De
baksidestexter från pornografiska videofilmer vi citerar kommer
alla från filmer som sprids i vanliga videobutiker, inte från
särskilda porrbutiker.
"Han heter Todd. Han är stor. Han är
svart. Och innanför gylfen bär han ett livsfarligt vapen.
30 cm och alltid skjutklar. 30 cm av ren fasa. Så stor att
det blir stora hål i väggen när han knäpper
upp.
Med sitt "vapen" får han alla
flickor på rygg. Eller snarare på mage. För det
är deras ändor han vill åt. Han vill se flickorna
svettas under sig. Spärra upp ögonen. Bita ihop tänderna.
Och han väljer bara vita flickor.
Då blir det ännu mer tabu. En svart jätte som
ränner den djupt, DJUPT i en liten, söt vit flicka –
han älskar känslan.
Kompisarna vill också vara
med. Men flickorna säger; 'nej, nej, det gör ont, ju'.
Och då får en av killarna en idé. 25 000 dollar
till tjejen som gör bästa bakvägsligget. Och om
de inte får pengarna – so what?!"
Ur porrvideofilmen "Fram med rumpan,
stumpan! "
Skapelsens
herre!
Att
bara
se porrens sexuella våld
mot kvinnor och barn, utan att analysera det, väcker
förmodligen mest uppgivenhet och förvirring. Därför
är det viktigt att förstå pornografin i sitt samhälleliga
sammanhang.
När vi ser anspelningspornografin
och förstår hur porrindustrin fungerar, ser vi också
att barnpornografi bara är toppen på ett isberg. Varken
barnpornografi eller pornografi över huvud taget är isolerade
företeelser. De hänger samman med mäns övriga
sexuella våld mot kvinnor och barn; i våldtäkt,
kvinnomisshandel, prostitution, incest och andra sexuella övergrepp.
Och de hänger samman med sexuella trakasserier på skolor
och arbetsplatser, med "sex-skämt" och med tafsande på
bussar och tunnelbanor. Allt detta är exempel på sexuellt
förtryck. Och sexuellt förtryck är en del av kvinnoförtrycket.
Ofta talas i Sverige om jämställdhet
och könsroller. Som om skillnaden mellan könen skulle
försvinna om vi bara ändrade lite på rollerna. Men
då frågas inte om vem det är som tjänar på
skillnaden, vem som har makten.
Vårt samhälle är uppbyggt kring att män har
makt och kvinnor är underordnade. Kvinnor och barn har helt
enkelt inte samma värde som män. Det får till följd
att mannen är norm i vårt samhälle; på arbetsmarknaden,
inom sjukvård, media, kultur, religion, ekonomi, politik
allt.
Det att mannen är norm gör
att männen ges tolkningsföreträde. Därför
utgår man inte heller vad gäller barnpornografi från
barnets rätt, utan från mannens. Den offentliga debatten
handlar mer om risken för att en man skulle bli oskyldigt dömd
för övergrepp, än om risken för att ett barn
ska fortsätta bli utnyttjat och lämnas rättslöst.
Och därför ställer samhället större krav
på barnet/offret än på mannen/förövaren
även i de fall då det är helt klart att ett övergrepp
har skett.
I Sverige idag kan en man få
ett lindrigare straff för en våldtäkt mot ett minderårigt
barn med motiveringar som att en flicka i tidiga tonåren försökt
"verka erfarnare" än hon var. Eller med motiveringen att två
9-åriga flickor uppträtt "förföriskt". Eller
att en 8-årig flicka inte gjort "tillräckligt" motstånd.
Hon barnet förväntas ta ansvar för
sitt beteende. Av honom den vuxne kräver samhället
inte samma ansvarsfulla beteende. Varför accepterar vuxna män
att bli omyndigförklarande i just detta
sammanhang, men inte annars? Och nämndemännens resonemang,
att vuxna män förväntas tro att en liten flicka skulle
vilja ha samlag med dem om hon inte gör "tillräckligt"
motstånd var har de fått det ifrån?
Pornografin flyttar gränser
Pornografin hjälper till att upprätthålla den könsliga
maktstrukturen i samhället. Pornografins kvinnohat är
en förstorad spegelbild av det kvinnoförakt som finns
i hela samhället, men den är också med och påverkar
kvinnosynen. Genom pornografin görs mäns sexuella våld
mot kvinnor och barn till något "normalt", något sexuellt
upphetsande pornografin får oss att bli avtrubbade
inför sexuellt våld. Ju mer utbredd pornografin blir,
desto mer påverkas vi. Vi alla inte bara de män
som begår övergrepp.
Därmed blir det inte heller så
obegripligt att varken den svenska barnpornografilagen eller lagen
mot sexuellt våld eller tvång egentligen används.
Att avhumanisera kvinnor och barn, att objektifiera någon,
är första steget i våldsprocessen. Pornografin flyttar
gränser för vad som anses accepterat att göra mot
kvinnor och barn.
Ett
exempel på hur pornografin flyttat gränser är att
pornografiska filmer och tidningar med "fistfucking" knytnävsövergrepp
inte kunnat dömas enligt lagen mot sexuellt våld
eller tvång. Folkaktionen mot Pornografi och andra porrmotståndare
kämpade under många år av opinionsbildning och
myndighetsuppvaktningar innan man lyckades få justitiekanslern
att föreslå en omprövning av den tidigare bedömningen
av fistfucking.
Den amerikanska
juridikprofessorn Catharine A. MacKinnon beskrev det så här,
när hon deltog i en konferens ordnad av ROKS (Riksorganisationen
för kvinnojourerna i Sverige) i Stockholm för några
år sedan:
"...problemet är
att det är just detta pornografin förstör: förmågan
att se att våld mot kvinnor är våld. Pornografin
förvandlar våld till sex." ...
"...När ett
samhälle som dränkts i pornografi i tjugo år,
som Sverige, har en lag som säger att vi inte ska sprida
skildringar av sexuellt våld, är det inte överraskande
att denna lag inte tillämpas. Det spelar ingen roll hur mycket
våld som utförs mot en kvinna, det uppfattas ändå
som sexuellt, det uppfattas som om kvinnan samtycker och det uppfattas
inte som våld." (12)
Det uppfattas inte som våld
av domstolarna, inte av männen som utför våldet,
och snart inte av alla kvinnor som utsätts för det heller.
Också kvinnor lärs upp till att titta på alla dessa
skildringar av sexuella övergrepp mot kvinnor, till att tycka
att sexuellt våld är en naturlig del av sexualiteten
och att kvinnors underordning är en naturlig del av att vara
kvinna. Kvinnoförtrycket normaliseras.
Pornografi & rasism
Pornografins över- och underordningsstruktur är också
rasistisk. Liksom i exemplet med baksidestexten om "Todd" (se överst
på sidan) skildras svarta män nästan alltid som
brutala våldtäktsmän. Svarta kvinnor skildras ofta
som särskilt "sexiga", och/eller djuriska. Men allra minst
värde i pornografin har de asiatiska kvinnorna.
Sverige är idag ett mångkulturellt
samhälle och olika former av rasistisk påverkan är
en fråga som ofta diskuteras, både i media och av enskilda.
Trots det är det ingen som hittills tagit upp någon diskussion
om den sexualiserade rasism som pornografin sprider.
Pornografi & annan media
I massmedia beskrivs pornografi nästan aldrig utifrån
de sexuella övergrepp som är grunden för pornografin.
Pornografi diskuteras oftare i glättade underhållningsprogram
än i allvarstyngda debatter i TV, diverse kändisars allmänna
tyckanden får ersätta kunskap. I tidningarna svarar sexologer
på brev om pornografi, att pornografi är bara fantasier,
"kryddor" för sexlivet. Unga flickor som skriver och undrar
vad de ska göra när deras pojkvänner ständigt
konsumerar porr uppmanas att konsumera den tillsammans med honom,
eller i alla fall inte ifrågasätta hans rätt att
konsumera kvinnokroppar. S/M (sadomasochism) beskrivs som spännande
lekar trots att kvinnor ibland faktiskt dör till följd
av dessa "lekar".
Pornografi är ingen marginell
företeelse i Sverige idag. Det handlar inte om några
få, enskilda eller sjuka män. De allra flesta män
i vårt land har periodvis konsumerat pornografi, många
gör det regelbundet. Porrkonsumenter finns överallt, och
i alla samhällsklasser. Och självklart påverkas
de av pornografin, precis som av all annan media, information, reklam
eller propaganda de möter.
I ett samhälle där pornografin
finns överallt, borde det också finnas ett intresse för
att diskutera vilket budskap porren förmedlar och vilka följder
porrens spridning får. Men det är en diskussion de flesta
vill slippa. Pornografin berättar ju om kvinnors värde
i vårt samhälle. Den amerikanska porrmotståndaren
Andrea Dworkin har uttryckt det:
"När
din våldtäkt är underhållning, är din
värdelöshet fullständig." (13)
Pornografi bekräftar för
pojkar och män att de är härskare och kvinnor bruksföremål.
Den sprider idéerna om mäns makt och kvinnors underordning
vidare till nästa generation. Pornografin är en sexualisering
av ojämlikheten.
Internationellt förtryck
Över hela världen tar sig män rätten att utnyttja
kvinnor och barn. Men i Sverige har kvinnor lurats att tro att vi
lever i ett jämställt samhälle. Därför
tar kvinnor ofta själva på sig ansvaret för vad
de utsätts för och ser förtrycket som något
som bara händer dem som enskilda personer.
Först när många människor
ser vad pornografi egentligen är och varför den finns
kan vi förändra. Pornografin kommer helt enkelt att finnas
kvar, så länge inte fler protesterar.
Det gäller både pornografi
i allmänhet och barnpornografi. Och det är vi
vuxna som har ansvaret.
Noter:
12. Catharine A. MacKinnon: Pornografi
och jämställdhet i Pornografi verklighet
eller fantasi?, ROKS 1991, sidan 60.
13. Vår översättning av: "When
your rape is entertainment, your worthlessness is absolute".
Andrea Dworkin: Letters from a War Zone, Secker & Warburg, England
1988, sidan 279.
|