De
baksidestexter från pornografiska videofilmer vi citerar kommer
alla från filmer som sprids i vanliga videobutiker, inte från
särskilda porrbutiker.
"Alla som är 50 vet hur det känns. Att se alla dessa
små tonårsbrudar med sina unga, uppnosiga tuttar och
veta att det är 'Se, men inte röra'.
Men Randy är
magister i en skola och vet att utnyttja sin position. De söta
tjejerna kanske inte alls vill ligga med gammelgubben, men ska
dom få gå kvar så måste dom..."
Ur porrvideofilmen "Magisterns lilla flicka"
Priset
för yttrande- och tryckfriheten är att vi får acceptera
vissa olämpliga eller smaklösa företeelser.
Och ni är väl inte emot tryckfriheten?
1971
togs den gamla lagen om "sårande
av tukt och sedlighet" bort i Sverige. Inom den lagen rymdes pornografin.
1965 hade utredningen "Yttrandefrihetens
gränser" tillsatts. Utredningen kom fram till att lagen
skulle tas bort, men att en yttersta gräns ändå
skulle finnas. Den gränsen ville man ha vid t.ex. övergrepp
mot barn och grovt våld. Utredningen gick ut på remiss
och tjugosju av de tillfrågade remissinstanserna stödde
idén om en yttersta gräns, endast tio ville ta bort
alla gränser. (5)
Yttrandefrihetsutredningen
gjorde också tillsammans med den samtida Filmcensurutredningen
statistiska undersökningar för att se vad folket tyckte
om lagstiftningen. Många menade att man inte ville att pornografi
skulle få finnas. Mest negativa till porren var då
som nu kvinnorna. Och även då förklarades
kvinnornas motstånd bort med kommentarer om att kvinnor var
mer hämmade och puritanska.
Trots både remissinstansernas
svar och resultaten från undersökningarna om folks åsikter,
fanns någon yttersta gräns inte med
när propositionen om lagändringen lades fram till riksdagen
våren 1970. Dåvarande justitieminister Lennart Geijer
uttalade sig i debatten:
"I
den avvägning som måste göras förekommer
det att vi måste acceptera saker och ting som vi uppfattar
såsom olämpliga och smaklösa och som vi personligen
skulle vilja förbjuda. Att vi ändå accepterar
sådana saker i exempelvis massmedia är det pris vi
får betala för en vidsträckt yttrande- och tryckfrihet.
Jag tycker inte att det som föreslås i denna proposition
är något särskilt högt pris för att
slå vakt om yttrande- och tryckfriheten." (6)
Men det var inte han, utan barnen,
som fick betala det priset. Genom "frisläppandet" av pornografin
blev de sexuella övergreppen mot barn samhälleligt sanktionerade.
Först efter flera års påtryckningar
från framför allt kvinnorörelsen efter dåvarande
Riksaktionen mot Pornografi och Prostitution ändrades lagen
och barnpornografi förbjöds från 1980.
Under nästan tio års tid
var det alltså fullt lagligt att sprida barnpornografi i Sverige.
Under dessa år var det mycket debatt om sexualbrott, bl.a.
utifrån de lagförslag som lades fram av Sexualbrottsutredningen
1976. (7) Utredningen föreslog att straffen för hallickverksamhet,
våldtäkt, incest och övriga sexuella övergrepp
mot barn skulle sänkas eller helt tas bort. Idag är det
svårt att föreställa sig att någon skulle
föreslå att incest skulle avkriminaliseras, men då
var det bara ett förslag av många liknande.
Kvinnorörelsen gick inte in i
diskussion om Sexualbrottsutredningens olika förslag, utan
krävde gemensamt att utredningen skulle förkastas helt
och hållet. Och så blev det. 1977 tillsattes en ny utredning,
kallad Sexualbrottskommittén, vars förslag 1982 uttryckte
en helt annan syn på sexualbrott. (8)
Tystnadens
tid
Slopandet av lagen mot "sårande av tukt och sedlighet" 1971
hade tagits efter en yttrande- och tryckfrihetsdebatt, som handlade
både om konstnärliga skildringar och om kommersiell
spridning av pornografi. Barnpornografi debatterades inte som enskild
företeelse, utan som ett
exempel på pornografi,
ett exempel bland flera. Man diskuterade porrindustrin och vad dess
tidningar och filmer innehöll och man upprördes över
de barn som utnyttjades på bilderna. De som under 1970-talet
kämpade mot pornografi krävde lagstiftning framför
allt mot barn, djur och våldspornografi.
Efter att barnpornografilagen trätt
i kraft 1980 inträdde den stora tystnadens tid. Det offentliga
tystnaden varade i över tio år. Naturligtvis fanns hela
tiden de som arbetade mot barnporr, men de kom inte till tals i
media. Folkaktionen mot Pornografi har arbetat mot barnporr sedan
vi startade 1985, men även nu, mer än tio år senare,
när barnpornografi är ett ämne som då och då
faktiskt tas upp i media, skrivs historien som att barnpornografi
är en helt ny företeelse, att ingen tidigare känt
till problematiken och därför ingen gjort något
åt den.
Officiellt fanns
inte längre barnpornografi i Sverige. Men självklart
försvann inte barnporren.
Problemet
döljs, men försvinner inte
För många förövare innebar lagen att de nu
istället började sprida barnporren mellan sig, i fast
eller löst sammansatta grupper. Kontakt med varandra fick de
bl.a. genom annonser i s.k. herrtidningar. De spred och sprider
egna filmer och fotografier, d.v.s. egna dokumentationer
av egna övergrepp, men också kopior av kommersiell barnpornografi
från porrindustrin.
För den kommersiella porrindustrin
innebar lagen att de värsta övergreppen försvann
från porrbutikernas hyllor; de yngsta barnen och det grövsta
våldet. Men porrindustrin vill tjäna pengar och de accepterade
inte att tvingas minska sin vinst. De hittade snart på sätt
att komma förbi lagen, vilket vi berättat mer om i kapitlet
om anspelningspornografin.
Barnpornografilagen
I barnpornografilagen står att den som "skildrar
barn i pornografisk bild med uppsåt att bilden sprids eller
som sprider sådan bild" ska dömas. I praktiken
har lagen bara fungerat som ett begränsat spridningsförbud.
Den har lett till en viss självsanering av branschen – den
allra värsta barnpornografin säljs inte öppet längre.
Men det mesta går att få tag i. Det finns på marknaden.
Lagen är ju ingen censurlag, utan bygger på att någon
ska anmäla olaglig pornografi.
Vem är tänkt ska göra
en sådan anmälan? Knappast de män som konsumerar
barnpornografin, eller de män som framställer den. Polisen
anser sig inte ha resurser till mer än punktinsatser. Försöket
med lokala "videokontrollörer" har inte fungerat. Det är
ett tungt ansvar att lägga på oss porrmotståndare,
att vi ska ägna vår tid och våra pengar åt
att inhandla olaglig pornografi i porrbutiker eller per postorder,
för att sedan anmäla enligt en otillräcklig lag.
Den svenska lagen har dessutom inte
någon åldersgräns. I förarbetena till lagen
står att med barn avses de "vilkas
könsmognadsprocess inte är avslutad". Det står
också att "den närmare
gränsdragningen får ankomma på rättstillämpningen".
Vad betyder det? Förutsättningen för att det skulle
bli någon "rättstillämpning" om gränsdragningen
är väl att justitiekanslern lämnar vidare ett antal
fall till domstol, så att "rättstillämpningen" alltså
får möjlighet att avgöra hur samhället vill
se gränsdragningen för barnpornografin. Men så har
inte justitiekanslern gjort. Så har inte någon
av justitiekanslärerna som arbetat
sedan lagen tillkom 1980 gjort, varken Bengt O. Hamdahl, Hans Stark
eller Johan Hirschfeldt. Vi fick ingen gränsdragning genom
rättstillämpningen. Under de år barnpornografilagen
funnits, har den nästan inte alls använts.
Med
tiden växte kritiken mot JK. Inte heller lagen mot sexuellt
våld eller tvång fungerade. Då tillsatte regeringen
en utredning om efterföljandet av den lagen. Justitiekanslerämbetet
fick se över sin egen handläggning av ärendena. Utredningen
kom fram till att det är svårt att bedöma hur handläggningen
fungerat, det behövs mer tid innan man kan avgöra. (9)
Som så många gånger
lät svenska myndigheter utredningar få ersätta handling.
Och priset för väntetiden får, som alltid, betalas
av de kvinnor och barn som fortsatt utnyttjas
i pornografin.
Polisbeslagen
på 90-talet
I tystnaden bredde porren ut sig. Så kom de stora polisbeslagen
av barnpornografi i början av 1990-talet och med dem medvetenheten
om vad barnpornografi faktiskt är och hur den används;
att förövare visar barnpornografi för barn, för
att bryta ner barns motstånd; andra vuxna gör så
här med barn, andra barn låter pappa göra så,
det är normalt att vuxna använder barn sexuellt. (10)
Den används också direkt: Du ska göra så
här, som det barnet gör på den bilden. Dessutom
fungerar barnpornografin för förövarna så,
att man uppfattar sig få andras godkännande för
vad man gör; andra gör så också, och det är
okey att göra så här eftersom det står i tidningen
att hon vill själv, och hon gör ju inget motstånd
på filmen. Barnpornografi både uppmuntrar till och förhärligar
övergrepp och fungerar så att den legitimerar
sexuella övergrepp mot barn.
Man kunde önskat att de olika
kunskaperna om pornografin och dess användning med tiden skulle
sättas samman: kunskaperna om porrindustrin som samhällsföreteelse,
kunskaperna om vad barn utsattes för vid framställning
av pornografi och kunskaperna om vad som görs mot nya barn
med hjälp av pornografin. Istället glömdes all gammal
kunskap bort under varje period av tystnad. Idag har debatten tappat
hela samhällsanknytningen och barnpornografi diskuteras oftast
som en isolerad företeelse, som ett visserligen allvarligt,
men marginellt, problem.
En symbol för porr
Sverige var ett av de första länder i världen som
tog bort alla restriktioner mot pornografi. Sverige blev symbol
för porr, ett drömland för porrindustrin, över
hela världen hänvisade pornografiförespråkare
till Sverige för att motivera att lagar skulle tas bort även
i deras länder.
För att Sverige på så
sätt gjorde sig delaktig i att pornografin blev samhälleligt
accepterad, borde vårt land extra tydligt ta ställning
mot åtminstone barnpornografin. Istället blev det tvärtom.
Trots allt folkligt motstånd mot barnpornografi, har vi bara
en dåligt skriven lag, som dessutom inte tillämpas.
Polisbeslagen på 1990-talet
ledde till krav på förbud också mot innehav av
barnpornografi och Justitiedepartementet skrev då i en promemoria,
som ett eko av Lennart Geijers ord från 1970-talet, att: "de
för vårt samhälle så grundläggande principerna
om yttrande- och informationsfrihet..." inte borde "underkastas
ett så från själva grundtanken långt gående
undantag som en kriminalisering av innehav av vissa sorters framställningar
skulle innebära.". (11) Än en gång fick barnens
behov stå tillbaka. Bara något år senare gick
det bra att börja tillämpa ett förbud mot rasistiska
sångtexter, med hänvisning till förbudet mot hets
mot folkgrupp. Inte ett ord hördes då om yttrande- och
tryckfrihet.
Världscentrum
för barnpornografihandel?
Idag vet vi att barnpornografi sprids från Sverige ut över
Europa och USA. Myndigheternas brist på agerande mot barnpornografin
riskerar att göra Sverige till ett världscentrum för
barnpornografihandel. Medan allt fler länder kriminaliserat
innehav av barnpornografi har Sverige hittills tvekat och skjutit
upp ett beslut i frågan trots att stora internationella
organisationer som Interpol, Europarådets ministerkommitté,
Nordiska Rådet och FN:s kommission för Mänskliga
Rättigheter uppmanat alla världens länder att förbjuda
innehav av barnpornografi.
Sverige är det enda landet
i världen där barnpornografi är en grundlagsskyddad
rättighet, har många besviket uttryckt det.
Barnpornografikommittén
Till sommaren 1996 skulle den statliga Barnpornografikommittén
ha lagt fram sitt förslag till ändringar av barnpornografilagen.
Men den bad att få längre tid på sig, så
när detta skrivs vet vi inte hur lagen i framtiden kommer att
se ut. Tyvärr har vi dock inte mycket hopp om att utredningens
resultat kommer att leda till några större förändringar.
Det största hindret för
verklig förändring är kanske att svensk debatt nästan
alltid handlar om vad som syns på en bild, istället för
att utgå från vilket budskap pornografin sprider eller
vad det får för följder. Därför är
det i Sverige också vanligen filmvetare och massmedieforskare
som får stå fram som experter på pornografi i
den offentliga debatten. I andra länder, där pornografi
diskuteras mer utifrån vilka följder den får, är
det oftare t.ex. sociologer som påverkar debatten. Denna skillnad
i grundinställning får förstås följder
också för lagstiftningen. I t.ex. Norge har man formulerat
barnpornografilagen utifrån just kunskapen om hur barnporren
används. Där förbjuder man både innehav och
import av barnpornografi, och med barnpornografi avses: pornografisk
skildring (i bild, film, video eller liknande) av någon som
är, kan antas vara eller framställs som att vara under
16 år.
FN:s
barnkonvention
Barn ska enligt FN:s barnkonvention, som Sverige skrivit under,
skyddas från att utnyttjas i sexuella övergrepp och könshandel,
inklusive pornografi.
Det är ju egentligen så
självklart: Det borde helt enkelt vara förbjudet både
att begå sexuella övergrepp mot barn, att dokumentera
övergreppen, att inneha eller sprida sådana dokumentationer
och att uppmuntra till sexuella övergrepp
mot barn.
Lagstiftning
räcker inte
Det är viktigt med lagstiftning mot pornografi. Lagstiftning
är en markering från samhället om vad vi inte godtar.
Men viktigare ändå är kunskapen om vad pornografi
är.
Traci Lords historia väcker också
frågor om gränsdragningen mellan "barnporr" och "vanlig"
pornografi. I USA var en av filmerna som spelades in med Traci Lords
laglig – hon hade fyllt 18 år när den spelades in. Under
alla de år hon användes till porrfilmsinspelning säger
den amerikanska lagen att hon utnyttjades av porrindustrin. Men
plötsligt en dag upphörde enligt lagen utnyttjandet och
hon deltog frivilligt i filmandet hon hade fyllt 18 år.
Vad var det då som hände på hennes 18-årsdag,
som gjorde att hon plötsligt "ville" göra porrfilm?
Folkaktionen mot Pornografi anser
att en lag mot barnpornografi måste ha en åldersgräns,
och att den bör vara 18 år. Men det får inte göra
att vi missförstår vad kvinnor utsätts för
efter att de fyllt 18 år. Vi vet ju också, från
bl.a. undersökningar i andra länder, att kvinnor som utnyttjas
i prostitution ofta varit utsatta för sexuella övergrepp
som barn. Och detsamma gäller förstås pornografin,
som ju är samma sak; att män köper sig tillgång
till kvinnors kroppar att använda sexuellt.
Pornografi är ingen
isolerad företeelse, den hör samman med samhällets
övriga syn på kvinnor och barn.
Noter:
5. Hjördin Levin: Testiklarnas
herravälde. Sexualmoralens historia. Natur och Kultur
1989, sidan 299.
6. Artiklen Sexliberalerna röjer
vägen för pornografi och prostitution av Jeanette
Gentele i red. Gunilla Fredelius: Ett onödigt ont. En antologi
mot pornografi och prostitution, Ordfront 1978, sidan 63.
7. SOU 1976:9 Sexuella övergrepp.
Justitiedepartementet 1976.
8. SOU 1982:61 Våldtäkt
och andra sexuella övergrepp. Justitiedepartementet
1982.
9. Justitiekanslern: Regeringsrapport
Dnr 2903-91-90 angående Uppdrag rörande bestämmelserna
om olaga våldsskildring, 23/12 -93, sidan 31, 44 och 45.
10. Se intervjuer med incestöverlevare i t.ex. Folkaktionen
mot Pornografi: Vems rätt?,
videofilm om barnpornografi och FN:s barnkonvention.
11. Ds 1993:29 Brottsoffer i blickpunkten
åtgärder för att stärka brottsoffrens
ställning, Justitiedepartementet 1993.
|