«
Musiker, författare, lärare
samt feminist och siouxindiansk aktivist
Zitkala-Ša,
Röda fågeln, föddes
i Yankton Indianreservat i South Dakota i USA den 22 februari 1876.
Hennes pappa, som var en vit amerikan med europeiskt ursprung övergav
familjen, och Zitkala-Ša växte upp i reservatet med sin
mamma Taté Iyòhiwin, Sträcker
sig efter vinden. Zitkala-Šas storasyster hade dött
som liten.
1884,
när Zitkala-Ša var 8 år, kom kristna missionärer
till reservatet och övertalade föräldrar att lämna
sina barn till missionärernas skola i Indiana. För Zitkala-Ša
blev skolan en svår tid. Hon tvingades att klippa av sig håret,
byta namn, glömma sitt ursprung och be till den kristna guden,
vilket hon protesterade emot. Men hon försökte fokusera
på att lära sig läsa och skriva – och spela
fiol och piano.
Som 11-åring återvände Zitkala-Ša
till sin mamma i reservatet. Men då kände hon sig inte
längre hemma där heller. När hon var 15 år
återvände Zitkala-Ša till skolan. Hon fortsatte
spela piano och fiol. Men hon vägrade anpassa sig till skolans
försök att uppfostra flickorna till duktiga fruar och
husmödrar.
1895, som 19-åring, höll Zitkala-Ša
sitt skolavslutningstal. Det handlade om kvinnoförtrycket,
och kvinnors behov av rösträtt, och fick beröm i
den lokala tidningen.
Åren
efter det jobbade Zitkala-Ša som lärare i musik, samtidigt
som hon utvecklade sitt fiolspel på New
England Conservatory of Music i Boston. År 1900 var
hon med i den grupp musiker som representerade skolan på Paris-utställningen,
och tidningarna både där och i USA skrev mycket uppskattande
om henne som violonist.
Samtidigt började hon jobba politiskt för
att stärka ursprungsbefolkningens rättigheter, och hon
skrev artiklar om hur illa det var att utbildningen tvingade på
en vit kultur på ursprungsbefolkningens barn. Hon skrev dessutom
flera böcker om sitt eget liv och om urfolks villkor.
1901
fick Zitkala-Ša sparken från lärarjobbet
för sin kritik mot skolväsendet. Hon återvände
till reservatet och sin åldrande mamma. Hon började jobba
på myndigheten BIA, Bureau
of Indian Affairs (som då hette OIA, Office of Indian
Affairs). Där hon träffade Raymond
Bonnin, som hon gifte sig och fick en son med, Ohiya.
Under den här tiden arbetade Zitkala-Ša också med
att samla in traditionella Siouxhistorier och gav ut dem som barnböcker,
den mest kända heter Old Indian Legends.
Hon skrev också Why I'm a Pagan,
vilket väckte uppståndelse i en tid då urfolk förväntades
skriva om sin omvändelse till kristendom.
Det var vid den här tiden som Zitkala-Ša också
träffade professorn och kompositören William
F. Hanson, som hon började samarbeta med. De
skrev tillsammans operan "Soldansen",
den första operan som skrevs av och utgick från den amerikanska
ursprungsbefolkningens kultur. Premiären var i Utah 1913.
William
F. Hanson och Zitkala-Ša vid arbetet med Soldansen.
Kvinnors
rösträtt
Kvinnorna i den tidiga kampen för kvinnors rösträtt
i USA, som exempelvis Matilda
Joslyn Gage, Lucretia
Mott och Elizabeth
Cady Stanton, var starkt inspirerade av den amerikanska ursprungsbefolkningen,
framför allt Haudenosaunee (irokeser). Men i början av
1900-talet hade rösträttsrörelsen börjat fokusera
helt på vita medelklasskvinnor, och var ibland öppet
rasistisk.
Zitkala-Ša drev istället sina krav på kvinnors rösträtt
inom rörelsen för urfolkens rättigheter. Men i den
rörelsen fanns olika syn på rösträtt, där
många ansåg att om de gick med på amerikanskt
medborgarskap och deltog i val, så betydde att de skulle ge
upp sin självständighet som urfolk.
Zitkala-Ša och andra rösträttskvinnor
i ursprungsbefolkningen, som Laura Cornelius
Kellogg och Marie
Louise Bottineau Baldwin, drev att de skulle ha ett slags dubbelt
medborgarskap, både amerikanskt och som urfolk.
Zitkala-Ša försökte också få
rösträttskvinnorna i NWP,
National Women's Party, att stötta
att ursprungsbefolkningen skulle ha rätt att rösta, eftersom
"rösträtt för kvinnor" i praktiken inte
gällde kvinnor från ursprungsbefolkningen så länge
de inte räknades som medborgare. Men svaret blev nej. Den tidigare
rörelsens krav på universell
rösträtt, alltså rösträtt för alla
oavsett kön, etnicitet, inkomst etc, fanns inte kvar.
Som skribent var Zitkala-Ša också aktiv i NLAPW,
National League of
American Pen Women. Här med några andra medlemmar 1920.
TROTS
ATT BÅDE Zitkala-Ša och hennes man valt att jobba
på Bureau of Indian Affairs hade de mycket kritik mot den,
och det ledde så småningom till att Raymond fick sparken
därifrån. För att få mer stöd för
sitt politiska arbete flyttade familjen 1916 till Washington. Där
gick Zitkala-Ša med i GFWC,
General Federation of Women's Clubs,
där hon träffade Roberta Campbell
Lawson, som hon kom att samarbeta mycket med.
Zitkala-Ša var sedan länge även aktiv
i SAI, Society
of American Indians, och en tid också redaktör
för deras tidning American Indian Magazine.
Dessutom reste hon landet runt och föreläste om siouxernas
kultur och rätten till fullt medborgarskap för den amerikanska
ursprungsbefolkningen. Att Indian Citizenship
Act infördes 1924 var mycket Zitkala-Šas förtjänst.
Den innebar att alla barn till ursprungsbefolkningen som föddes
i USA fick rättigheter som amerikanska medborgare. (Det blev
en kamp även för att få lagen att gälla sedan,
men då fanns den ändå att hänvisa till.)
1926 var Zitkala-Ša en av grundarna till NCAI,
National Council of American Indians,
en organisation för medborgerliga rättigheter för
ursprungsbefolkningen och erkännande av deras kultur. De krävde
universell rösträtt och genomförde sedan kampanjer
för att få fler från ursprungsbefolkningen att
registrera sig för att få rösta. Zitkala-Ša
var ordförande i organisationen under resten av sitt liv, medan
hennes man var sekreterare.
Zitkala-Ša dog i Washington den 26 januari 1938,
61 år gammal. |