«
Lanserade begreppet feminism i Sverige

Helga
Frideborg Maria
Wadström föddes den 11 december 1865 i Stockholm.
Frida, som hon kallades, hade sex syskon,
men tre av småsystrarna dog under 1870-talet. Pappan var ledande
inom Evangeliska Fosterlands-Stiftelsen, och Frida reagerade tidigt
mot hur faderns religion styrde hemmet.

Mamman,
som sägs ha visat mer respekt för döttrarna, dog
när Frida var 13 år. Prinsessan Eugénie,
som pappan var själasörjare för, bjöd hem barnen
till sig på Gotland under somrarna. Hon blev den som uppmuntrade
Frida att utvecklas konstnärligt och lärde henne om måleri.

18 år gammal reste Frida till Neuchâtel
i Schweiz ett år för att studera franska och konst. Att
få nya perspektiv gjorde henne ännu mer kritisk till
pappans religion. Tillbaka hemma studerade hon konst, tyska och
naturvetenskap, men så blev hon förälskad och förlovade
sig med läkaren Gotthilf Stéenhoff.

Frida var 22 år när hon och
Gotthilf gifte sig och flyttade till Sundsvall. Där blev Gotthilf
läkare bland annat för fattiga sågverksarbetare,
på institutioner som fängelset och barnhem, och för
kvinnor i reglementerad
prostitution. Genom mannens arbete mötte Frida Stéenhoff
alla de svårigheter fattigdomen för med sig, och den
reglementerade prostitutionen blev något som både Frida
och mannen kom att engagera sig emot.

Samtidigt
som Frida levde ett traditionellt borgerligt liv och födde
två barn, en flicka och en pojke, började både
hon och Gotthilf att arbeta ideellt för att stötta framför
allt de fattiga kvinnorna. De drev fram startande av sådant
som badhus och tvättstugor, och uppmuntrade kvinnorna att sälja
hantverk för att få in pengar. Både Frida och Gotthilf
blev också djupt engagerade i folkbildning. De ville skapa
ett annat samhälle.

För egen del blev de nykterister när de såg
hur mycket skada spriten gjorde i folks liv. På fritiden gjorde
de skidutflykter och cykelturer, och var medlemmar i skridskoklubben.
Frida fortsatte också att måla, och hon reste bland
annat till Frankrike
och Österrike för att få lektioner i måleri.

Och så började Frida Stéenhoff att
skriva. Hon skrev i tidningar som Idun,
anonymt eller under ett mansnamn: Harald Gote.
Där diskuterade hon redan 1889 kvinnans politiska rösträtt.
Läs mer om det HÄR.
På
Fridas målning till höger syns dottern Fanny, Gotthilf
samt
Fridas syster Ellen, i det Stéenhoffska hemmet i Sundsvall.

Frida
Stéenhoff var oerhört radikal för sin tid.
Hon kritiserade äktenskapet som institution och drev att alla
kunde älska vem de ville, även av samma kön. Hon
ifrågasatte tidens dubbelmoral, förespråkade barnbegränsning,
synliggjorde kvinnors dubbelarbete, hävdade kvinnors rätt
till ekonomiskt oberoende, drev barns rättigheter, krävde
rösträtt, kritiserade nationalismen och kämpade mot
prostitution. För att förstå hur radikal hon var,
kan en tänka på att hon alltså drev allt det i
ett samhälle där kvinnor inte hade några rättigheter,
inte
ens ansågs vara medborgare, och där gifta kvinnor inte
kunde vara myndiga, utan var helt underställda sin man.

När hennes pjäs Lejonets
unge sattes upp i Sundsvall 1897 blev det problem. Pjäsen
tog upp samhällets förakt mot kvinnor som valt att få
barn utan att vara gifta, och samtidigt kom det fram att bakom namnet
Harald Gote fanns doktorinnan Frida Stéenhoff. Vid ett tillfälle
samlades hela 1 200 människor till ett av de protestmöten
som arrangerades mot pjäsen och henne.

Men på samma gång ledde pjäsen till
att Frida Stéenhoff fick nya kontakter. Bland annat blev
hon nära vän med Ellen
Key, som efter att ha sett pjäsen tog kontakt med Frida.
I pjäsen hade Frida Stéenhoff skrivit om "barnets
århundrade" och Ellen Key bad senare om att få
använda det som titel på en av sina böcker.

I juni 1903 höll Frida Stéenhoff
föredraget "Feminismens moral"
för arbeterskor i Sundsvall. Där introducerade hon begreppet
feminism i Sverige
– det begrepp som hade myntats av franska Hubertine
Auclert. Frida var inspirerad av franska, brittiska och amerikanska
feminister och prenumererade bland annat på Marguerite
Durands feministiska tidning La
Fronde.

I sitt föredrag drev Frida att världen behövde
en ny moral, som skulle låta alla utveckla sin personlighet.
"Den regerande moralen dyrkar styrkan.
Den är krypande och artig mot de mäktiga – hård
och obarnhärtig mot de små och svaga." Mot
det skulle feminismens moral lyftas.

Föredraget var samtidigt starten för bildandet
av en lokalförening av LKPR,
Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt.
Frida blev lokalföreningens sekreterare, och hon höll
flera föredrag som föreningen ordnade, bland annat "Den
reglementerade prostitutionen ur feministisk synvinkel"
och "Hvarför skola kvinnor vänta?"
(om rösträtten), både i Sundsvall och andra städer.
Hon blev en mycket populär talare, särskilt som hennes
tal både var bitska och ofta roliga.

Frida Stéenhoff var troligen också den
första kvinnan i Sverige som offentligt talade om barnbegränsning.
Det gjorde hon i föredraget "Humanitet
och barnalstring" vid ett möte 1905 arrangerat
av Sällskapet för yttrandefrihet,
som två år senare bytte namn till Radikala
klubben, och där Anna
Lindhagen var mycket aktiv.

Genom att stå fram som så radikala i sexualfrågor
blev paret Stéenhoff också nära vänner med
andra av dåtidens radikalare feminister, som Anna
Bugge Wicksell och Gerda
Hellberg, och deras män.

Frida, Gotthilf, Rolf och Fanny i hemmet i Sundsvall 1907.

1908
flyttade familjen Stéenhoff från Sundsvall,
för att Gotthilf fått nytt jobb i Oskarshamn. Frida blev
starkt engagerad i lokalavdelningen av LKPR även där.
Hennes syster Ellen Hagen, som Frida
stod mycket nära hela livet, var aktiv i centralstyrelsen
för LKPR, och även Frida var en period med i centralstyrelsen.

LKPR:s rösträttskort med citat av Frida Stéenhoff.
Klicka på bilden för att se den större.

1911 tog
Frida Stéenhoff initiativ till SFMS,
Svenska Föreningen för Moderskydd och Sexualreform,
som arbetade för att skapa ett skyddsnät för ogifta
mödrar och utomäktenskapliga barn. Det var en svensk del
av en nystartad internationell rörelse utifrån tysk förebild:
Internationale Vereinigung für Mutterschutz
und Sexualreform, där Frida var medlem. I SFMS ingick
många av dåtidens radikalare feminister, och Frida samarbetade
bland annat med de feministiska läkarna Ada
Nilsson och Alma Sundqvist. Hon
fick också ett kontaktnät av sexualpolitiskt radikala
feminister i andra länder, som hon brevväxlade med, exempelvis
Katti Anker
Møller i Norge.

1912 flyttade familjen Stéenhoff till Stockholm.
Där umgicks Frida med författare, feminister och fredsaktivister,
bland andra Elin Wägner. Tillsammans
med henne och sin nära vän Anna
Lenah Elgström gav Frida också ut en bok 1917
om Rosika
Schwimmers fredsarbete.
 
Frida Stéenhoff var i första
hand feminist, men hon var också klassmedveten, utan att vara
socialist – hon verkar ha växlat i olika frågor
mellan socialistiska och socialliberala åsikter. (Även
om hon av samtiden kunde bli kallad för "den
röda doktorinnan".) Idémässigt har
hon av en del ansetts stå närmast tyska Helene
Stöcker, österrikiska Grete
Meisel-Hess och Rosa
Mayreder samt ryska Alexandra Kollontay.

När Frisinnade
kvinnors riksförbund, där hennes syster Ellen var
aktiv, startade sin tidning Tidevarvet
skrev Frida återkommande även i den.

Frida Stéenhoff blev en av Sveriges främsta
feministiska teoretiker. Hennes texter är peppande att läsa
än idag. Och förutom allt annat var Frida Stéenhoff
även mycket engagerad i den framväxande feministiska fredsrörelsens
olika fredsaktioner. Hennes pjäs "Stridbar
ungdom" som sattes upp 1907 ses som den första
pacifistiska pjäsen i Sverige.

När
sedan nazism och fascism började växa i Europa under 1920-
och 1930-talen anslöt sig både Frida och hennes man till
Ture Nermans ansträngningar att bilda en anti-fascistisk samling.
De hade också nära kontakt med Tisdagsklubben,
där Fridas syster Ellen var aktiv. Och Frida medverkade i Nermans
anti-nazistiska tidning "Trots allt!".

Åren innan hon dog, skrev Frida Stéenhoff
dessutom en bok om den brittiska förmodern i kampen mot prostitution
Josephine Butler.
Den kom ut 1944, ett år efter att Gotthilf dött och Frida
blivit änka.

Frida Stéenhoff dog den 22 juni 1945 i Stockholm,
79 år gammal.

I
Sundsvall finns sedan 2022 en Frida Stéenhoff-staty
utanför Sundsvalls Teater. Samma år bildades det också
ett Frida
Stéenhoff-sällskap där. 2025 beslöt Sundsvalls
kommun att platsen där statyn står i fortsättningen
får namnet Frida Stéenhoffs plats.

På Litteraturbanken finns flera av Frida
Stéenhoffs texter, inklusive föredraget "Feminismens
moral" och pjäsen "Lejonets unge" att läsa
via nätet.

Flera texter finns också att läsa hos Projekt Runebergs Stéenhoff-del.

Även hos Stockholmskällan finns flera av Stéenhoffs
texter.
|