| « 
               En radikal röst mot prostitution 
              i sent 1800-tal  
 
 Eleonora 
              Magdalena Bergman 
               föddes i Strängnäs den 5 januari 1842. Hon 
              var alltså döpt till Eleonora, men kallades alltid Ellen. 
              Pappan var präst och Ellen och hennes fyra systrar utbildades 
              hemma av honom och Ellens mamma, Mathilda 
              Scholander. Musiken var en viktig del av deras liv. Ellen 
              spelade violoncell (cello), men med tiden blev det sång hon 
              ägnade sig åt.
  Det sägs att Ellen var "ostyrig och vild" 
              som barn, och att hon inte ville anpassa sig till hur flickor skulle 
              bete sig, så kanske hon redan då grundlade sin lust 
              att kämpa för kvinnors rättigheter.
 
  
  1864 
              började Ellen sin utbildning vid Kungliga Musikaliska Akademien 
              i Stockholm. Där tog hon organistexamen, utbildade sig i cello, 
              orgel, harmonilära och solosång, och började jobba 
              som sånglärarinna. Det fortsatte hon att arbeta som under 
              resten av sitt liv. Dessutom var hon tonsättare. 
  
  Men Ellen Bergman var också feminist, och agitator. 
              Trots att hon som vuxen beskrevs som en lugn och stillsam person 
              i övrigt, var hennes offentliga tal både skarpa och välformulerade. 
              Det retade förstås upp den tidens manschauvinister, till 
              exempel kallade August Strindberg henne för den "djefla 
              maran Ellen Bergman". 
  I början av 1870-talet hade den engelska prästfrun 
              Josephine Butler startat organisationen 
              British, 
              Continental and General Federation för att kämpa mot 
              prostitution. 1878 startade en svensk avdelning. Den kallades kort 
              och gott för Federationen 
              och den samlade först både radikalare feminister och 
              välgörenhetskvinnor. Ellen Bergman var med redan från 
              början, och 1881 valdes hon in i styrelsen.
 
  Det kan vara svårt för oss idag 
              att förstå hur uppseendeväckande det var att kvinnorna 
              i Federationen talade offentligt om mäns sexualitet, och gav 
              ut en tidning som skrev om såna frågor. Många 
              av Federationens medlemmar var ju gifta, och därmed omyndiga, 
              och kvinnor hade inte rösträtt. Ändå tog de 
              sig friheten att både kritisera männen för att de 
              var prostitutionsförövare och ifrågasätta samhället 
              för att det gjorde det lätt för prostitutionen – 
              genom systemet att regelbundet
  kontrollera 
              prostituerade kvinnor för könssjukdomar i det så 
              kallade reglementeringssystemet. 
  Ellen Bergman argumenterade både mot prostitutionen 
              och mot äktenskap. Hon skrev att inom äktenskapet hade 
              kvinnan alla skyldigheter och mannen alla rättigheter. Hon 
              ansåg att kvinnor hade långt viktigare uppgifter i livet 
              än bara äktenskap och moderskap. Själv gifte hon 
              sig aldrig. Hon fick förstås hårt mothugg – 
              precis som vi feminister idag kan bli kallade "manshatare", 
              framställdes hon som alldeles för negativ till män, 
              men hon svarade vänligt:
 "Väl 
                    blir jag ofta bitter i mina utlåtanden mot männen 
                    vid tanken på reglementeringen såväl som 
                    på deras sätt i allmänhet att behandla oss 
                    qvinnor från urminnes tid tillbaka. Om jag likväl 
                    vädjar till Er, män, huru I skullen känna det 
                    i vårt ställe, så kanske I ändå 
                    ej med godt samvete kunden säga, att min bitterhet är 
                    obefogad?"  Federationens 
              medlemmar kallade kvinnorna i prostitutionen för sina systrar. 
              En del sa det lite ovanifrån och i perspektiv av välgörenhet, 
              men andra, som Ellen, menade att den förnedring som vissa kvinnor 
              utsattes för egentligen handlade om synen på alla 
              kvinnor, och att alla kvinnor måste kämpa tillsammans 
              mot patriarkatet.
  
  Det 
              var också den synen på kvinnoförtryck som kom fram 
              i den första petitionen som Federationen lämnade till 
              regeringen, i december 1883, med krav på att reglementeringssystemet 
              skulle upphöra. Den kallades Kvinnopetitionen, 
              för att alla 2500 undertecknare var kvinnor. I den stod att 
              reglementeringssystemet påverkade samhällets syn på 
              kvinnan som människa och medborgarinna, 
              och att reglementeringen visade att kvinnans 
              likställdhet inför lagen i praktiken inte existerade. 
  Men Federationen förändrades, 
              det fanns allt mindre plats för radikal kvinnokamp. Ellen Bergman 
              lämnade i praktiken Federationen redan 1885, även om hon 
              formellt var kvar. Istället engagerade hon sig i FBF, 
              Fredrika Bremer-förbundet. Senare 
              blev hon också engagerad
  i 
              Teosofiska Samfundet, som hon var med 
              om att bilda i Sverige (en lära, som menar att alla religioner 
              kan enas i en gudomlig vishet). I samband med arbetet med samfundet 
              reste hon till USA ett antal gånger. 
  
  1876 valdes Ellen Bergman in i Kungliga Musikaliska 
              Akademien, och 1899 fick hon medaljen Illis 
              quorum. 
  Förutom sitt övriga engagemang var Ellen Bergman 
              också rösträttskvinna. När LKPR, 
              Landsföreningen för kvinnans politiska 
              rösträtt, skulle arrangera en internationell kongress 
              för IWSA, 
              International Woman Suffrage Alliance, 
              i Sverige 1911 var Ellen Bergman en av dem som donerade pengar för 
              att göra kongressen möjlig.
 
  Om Ellen Bergman som person skrev Ann-Margret 
              Holmgren i tidningen Idun när Ellen fyllde 70 år: 
              "Man trifs så väl i hennes 
              sällskap, emedan hon ser ljust på lifvet, är glad 
              och trofast i vänskap och kamratskap och sist, men icke minst, 
              emedan hon är tolerant och varmhjärtad som få."
 
  Enligt Ann-Margret Holmgren var Ellen dessutom så 
              ungdomlig och "käck" att hon fortfarande i 70-årsåldern 
              brukade simma "som en fisk i öppen 
              sjö" på somrarna och bada kallbad på 
              vintern.
 
  Ellen Bergman dog den 5 december 1921, en månad 
              innan hon skulle fylla 80 år.
  
  Yvonne Svanström: Ellen Bergman och 
              den svenska Federationen – Kvinnoemancipation 
              och sedlighet i Sverige 1880-1900, i boken Sedligt, 
              renligt, lagligt – Prostitutionen i Norden 1880-1940. 
              Makadam förlag 2007. 
  
  I Musikverkets arkiv finns noter 
              till Ellen Bergmans Tre 
              visor med accompagnement för piano.
 |