«
Till förra sidan
Nannie Helen Burroughs med flera. Foto: Library of Congress.
Den tidiga rösträttsrörelsen
i USA startade som en del av abolitionismen*,
alltså rörelsen mot slaveriet. Att kämpa för
svartas rättigheter och kvinnors rättigheter var för
dåtida rösträttskvinnor till stor del samma kamp.
Idén om att starta en rörelse för kvinnors rösträtt
fick Lucretia
Mott och Elizabeth
Cady Stanton på World Anti-Slavery
Convention i London 1840.
Den dåtida rösträttsrörelsen samlade
därmed både vita rösträttskvinnor som Mott
och Cady Stanton, och svarta rösträttskvinnor, som Harriet
Tubman, Sojourner
Truth och Harriet
Forten Purvis, och även en del ledande svarta män, som Frederick
Douglass. Av de tidigaste rösträttskvinnorna var
många även medlemmar i den
underjordiska järnvägen, som hjälpte slavar att
fly via säkra hus. Den första amerikanska organisationen
för kvinnors rösträtt, AERA,
American Equal Rights Association,
drev krav på federal, universiell
rösträtt, alltså för alla medborgare oavsett
hudfärg, kön eller inkomst, och i alla stater samtidigt.
Denna bakgrund gjorde att öppen rasism var ovanlig
och mötte starkt motstånd, även om mer dold och
vardaglig rasism självklart fanns. Ett exempel på sådan
mer ovanlig och öppen rasism kom vid ett tillfälle obegripligt
nog från två av de mycket drivande i abolitioniströrelsen,
Susan
B. Anthony och Elizabeth Cady Stanton. (Läs
mer genom att klicka på AERA här ovanför.)
AERA splittrades tidigt i två nya organisationer,
AWSA,
American Woman Suffrage Association,
och NWSA,
National Woman Suffrage Association.
Tjugo år senare, 1890, gick organisationerna ihop igen i NAWSA,
National American Woman Suffrage Association.
Under åren hade rösträttsrörelsen
blivit alltmer inriktad på vita kvinnor, och rasismen ökade.
En del lokala grupper av NAWSA, framför allt i sydstaterna,
uteslöt helt svarta kvinnor, även om detta inte hade stöd
av NAWSA centralt. Många av de mest drivande av de svarta
rösträttskvinnorna, som Harriet Tubman, Mary
Church Terrell och Ida
B. Wells, gick istället samman i en egen organisation 1896:
NACW,
National Association of Colored Women.
Vid
början av 1900-talet hade många av de tidiga och
radikalare rösträttskvinnorna i USA dött, och mer
konservativa kvinnor hade tagit ledningen i NAWSA. Till skillnad
från den tidiga rösträttsrörelsen drev NAWSA
dessutom strategin att kräva rösträtt bitvis –
stat för stat.
Inez Milholland red på en vit häst längst fram
under den första rösträttsparaden 1913.
Många
av de nya unga rösträttskvinnorna i början av 1900-talet,
de som sedan skulle bilda NWP,
National Woman's Party, ville återgå
till att kräva federal rösträtt. Men samtidigt hade
de kommit allt längre bort från att kampen skulle vara
anti-rasistisk. Det blev särskilt tydligt när NAWSA skulle
arrangera en stor parad i Washington dagen innan president Woodrow
Wilson skulle tillsättas i mars 1913. Paraden blev en stor
succé för rösträttskampen, med tusentals deltagare,
under Alice
Pauls ledning.
Men
paraden blev också en demonstration i rasism. Vita kvinnor
från sydstaterna hade krävt att svarta kvinnor inte skulle
få gå i paraden, och det tänkte Alice Paul gå
med på. Hon sa att det skulle vara en helvit parad eller ingen
alls, det skulle vara "en ren rösträttdemonstration
helt utan att kompliceras av andra problem, som rasfrågor".
När hon fick kritik för sina rasistiska uttalanden
svarade Alice Paul: "Om vi vinner rösträtten
kommer det öka svarta kvinnors status". Hon fortsatte
alltså ett extremt framhävande av vita som en elit och
osynliggörande av svarta rösträttskvinnor och deras
arbete, både de som var aktiva då och de som under 1800-talet
gått före i kampen.
Efter påtryckningar ändrade arrangören
NAWSA det så, att svarta kvinnor skulle "få"
vara med i paraden, men NAWSA gav dubbla budskap om ifall svarta
kvinnor bara skulle få vara med i en separat del av tåget
eller om de kunde gå var som helst. Framstående och
ledande svarta rösträttskvinnor, som Ida B. Wells, fick
höra att hon inte fick gå med andra kvinnor från
sin
ort, hon måste gå i en särskild del av paraden,
där svarta kunde hållas. Hon vägrade.
Mary Church Terrell, Ida B. Wells och andra ledande
svarta rösträttskvinnor accepterade förstås
inte denna grova rasism från NAWSA:s sida eller Alice Pauls
rasistiska uttalanden. Den rasism som paraden demonstrerat blev
något som fortsatte att splittra den amerikanska kampen för
kvinnors rösträtt, även om samarbetet ändå
fortgick i olika sammanhang.
Rösträttskvinnor i ursprungsbefolkningen,
som exempelvis Marie
Louise Bottineau Baldwin och Zitkala-Ša,
valde ofta att jobba för universell
rösträtt inom urfolkens organisationer, som SAI,
Society of American Indians, och samtidigt
ibland samarbeta med vita kvinnors rösträttsorganisationer.
När rösträtt för kvinnor
väl infördes 1920 var det med begränsningar av krav
på skattskyldighet och läskunnighetstest som förstås
slog hårdast mot den icke-vita befolkningen. Och de flesta
i ursprungsbefolkningen räknades inte som medborgare i USA
förrän Indian Citizenship Act
infördes.
Stora grupper av kvinnor var därför fortsatt
utestängda från att rösta i USA. Först 1965
antog den amerikanska kongressen den historiska Voting
Rights Act, som tog bort hindren för många icke-vita
medborgare att rösta.
President Lyndon Johnson hälsar på medborgarrättsrörelsens
ledare
Dr. Martin Luther King Jr i samband med undertecknandet av
Voting Rights Act 1965. Foto: Yoichi Okamoto.
|