«
Tidig feministisk föregångskvinna i USA
Sarah
Moore Grimké
föddes den 26 november 1792 i Charlestone i South Carolina
i USA. Hon var det sjätte av familjens 14 barn. Pappan var
en rik plantageägare och jurist.
Sarah blev tidigt feminist, för medan hennes bröder
fick ordentliga utbildningar fick hon själv ingen. Hon drömde
om att bli advokat, men det var omöjligt för en kvinna
då, och hon fick höra att det var "okvinnligt".
Istället fick hon genom privatlärare ägna sig åt
att läsa franska, brodera, måla akvarell och spela cembalo,
som ansågs som passande för en kvinna av hennes klass.
Men eftersom familjen såg hur smart hon var, fick hon ändå
tillgång till sin fars bibliotek, och där studerade hon
på egen hand historia, matematik och geografi. Dessutom läste
hon pappans lagböcker.
Familjen
var slavägare och Sarah hade tidigt tilldelats en "egen"
slavflicka, Hetty, som skulle passa
upp på just henne. Men Sarah reagerade redan när hon
var barn mot slaveriet. När hon var 12 år ville hon lära
slavbarnen på plantagen att läsa, vilket gjorde föräldrarna
upprörda. De förklarade att det sedan 1740 var förbjudet
enligt lag i South Carolina att lära svarta läsa. I hemlighet
lärde Sarah ändå Hetty att läsa. När pappan
upptäckte det lät han piska Hetty.
Sarah stod inte ut med att stanna kvar i sitt hem, som
var så format av slaveriet. 1821 flyttade hon till Philadelphia
och blev kväkare. Hon började förespråka rösträtt
för svarta och för kvinnor. Men det visade sig snart att
de flesta kväkarna inte var så radikala som hon trott,
istället förväntades hon som kvinna hålla sig
tyst och anpassa sig till männen.
Sarah hade hela tiden stått väldigt
nära sin tretton år yngre syster Angelina,
som hon tagit hand om ända sedan Angelina föddes. När
Angelina blev vuxen flyttade hon till Sarah i Philadelphia. Systrarna
reste runt i New England och föreläste om att slaveriet
måste avskaffas. Tusentals kvinnor kom och lyssnade på
deras tal.
Möte bland kväkare, som formellt kallar sig Society of
Friends.
Sarah var
mer blyg och tillbakadragen än Angelina, men hon tyckte att
det var så viktigt att driva kampen mot slaveriet att hon
ville tala ändå. Och sett till hur efterfrågade
hennes föreläsningar var måste hon ha varit bra
på att hålla tal.
När AASS, American
Anti-Slavery Society, bildades 1833 ville systrarna gå
med där. Men kvinnor fick inte bli fullvärdiga medlemmar,
så när PFASS, Philadelphia
Female Anti-Slavery Society, startades lokalt av svarta och
vita kvinnor tillsammans engagerade sig både Sarah och Angelina
där.
Men när en artikel av Angelina publicerades i tidningen
The Liberator 1835 växte motståndet
mot systrarna Grimké inom rörelsen för att avskaffa
slaveriet, det som kallades abolitionism (abolish
= avskaffa). Många män ansåg att kvinnor
inte borde få uttala sig i tidningar. 1836 flyttade systrarna
till New York. Tillsammans med andra kvinnor inom rörelsen
organiserade de New York Anti-Slavery Convention
of American Women 1837.
Samma
år reste Sarah och Angelina Grimké på
föredragsturné på uppdrag av BFASS,
Boston Female Anti-Slavery Society.
Fram tills dess hade de hållit sina föredrag för
kvinnor, men på den turnén började systrarna tala
inför både kvinnor och män. Det var något
kvinnor inte tilläts göra på den tiden. Kritiken
växte mot dem inom rörelsen. De fick höra att de
borde tona ner sitt "okvinnliga beteende" – för
sakens skull – och att de måste sluta prata om kvinnors
rättigheter.
Varken Angelina eller Sarah böjde sig. Förutom
texter i tidningarna The Liberator
och The Spectator skrev Sarah Grimké
en
pamflett för BFASS: Letters
on the Equality of the Sexes and the Condition of Woman.
Den texten anses vara den första utvecklade argumentationen
för kvinnors lika rättigheter i USA, och den fick stor
påverkan på tidiga rösträttskvinnor som Elizabeth
Cady Stanton, Susan
B. Anthony, Lucretia
Mott och Lucy
Stone. Sarah Grimké drev redan för så länge
sedan att det sexuella förtrycket av kvinnor är avgörande
för kvinnors underordning i samhället. Hon drev rätt
till utbildning för kvinnor, kvinnors ekonomiska oberoende,
och kvinnans rätt att själv bestämma när och
om hon skulle föda barn. Och hon pekade på hur män
både enskilt och som grupp gynnas av kvinnoförtrycket
på motsvarande sätt som plantageägarna gynnades
av slaveriet och rasismen.
När Angelina 1838 gifte sig med
en man som inte var kväkare uteslöts hon ur församlingen.
Sarah uteslöts samtidigt för att hon hade närvarat
på systerns bröllop, som genomfördes som en manifestation
mot rasism och kvinnoförtryck, och för allas lika rättigheter,
oavsett kön eller hudfärg. Många ledande inom abolitioniströrelsen
deltog ändå på bröllopet.
Sarah flyttade med Angelina och Theodore till en gård
i New Jersey, där hon också hjälpte till med de
tre barn som familjen fick. Sarah bodde med Angelinas familj under
resten av sitt liv.
Systrarna
började ta emot elever i hemmet och de flyttade flera gånger.
1851 började de driva en internatskola. 1854 flyttade de igen
och startade skolan Eagleswood, som de tre vuxna drev fram till
1862, då de flyttade till Boston. Där fortsatte de att
undervisa på andra skolor. De brukade då också
lära eleverna om driftiga kvinnor, både inom abolitioniströrelsen
och rösträttsrörelsen.
Vid den tiden upptäckte Angelina och Sarah att
två av studenterna var söner som en av deras bröder
fått med en slav i hans ägo. Archibald
och Francis välkomnades genast
hos familjen Weld och systrarna försökte hjälpa dem
på olika sätt, inte minst ekonomiskt. Både Archibald
och Francis blev senare aktiva inom medborgarrättsrörelsen.
Den kända rösträttskämpen
Elizabeth Cady Stanton, som också var aktiv i abolitioniströrelsen,
var vän med systrarna Grimké ända sedan den tiden.
Hon skickade också två av sina söner till systrarnas
skola. När den första National
Woman's Rights Convention skulle hållas i Seneca Falls
1848 försökte hon bjuda in Sarah Grimké till den.
Men det verkar som om systrarna Grimké valde
att framför allt jobba lokalt, där de bodde, på
senare år. De hade slutat resa runt och tala för abolitioniströrelsen
när de flyttade till New Jersey, men de fortsatte skriva och
vara aktiva lokalt.
Båda
systrarna Grimké fortsatte också hela livet
att vara engagerade för kvinnors rättigheter. De engagerade
sig även i rörelsen för kvinnors klädreform,
och bägge klädde sig i bloomers.
Båda drev också kvinnors rösträtt, bland annat
gjorde de och deras lokala kvinnoorganisation ett symboliskt försök
att rösta i ett lokalt val.
När MWSA, Massachusetts
Woman Suffrage Association, startades 1870 gick båda
systrarna Grimké med där. Den tillhörde först
riksorganisationen AWSA,
American Woman Suffrage Association,
som hade startats året innan. När rösträttsrörelsen
senare gick ihop i NAWSA,
National American Woman Suffrage Association,
blev deras lokala organisation en del av NAWSA istället.
Vid närmare 80 års ålder gick Sarah
Grimké ofta och delade ut flygblad eller andra texter på
gatorna i Boston, och sålde kopior av John Stuart Mills då
nyutkomna bok The Subjection of Women.
Sarah och Angelina Grimké var
ovanligt tidiga föregångskvinnor både när
det gäller anti-rasistisk kamp och kamp för kvinnors rättigheter
i USA. När flera amerikanska feminister 1881 gav ut det klassiska
verket History of Woman Suffrage var
det inte konstigt att de dedikerade boken till bland annat systrarna
Grimké.
Sarah Grimké dog i hemmet i Boston den 23 december
1873, 81 år gammal. Kända abolitionister som William
Lloyd Garrison och Lucy Stone höll hyllningstal på hennes
begravning.
2019
döptes en nyligen rekonstruerad bro i USA om efter systrarna
Grimké. 1998 introducerades systrarna i National
Women's Hall of Fame. En krater på Venus har fått
namn efter Sarah. Systrarna finns också med i Judy
Chicagos feministiska verk The Dinner
Party.
1973 citerade den amerikanska domaren
Ruth Bader Ginsburg Sarah Grimké
i ett tv-tal. Sedan dess sprids citatet ofta på nätet
som om det vore ett citat av RBG, men det var alltså Sarah
Grimké som skrev:
Sarah Grimkés Letters
on the Equality of the Sexes and the Condition of Woman finns
att läsa på nätet, på Internet Archive.
2014 skrev Sue Monk Kidd romanen "En
handfull vingar" utifrån Sarah Grimkés
liv.
|