Italiano, till en internationell
arbetarkonferens i Paris. Där stannade hon för att lära
sig mer av yrket och om skrädderi- och broderitekniker i kända
modehus. Det var i Paris som dåtidens modeskapare hämtade
sin inspiration, det gjorde även svenska Augusta
Lundin.

Efter
Paris arbetade Rosa en tid i Nice. 1888 återvände hon
till Milano, 21 år gammal, och fick jobb på skrädderiet
Belotti. Hon drömde om att utveckla ett italienskt mode, som
skulle sätta Italien på modekartan.

Samtidigt fortsatte Rosa Genoni att engagera sig för
arbetarnas rättigheter. Hon deltog i protester mot utnyttjandet
av kvinnor som billig arbetskraft och drev likalönekrav för
kvinnor genom facket för arbetarkvinnor, Unione
delle Lavoranti, och i Lega Promotrice
degli Interessi Femminili, som drev en bred feminism som
kopplade ihop arbetsfrågor med kvinnors frigörelse över
huvud taget. Det var också i samband med sömmerskornas
kamp som Rosa blev nära vän med den kända socialistiska
feministen Anna
Kuliscioff.

1893 deltog Rosa i den internationella socialistkongressen
i Zürich tillsammans med bland andra Anna
Maria Mozzoni.

I
anarkistkretsar hade Rosa träffat advokaten Alfredo
Podreider, som hon sedan fick dottern Fanny
med 1903. De levde tillsammans utan att vara gifta.

1895 började Rosa Genoni arbeta
som chef på ett av de tjusigaste modehusen, H. Haardt e Figli,
där de gjorde kopior av franska kreationer till fint folk.
Inför Milanoutställningen 1906, där det modehuset
inte deltog, ställde Rosa ut flera egna kreationer av italienskt
mode – inspirerade av verk av berömda konstnärer
från den italienska renässansen. För
två av dem vann hon ett prestigefyllt pris på utställningen.
Det var för den berömda balklänningen hon designade
inspirerad av Botticellis La Primavera (Våren)
och för en mantel efter en teckning av Pisanello. Manteln var
gjord av grön sidensammet och var dekorerad med gula satininlägg
och spets samt broderi i guld- och silvermetalltrådar, och
glaspärlor. Balklänningen var gjord av ljus sidensatin,
med en elfenbensfärgad tyllöverklänning, och utsmyckad
med blombroderi i pärlor, guld, paljetter och guldsnören.
(Klänningen finns idag i Museo della Moda e del Costume i Florens.)
|

Rosa Genonis klänning efter Boticellis Våren. Till höger
detalj ur målningen.

1905
hade Rosa Genoni också börjat hålla i kurser i
kostymhistoria vid Società Umanitarias yrkesskolor för
kvinnor i Milano. Vid den första kongressen för italienska
kvinnor 1908 höll hon tal om skapandet av ett nationellt mode.
Hon blev allt mer framgångsrik, och skådespelerskor
och andra kändisar bar hennes design. Vid den tiden hade hon
i inflytelserika modetidningar fått anseende som
skaparen av italienskt mode. Hennes skapelser publicerades även
i tidningar som New York Herald. Kanske mest populär blev hennes
Tanagra-klänning, som kunde draperas på olika sätt
och varieras av bäraren. Till den hade hon inspirerats av hellenistiska
statyetter.
Den
kända skådespelerskan Lydia Borelli använde 
en Tanagraklänning i en pjäs i Milano 1908. |

Under hela tiden i sin allt mer framgångsrika
karriär som modedesigner fortsatte Rosa Genoni sitt arbete
för arbetarkvinnors rättigheter. Hon fortsatte också
att skriva flera artiklar i sin vän Anna Kuliscioffs tidning
La
Difesa delle Lavoratrici.

Förutom allt annat var Rosa även
pacifist och när första världskriget närmade
sig blev hon allt mer aktiv i fredsarbete. 1914 startade hon Pro
e Umanità, som gav hjälp till krigsfångar,
och hon höll en konferens med rubriken "Kvinnor och krig",
där hon vädjade till kvinnor att engagera sig mot kriget.

1915 var Rosa Genoni som enda italienska representant
med på kvinnornas internationella fredskongress
i Haag, där hon
satt i presidiet tillsammans med bland andra kända fredskämpar
som holländska Aletta
Jacobs, ungerska Rosika
Schwimmer, tyska Anita
Augspurg, engelska Chrystal
Macmillan och amerikanska Jane Addams.

Några av deltagarna i presidiet under Haag-kongressen, från
vänster
Anita Augspurg, Jane Addams, Eugénie Hamer, Aletta Jacobs,
Chrystal Macmillan och Rosa Genoni.

Precis som
de andra fredsfeministerna utsattes Rosa Genoni för förföljelse
i sitt hemland för sin pacifistiska kamp. Hon utsattes ständigt
för poliskontroller, men hon fortsatte vara aktiv i den italienska
sektionen av WILPF,
Women's International League for Peace and
Freedom, som hon själv tagit initiativ till att starta
efter Haagkongressen. Där
samarbetade hon mycket med Elisa Lollini Agnini
och Anita Dobelli Zampetti, som också
var socialister. Rosa skrev dessutom om fred i flera tidningar,
bland annat den socialistiska tidningen L'Avanti.

För Rosa Genoni var mode en del av hennes arbete
för kvinnors självständighet, och hon skrev även
flera böcker om modets och kvinnodräktens historia.

Hon fortsatte att arbeta på Società
Umanitarias yrkesskolor fram till att Mussolini och hans fascistparti
tagit makten. För att få jobba kvar måste de anställda
då lova lojalitet med fascismen. Rosa Genoni vägrade.

Istället startade hon med ekonomiskt stöd
av sin make (de hade till slut gift sig 1928) en skrädderiverkstad
för kvinnor i fängelse i Milano. De drev också en
förskola och en gynekologisk läkarmottagning fram till
1943.

1932 bodde de i Sanremo, där Rosa startade ett
ekologiskt jordbruk. Men 1936 blev hon änka. Då flyttade
hon till Varese med dottern Fanny och dotterdottern Raffaella.

Hennes engagemang för fred fortsatte hela livet.
1948 skrev hon till FN:s medlare om Israel-Palestina och vikten
av att uppnå en fredlig lösning.

Rosa Genoni hann uppleva två saker hon kämpat
för genom livet: italienska kvinnors rösträtt 1946
och att italienskt mode fick internationellt erkännande i och
med en modevisning i Florens 1951. Idag ses Rosa Genoni som den
viktigaste pionjären för "Made in Italy".

Rosa Genoni dog i Varese den 12 augusti 1954.

På
senare år har flera olika stora utställningar
om Rosa Genoni hållits i Florens, Milano och Padua. I Milano
finns en mosaik av Rosa Genoni på Piazzetta Lilla Brignone.
| |